افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
5

دیدنی های مهاباد یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر!

  • کد خبر : 19392
دیدنی های مهاباد یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر!

گاهی اوقات سفر به مکان های بکر و کمتر شناخته شده شما را به دنیایی هیجان انگیز و جادویی می برد که در آن علاوه بر تجربه های منحصر به فرد، با حوادث و اتفاقات غیرمنتظره ای روبرو خواهید شد که هرگز فراموش نخواهید کرد. مهاباد به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری بکر یکی از […]

گاهی اوقات سفر به مکان های بکر و کمتر شناخته شده شما را به دنیایی هیجان انگیز و جادویی می برد که در آن علاوه بر تجربه های منحصر به فرد، با حوادث و اتفاقات غیرمنتظره ای روبرو خواهید شد که هرگز فراموش نخواهید کرد. مهاباد به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری بکر یکی از آن مقاصد گردشگری است که کمتر شناخته شده است. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، این مقاله از مجله گردشگری است. امروز پرواز کن آن را از دست ندهید زیرا قصد داریم مکان های دیدنی مهاباد را به شما معرفی کنیم.

رزرو آنلاین هتل در مهاباد

چقدر مهاباد را می شناسید؟

پس از معرفی جاذبه گردشگری مهاباد، خوب است کمی با تاریخ و فرهنگ آن آشنا شوید. مهاباد یکی است از شهرهای کردنشین آذربایجان غربی گمان می رود که در زمان مکریان در اینجا سکه ضرب می شده است. این شهر به دلیل سرسبزی که دارد، نگین آذربایجان نامیده شده است. مهاباد تا زمان حکومت پهلوی اول ساوجبلاغ نام داشت. وجود دشت‌ها و دشت‌های حاصلخیز باعث شد مردم در این شهر زندگی کنند، به همین دلیل مهاباد به عنوان اولین سکونتگاه بشر شناخته می‌شود.

هوای مهاباد چگونه است؟

قرار گرفتن مهاباد در دامنه‌های کوه شیخان باعث شده است که زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتاً خنکی را تجربه کند. اما در مجموع مهاباد آب و هوای معتدلی دارد. بهار مهاباد زیباتر از همیشه خواهد بود و پاییز آن با باد همراه خواهد بود. به این دلیل بهار بهترین زمان برای سفر به مهاباد است بله به حساب می آید

غار سهولان بهشت ​​مهاباد

جالب است بدانید غار آبی علیصدر تنها غار آبی ایران نیست. غار سهولان واقع در شهر سهولان. غار آبی دوم حدود 300 متر آب و 300 متر زمین در نظر گرفته شده است. با ورود به غار سهولان با دیدن تمام چتر دریایی، اشکال آهکی مختلف پری دریایی، اختاپوس، شیر و دیگر موجودات روی سقف و دیوارها شگفت زده خواهید شد.

غار سهولان بهشت ​​مهاباد

برای دسترسی به غار سهولان باید وارد اتوبان مهاباد – بوکان شوید. با ماشین به غار بروید سپس بقیه راه را تا غار پیاده روی کنید. این غار دو ورودی دارد که با قدم زدن از میان آنها 30 متر زیر زمین خواهید رفت. قسمتی از غار در خشکی و قسمتی در آب است.کل غار را می توان با قایق بازدید کرد.

تالاب بین المللی معدنی برازان اولین سایت پرنده نگری ایران

برای دیدن پرندگان مختلف حتما از تالاب بین المللی کانی برازان دیدن کنید. این تالاب با وسعت 970 هکتار و شامل انواع پرندگان است. یکی از بزرگترین سایت های پرنده نگری در ایران. اون تبدیل شد به. تالاب کانی برازان همه ساله در پاییز و زمستان میزبان پرندگان مهاجری است که از نقاط مختلف سفر می کنند.

تالاب بین المللی معدنی برازان اولین سایت پرنده نگری ایران

پارک میکائیل جردین ملت مهاباد

شهر مهاباد به دلیل آب و هوای معتدل خود دارای جنگل های سرسبز و باغ های زیبایی است که طبیعت آن نفس شما را بند می آورد. یکی از این باغ ها باغ میکائیل نامی دارد که به پارک ملت مهاباد معروف است. عبور رودخانه بزرگ مهاباد از میان باغ میکائیل، آن را به یکی از محبوب ترین مراکز گردشگری مهاباد تبدیل کرده است که در بهار و تابستان میزبان خانواده های زیادی است که برای پیک نیک و گردش به این پارک می آیند.

