افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

مجلس حداقل 400 همات به مصارف بودجه اضافه کرد/ مصوبات نمایندگان باعث کسری می شود/ آخرین مهلت پرداخت عیدی کارکنان

  • کد خبر : 193900
مجلس حداقل 400 همات به مصارف بودجه اضافه کرد/ مصوبات نمایندگان باعث کسری می شود/ آخرین مهلت پرداخت عیدی کارکنان

آفتاب نیوز: داود منظور امشب در گفت و گوی تلویزیونی با تبریک دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: دولت با تدوین لایحه بودجه سال 1403 سعی کرد در راستای اجرای اصلاح ساختار بودجه گام بردارد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به ایشان دستور حرکت داده شده است. […]

آفتاب نیوز:

داود منظور امشب در گفت و گوی تلویزیونی با تبریک دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: دولت با تدوین لایحه بودجه سال 1403 سعی کرد در راستای اجرای اصلاح ساختار بودجه گام بردارد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به ایشان دستور حرکت داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه وابستگی بودجه به منابع پایدار و کاهش درآمدهای نفتی مهمترین بخش اصلاح ساختاری در بودجه است، افزود: معتقدیم درآمدهای نفتی متعلق به نسل های آینده است و این درآمدها باید به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد. . تا بتوانیم از طریق تولید از منابع خوبی استفاده کنیم. آینده را پیش بینی کنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وابستگی دولت به درآمدهای نفتی در بودجه سال 1403 به میزان قابل توجهی کاهش یافت، بنابراین تراز عملیاتی بودجه از منفی 450 میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به حدود منفی 300 میلیارد تومان در سال جاری کاهش یافت. لایحه بودجه 1403 کردستان، یعنی توانستیم تراز عملیاتی بودجه را تقریباً یک سوم کاهش دهیم.

درآمد باید در بودجه واقعی دیده شود.

منظور ادامه داد: در دو یا سه مرحله دیگر می‌توانیم به تدریج بودجه جاری دولت را بر اساس درآمدهای پایدار داخلی از جمله درآمدهای مالیاتی، حقوق مالکیت دولت در معادن و ارتباطات و سایر منابع مختلف از جمله سود سهام دولت تامین کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نکته دیگر برای اصلاح ساختاری که به سمت آن حرکت می کنیم، پرهیز از کسری بودجه پنهان است. یعنی تطبیق هزینه ها با منابع به نحوی و برآورد میزان تحقق منابع و سپس انجام هزینه ها و اعمال اصل تقدم درآمد بر هزینه و تلاش برای مشاهده درآمد واقعی.

وی تاکید کرد: در تصویب بودجه نباید زیاده روی کرد زیرا وقتی منابع محقق نشود سال آینده به کسری بودجه تبدیل می شود و برای جلوگیری از آن درآمدها را واقعی و شفاف دیدیم مثلا درآمد نفت در مقایسه با بودجه امسال نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز داشته است.

مجلس هزینه های دولت را افزایش داد

منظور با بیان اینکه در لایحه بودجه درآمد حاصل از تولید دولتی کاهش یافته است، گفت: در قانون بودجه امسال 230 میلیارد تومب درآمد از محل واگذاری سهام و تولید دولتی پیش بینی شده بود که کمتر از 40 هزار بود. میلیارد تومباس که به یک تناقض بودجه تبدیل می شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: برای جلوگیری از عدم تعادل بودجه در سال آینده، منابع با دقت و شفافیت بالایی شناسایی شد و هزینه ها بر اساس آن دیده شد که به همین دلیل نرخ رشد هزینه ها را کاهش دادیم.

وی گفت: نمایندگان لایحه بودجه را تغییر دادند و مجلس هزینه های دولت را به گونه ای افزایش داد که به دلیل پایداری منابع امکان اجرای آن وجود ندارد. بررسی ها نشان می دهد نمایندگان حداقل 400 میلیارد تومان به هزینه های جدید اختصاص داده اند در حالی که هیچ منبعی برای آنها در نظر گرفته نشده و مجلس نیز درآمدهای جدیدی را مشخص نکرده است.

