افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
0

مجازات موتورسواران متخلف شدیدتر می شود + جزئیات

  • کد خبر : 192955
مجازات موتورسواران متخلف شدیدتر می شود + جزئیات

به گزارش رکنا، بر اساس قانون رانندگی بدون تصرف گواهی جرم محسوب می شود و پلیس موظف است خودرو را متوقف و راننده را به مراجع قضایی معرفی کند. تا به حال همه می دانند که هر شخصی برای رانندگی با وسیله نقلیه موتوری باید مجوز معتبر دریافت کند، اما مشکل اینجاست که موتورسواران با […]

به گزارش رکنا، بر اساس قانون رانندگی بدون تصرف گواهی جرم محسوب می شود و پلیس موظف است خودرو را متوقف و راننده را به مراجع قضایی معرفی کند.

تا به حال همه می دانند که هر شخصی برای رانندگی با وسیله نقلیه موتوری باید مجوز معتبر دریافت کند، اما مشکل اینجاست که موتورسواران با تصور اینکه موتور وسیله نقلیه نیست، این قانون را رعایت نمی کنند، بنابراین طبق آمار پلیس 12 میلیون نفر موتورسیکلت در کشور رانندگان 6 میلیون وسیله نقلیه بدون گواهینامه در سطح شهر و جاده تردد می کنند.

البته باید توجه داشت که در شرایط کنونی که نیمی از موتورسواران بدون گواهینامه رانندگی می کنند، باید شرایط اخذ گواهینامه را انعطاف پذیر کرد زیرا طبق آمار پلیس، موتورسواران عامل 40 درصد تصادفات در کشور هستند. و از این رو نیمی از آنها فاقد گواهینامه هستند، در صورت وقوع حوادثی که منجر به صدمات جانی و جانی می شود، نمی توانند از ظرفیت قانونی بیمه شخص ثالث برای پرداخت هزینه امداد و نجات و خسارت جانی و مالی استفاده کنند که آثار اجتماعی زیادی دارد. و تبعات اقتصادی برای خانواده ها و جامعه همچنان ادامه دارد.

به همین منظور دولت اخیراً (دی 1402) شرایط صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل کرد. بر این اساس موتورسیکلت ها به چهار گروه تقسیم می شوند که برای موتورسیکلت ها (AM) و (A-1) باید حداقل 16 سال سن داشته باشند و برای موتورسیکلت ها (A-2) باید حداقل 18 سال سن داشته باشند. . و برای موتور سیکلت (الف) که به موتورسیکلت های دیگر اشاره دارد، داشتن حداقل 21 سال سن الزامی است.

طبق قانون بیمه شخص ثالث، وسیله نقلیه به وسایل نقلیه موتوری شهری و بین شهری زمینی و راه آهن و واگن های متصل یا غیر متصل به آنها و تریلرها و تریلرهای متصل به آنها گفته می شود، بنابراین رانندگان موتورسیکلت نیز مشمول قوانین مربوط به وسایل نقلیه هستند. آنها وسایل نقلیه هستند، یعنی باید گواهینامه داشته باشند و برای موتور خود بیمه نامه داشته باشند.

ماده 20 قانون جاری در مورد تخلفات رانندگی این موضوع را به صراحت بیان می کند. در این ماده قانونی آمده است: کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و ترافیک برای موتورسیکلت نیز معتبر است. رانندگي در پياده رو يا در خلاف جهت مسير مجاز، ايجاد صداي عمدي، حمل بار نامتعارف، انجام حركات مارپيچي، تك دوچرخه سواري، حمل تريلر، عدم استفاده از كلاه ايمني و تردد در خطوط ويژه اتوبوس با موتور سيكلت تخلف محسوب مي شود. و عوامل راهنمایی و رانندگی موظفند برای توقیف موتورسیکلت حداکثر تا یک هفته و در صورت تکرار یک ماه قبض جریمه صادر کنند.

از آنجایی که موتورسواران عامل 40 درصد تصادفات در کشور هستند، دولت در نظر دارد در لایحه اصلاح قانون تخلفات رانندگی این ماده قانونی را اصلاح کند.

در لایحه قانونی ارسالی دولت به مجلس، در خصوص این ماده پیشنهاد شده است: کلیه ضوابط و مقررات مربوط به حمل و نقل و ترافیک در مورد موتورسیکلت و تردد در پیاده رو و خلاف جهت و عبور غیرمجاز، عبور و مرور نیز لازم الاجرا است. چراغ قرمز، ایجاد صدا عمدی، حمل بار و مسافر بیش از ظرفیت مجاز نسبت به ظرفیت تعیین شده در مقررات مربوط، رانندگی بدون پلاک یا با پلاک تغییر شکل یا سرپوشیده، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل لوازم یدکی عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه با موتور سیکلت تخلف محسوب می شود و مأموران راهنمایی و رانندگی مکلفند حداکثر تا یک هفته و در صورت تکرار تخلف تا یک ماه جریمه نقدی و موتورسیکلت را ضبط کنند.

در صورت تکرار تخلفات مذکور برای بار چهارم، پروانه متخلف باطل می شود و تا یک سال امکان اخذ مجوز جدید وجود نخواهد داشت. برای رفع تعلیق گذراندن دوره آموزشی کم خطر برای موتورسواران الزامی است. سرفصل های آموزشی دوره ویژه موتور سیکلت به پیشنهاد پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به تصویب وزیر کشور می رسد.

تبصره این ماده پیشنهادی همچنین حاکی از آن است که وضعیت جریمه تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی موتورسواران در شماره ملی آنها ثبت می شود.

بر این اساس و در صورت تصویب این لایحه در مجلس، تردد در معابر غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، رانندگی بدون پلاک و یا با پلاک مخدوش و سرپوشیده به لیست تخلفات رانندگان موتورسیکلت اضافه می شود. موتورسواران برای حمل بار، مقرر شد در آیین نامه ای این موضوع بررسی و ظرفیت حمل بار و مسافر برای موتورسیکلت ها تعریف شود.

نکته دوم اینکه اگر موتورسوار تخلفات خود را تکرار کند، برای بار چهارم گواهینامه فرد باطل می شود و تا یک سال نمی تواند گواهینامه جدید بگیرد و باید در کلاس های آموزشی شرکت کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=192955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.