پارک میکائیل جردین ملت مهاباد

از امکانات تفریحی پارک ملت مهاباد می توان به بوفه غذا، زمین بازی، پارکینگ، آلاچیق، سرویس بهداشتی و سایر امکانات اشاره کرد. هنگام بازدید از این باغ پر از درخت، به پل قرمز همچنین نگاهی به هامورنی بیندازید که گل های زیبایی تولید می کند.

دریاچه قپی باباعلی مادر امن پرندگان مهاجر

دریاچه اسمارتک نیوز قوپی یکی از تالاب های آذربایجان غربی است که در مسیر جاده مهاباد به میاندوآب قرار دارد. این تالاب سالانزیستگاهی امن برای پرندگان هستند. در خشکسالی های اخیر متاسفانه این تالاب کم آب شد اما بارندگی های اخیر چند سال اخیر نقش مهمی در فعال شدن مجدد این دریاچه داشت.

دریاچه قپی باباعلی مادر امن پرندگان مهاجر

حمام میرزا رسول بنایی به جای مانده از دوران قاجار

حمام میرزا رسول یکی از بناهای تاریخی دوران قاجار است که در مرکز شهر مهاباد قرار دارد. وجود غسالخانه در مرکز شهر اهمیت نظافت و نظم را در بین مردم نشان می دهد. معماری این حمام به صورت دو گنبد با نورگیرهای فراوان است و طاق حمام در قسمت گلخانه قرار دارد. در این موزه تعداد زیادی اشیاء فرهنگی و تاریخی نگهداری می شود که مهم ترین آنها انواع مختلف است لباس سنتی مهاباد، ابزار باستانی، ظروف مسی و سکه های باستانی فوق الذکر.

حمام میرزا رسول بنایی به جای مانده از دوران قاجار

دریاچه سد مهاباد دیدنی ترین جاذبه بهار مهاباد

دریاچه سد مهاباد یکی از دیدنی ترین جاذبه های مهاباد در فصل بهار به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع در شش ماهه اول سال مکانی مناسب برای پیاده روی و گشت و گذار به شمار می رود. جالب است بدانید که سد دریاچه مهاباد تنها سدی است که در محدوده شهر ساخته شده است. از تفریحات دریاچه سرد مهاباد می توان به ماهیگیری، کمپینگ و شنا اشاره کرد.

دریاچه سد مهاباد دیدنی ترین جاذبه بهار مهاباد

مسجد جامع سرخ با ارزش ترین بنای تاریخی مهاباد

ساخت مسجد جامع مهاباد با آجر قرمز این مسجد را ساخته است مسجد سرخ سرخ معروف شدن به همین دلیل است زبان مسجد سرخ را ساخت می خواند، بازمانده حکومت صفویه است. در معماری این مسجد شبستانی با 10 ستون سنگی و 18 گنبد آجری ساخته شده است که به دلیل تعادل در شکل طاق، گنبد و شبستان دست نخورده باقی مانده است. سنگ تراشی این مسجد یکی از بخش های شگفت انگیز آن محسوب می شود که بر خلاف معماری مساجد ایرانی فاقد کاشی کاری است.

مسجد جامع سرخ با ارزش ترین بنای تاریخی مهاباد

خانه موزه هیمن موزه فاخر مهاباد

موزه ها بهترین مکان برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ شهرها هستند. در موزه فرهنگ و هنر مهاباد یا در خانه موزه استاد هیمن که خانه یکی از شاعران مشهور کرد به نام استاد هیمن است. مجموعه بزرگی از آثار ارزشمند تاریخی مانند وسایل شخصی، دست نوشته ها، آلات موسیقی، کتاب و سایر موارد در این موزه نگهداری می شود. موزه هیمن دارای چهار بخش به نام‌های فضای نمایشگاه، اتاق انبار موزه، آرشیو اسناد و اتاق جلسات است. محبوبیت این شاعر کرد را از تیراژ اشعار استاد در بین مردم مهاباد می توان حدس زد.