منظور تصریح کرد: طبق قانون بودجه امسال بخشی از درآمد اصلی دولت محقق نشده است و مجبور شدیم از ابزار تخصیص استفاده کنیم و در برخی موارد تخصیص پیدا نشد، هرچند منابع درآمدی دولت رشد کرده است. طی 10 ماه امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است، اما برای تامین تمام هزینه ها کافی نبوده و به همین دلیل بخشی از هزینه ها مانند برخی پروژه های عمرانی و هزینه های جاری دولت پرداخت نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید بودجه را به گونه ای اجرا کنیم که دولت بدهی یا کسری نداشته باشد، اظهار داشت: درصد تحقق منابع در بودجه در دستگاه های مختلف متفاوت است اما با توجه به قانون بودجه سال 1402 در 10 ماهه اول سال اجرا می شود: درآمدهای مالیاتی بیش از 95 درصد، عوارض دولتی معادن 60 درصد و درآمدهای گمرکی 48 درصد است.

ایجاد شفافیت و انضباط مالی با سیستم مدیریت مالی یکپارچه دولت.

وی ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت مالی را یکی از اقدامات دولت برای ایجاد شفافیت و انضباط مالی برشمرد و افزود: این اقدام با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان امور اداری و استخدامی برای نظارت بر امور مالی اجرا شده است. جریان بودجه از لحظه تخصیص تا مصرف منابع.

منظور بیان کرد: باید انضباط مالی و نظارت بر برنامه ریزی و سازماندهی بودجه و خزانه را افزایش می دادیم و ابزار این کار حساب واحد خزانه است، یعنی دستگاه های اجرایی که از بودجه دولت استفاده می کنند باید همه منابع را در یک حساب واحد قرار دهند و پرداخت ها از طریق آن انجام خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: اما اکنون حساب همه دستگاه ها به خزانه واریز شده است و تنها چند نهاد باقی مانده است مانند دانشگاه ها که آنها نیز در حال انجام هستند؛ همچنین در بودجه سال آینده مصوب شد که تمامی حساب های باقی مانده به حساب واحد خزانه داری در بانک مرکزی واریز شود.

منظور ادامه داد: رویکرد دیگری که دنبال می کنیم پرداخت متمرکز به مالک ذی نفع است که در ماه گذشته در پرداخت حقوق کارکنان انجام شد.

وی در خصوص اجرای طرح «درواریار» گفت: اکنون درخواست های افرادی مانند داروخانه ها یا شرکت های پخش دارو به دلیل ذینفع بودن به این شکل صورت می گیرد و گامی در جهت شفافیت و نظارت بیشتر است.

افتتاح حساب ارزی دستگاه در بانک مرکزی

معاون رئیس جمهور از افتتاح حساب ارزی برای موسسات خبر داد و گفت: بودجه کشور ریالی است و حساب ارزی با شرایط ویژه برای موسساتی که با همکاری بانک مرکزی اقدام به خرید ارز و معاملات بین المللی می کنند ایجاد می شود. .

باید به سمت تنوع درآمد حرکت کنیم

منظور در خصوص کاهش وابستگی بودجه به نفت پاسخ داد: باید به سمت تنوع منابع درآمدی حرکت کنیم و یکی از موارد این است که بتوانیم مالیات را به صورت عادلانه، مبتنی بر سیستم و با شفافیت بیشتر دریافت کنیم. اجرای قانون پایانه فروشگاهی که از ابتدای سال آینده با اصلاح شیوه های وصول مالیات بر ارزش افزوده وارد مرحله جدی می شود و ارتباط سازمان مالیاتی، دولت و مردم دریافت کننده برقرار می شود. ارزش. مالیات اضافه شده

وی با تاکید بر استفاده از مشارکت های دولتی و خصوصی برای اجرای پروژه ها، گفت: دولت باید بخشی از هزینه پروژه هایی مانند احداث جاده، تصفیه خانه و … را تقبل کند و بیشتر هزینه ها را بخش خصوصی تامین کند. و پس از اتمام پروژه، دولت. به عنوان خرید خدمات انجام خواهد شد.

بهره وری دارایی های دولتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: مهمترین راهکار برای تحقق بودجه بدون نفت، تولید دارایی های دولت است، البته در سال گذشته و امسال اقدامات خوبی انجام شد، اما بیشتر دارایی های دولت همچنان باقی است. . ، که با توجه به شناسایی انجام می شود.