خانه موزه هیمن موزه فاخر مهاباد

مقبره فخریگاه مقبره اولین پادشاه مادها

اگر به تاریخ باستانی ایران علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از آرامگاه فخریگاه دیدن کنید. قدمت این مقبره به قرن هفتم می رسد. آرامگاه پدر دیاکوس، اولین پادشاه مادهامحل. معماری این دخمه شبیه به ستون های مقبره آناهیتا بوده و یادآور معماری یونانی است.

مقبره فخریگاه مقبره اولین پادشاه مادها

مقبره بینوایان فقط دو طبقه است. این بقعه رواقی ندارد و وزن سقف سنگی آن بر چند ستون داخل بقعه استوار است. برای بازدید از این دخمه باید حدود نیم ساعت از مهاباد رانندگی کنید و وارد روستای آگریگش شوید.

خانقاه شمس الدین برهانی مشهورترین شیخ نقشبندی

شمس الدین برهانی را می توان معروف ترین شیخ نقشبندیه قرن چهاردهم معرفی کرد. این شیخ نقشبند در زمان حیات خود به تدریس علوم و معارف دینی می پرداخت و در سال 1310 مریدان و شاگردانش خانقاهی به نام خانقاه شمس الدین برهانی ساختند که در سال 1381 به مجموعه آثار ملی ایران اضافه شد.

خانقاه شمس الدین برهانی مشهورترین شیخ نقشبندی

محوطه باستانی برد کنته | هزار سال

محوطه باستانی برد کنته، مجموعه ای از تپه های تاریخی برد کنته، نمایشی از آیین مهر یا نوعی آتشکده و معبدی بود که هزاران سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت. متأسفانه بسیاری از آثار او به دلیل فرسایش و نگهداری ناکافی از بین رفته است. برای بازدید از این محوطه باستانی باید حدود هشت کیلومتر از مهاباد به سمت اروکیه طی کرد تا به روستای یوسف کده رسید.

سایت هزار ساله برد کنته

مراکز خرید مهاباد

اگر گشت و گذار خود در مهاباد را تمام کرده اید، می توانید از مراکز خرید مهاباد نیز دیدن کنید. مهاباد به دلیل نزدیکی به مرز عراق می تواند محصولات زیادی را با قیمت مناسب پیدا و خریداری کند. از مهم ترین مراکز خرید مهاباد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار تاناکورا مهاباد: بزرگترین بازار تاناکورا در ایران در مهاباد قرار دارد. در بازار سرپوشیده تاناکورا می توانید انواع اجناس خارجی دست دوم را با قیمت ارزان تر و مناسب تری پیدا کنید. این بازار دارای خدماتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ و رستوران نیز می باشد.
  • بازار کوچک مهاباد: اگر علاقه مند به دیدن بازارهای قدیمی هستید، می توانید از بازار اصغری نیز دیدن کنید. در این بازارچه مرزی انواع لوازم خانگی، برقی، سمعی و بصری و پوشاک مردانه و زنانه با قیمت مناسب به فروش می رسد.
  • مجتمع تجاری نگین غرب: همچنین می توانید برای خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و دکوری به بازار معروف ناگین غرب بروید.
مراکز خرید مهاباد

مهاباد بهشتی در آذربایجان غربی گم می شود

در میان مقاصد گردشگری داخلی گاهی لازم است پیله مقاصد معروف را رها کنید و برای تجربه های هیجان انگیزتر چمدان های خود را ببندید. از جمله این اهداف، ما سعی می کنیم معروف ترین مکان های مهاباد برای معرفی شما

اگر تجربه سفر به مهاباد را دارید خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد مکان های دیدنی مهاباد

مهاباد چند اثر ملی ثبت شده دارد؟

تعداد آثار ثبت ملی مهاباد حدود 91 اثر است.

قدمت آرامگاه فخریگاه مربوط به چه دوره ای است؟

قدمت مقبره فخریگاه به دوران مادها می رسد.

مهاباد کجاست؟

مهاباد یکی از شهرهای آذربایجان غربی است که حدود هشت ساعت با تهران فاصله دارد.

بهترین جاهای دیدنی مهاباد کدامند؟

از مهم ترین مکان های دیدنی مهاباد می توان به تالاب کانی برازان، مسجد سرخ مهاباد، بازار تاناکورا، غار آبی سهولان، حمام تاریخی میرزا رسول، دریاچه سد مهاباد، پارک ملت مهاباد (باغ میکائیل) اشاره کرد.

نوشته نماهای مهاباد یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر! اولین بار در مجله گردشگری. ظاهر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=19392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.