منظور در خصوص اتمام کارهای نیمه تمام تصریح کرد: هدف دولت شروع کمتر پروژه های جدید است. در سال جاری تنها 20 پروژه عمرانی مجوز گرفته است و اولویت شروع پروژه های جدید با مشارکت شرکت های بخش خصوصی است. اکنون بخش بزرگی از مدارس کشور از این طریق ساخته شده است و پروژه مدرسه خیریه 12 میلیارد تومانی نیمه تمام در کشور وجود دارد.

وی گفت: ما معتقدیم اعضای دولت باید با حوزه اجرایی خود ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و این کاملا اتفاق می افتد. سفر وزیران و اعضای دولت به استان ها و نظارت و پیگیری طرح ها و پروژه ها.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: نقش نظارتی سازمان برنامه و بودجه در پروژه های عمرانی فعالتر شده و در 10 ماه گذشته به 12 استان سفر کردم و از پروژه های مهم استان بازدید کردم که حتی برخی از آنها افتتاح شده است. ضمناً جلسات مستمری با استانداران سازمان برنامه و بودجه در خصوص مشکلات استان ها برگزار می کنیم.

پیشرفت بر اساس عدالت در برنامه هفتم

وی یکی از وظایف سازمان برنامه و بودجه را کنترل شاخص های کیفی دانست و گفت: سازمان برنامه باید بین استان ها تعادل برقرار کند و استان هایی که شاخص های پایین تری دارند را تقویت کند تا به میانگین شاخص های کشور نزدیک شوند. بنابراین برنامه هفتم با رویکرد پیشرفت مبتنی بر عدالت تهیه شد و در 5 سال آینده در دوره متفاوتی از رشد و شکوفایی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه به عنوان هماهنگ کننده دستگاه ها ایفای نقش می کند و تلاش می کنیم حداکثر تعامل را با دستگاه ها و استان ها در راستای رشد اقتصادی برقرار کنیم و تعدیل بودجه بر اساس اجماع صورت گیرد.

اقتصاد به سمت رشد و شکوفایی حرکت می کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سازمان برنامه و بودجه متولی رشد اقتصادی کشور است و باید موانع رشد و پیشرفت اقتصادی را برطرف کند. اقتصاد در مسیر رشد و شکوفایی پیش می رود و بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی در 6 ماهه امسال به 7.1 درصد رسیده است که در سال 1400 و 1401 به ترتیب 4.5 و 4.9 درصد بوده است.

منظور با اعلام اینکه سازمان برنامه و بودجه در 800 کمیسیون، شوراهای عالی و نهاد عضویت دارد، تاکید کرد: با محدودیت منابع و انبوه نیازها و مطالبات مواجه هستیم و سازمان برنامه نیز بین این دو موضوع قرار می گیرد، البته سازگاری بین هزینه ها و منابع یکی است. یکی از سختی های بودجه است که تلاش می کنیم بر اساس نظام اولویت بندی حرکت کنیم.

وی اعلام کرد: مسائل نظام سلامت، آموزش و کیفیت آن و تقویت بنیه دفاعی و نظامی از اولویت های کشور است و تلاش می کنیم نقش سازماندهی برنامه و بودجه در چارچوب نظام را ایفا کنیم. مسائل و اولویت ها به گونه ای باشد که سازگاری بین منابع و هزینه ها ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بهبود فضای کسب و کار رسالت مشترک همه سازمان ها است و وزارت اقتصاد نقش مهم تری دارد. حرکت به سمت دولت الکترونیک فضای کسب و کار را بهبود می بخشد و بازدیدهای حضوری باید به حداقل برسد، همانطور که در چندین اداره دولتی انجام شده و اقدامات بسیار مهمی برای دولت الکترونیک انجام شده است.

صدور تاییدیه صلاحیت آنلاین برای مشاوران و پیمانکاران

منظور با بیان اینکه سازمان برنامه به پرتال ملی مجوز متصل است، افزود: سازمان برنامه و بودجه تایید صلاحیت مشاوران و پیمانکاران را صادر می کند و امروز تایید به صورت سیستمی انجام می شود. افراد اطلاعات خود را در سیستم آپلود می کنند و تایید با اتصال به 15 دستگاه دیگر انجام می شود.

وی در خصوص پرداخت عیدی کارکنان نیز گفت: در تلاش هستیم تا پایان هفته آینده عیدی کارکنان دولت را پرداخت کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=193900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.