افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

افزایش تقاضای صنعت برای تجهیزات پزشکی از مراکز دولتی به 9 همات. از تجهیزات تکمیلی هوشمندتر استفاده کنید

  • کد خبر : 192766
افزایش تقاضای صنعت برای تجهیزات پزشکی از مراکز دولتی به 9 همات.  از تجهیزات تکمیلی هوشمندتر استفاده کنید

بازار؛ گروه صنعتی: هنوز خواسته‌های تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان صنعت تجهیزات پزشکی کشور از سوی مراکز دولتی به‌طور کامل برآورده نشده است، مسئولان برای اجرای این طرح تجهیز اقداماتی را انجام داده‌اند. طرحی مشابه سال گذشته در حوزه داروسازی کشور اجرا شد و با مشکلات زیادی همراه بود. حال باید دید که متولیان اجرای پروژه تجهیز […]

بازار؛ گروه صنعتی: هنوز خواسته‌های تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان صنعت تجهیزات پزشکی کشور از سوی مراکز دولتی به‌طور کامل برآورده نشده است، مسئولان برای اجرای این طرح تجهیز اقداماتی را انجام داده‌اند. طرحی مشابه سال گذشته در حوزه داروسازی کشور اجرا شد و با مشکلات زیادی همراه بود.

حال باید دید که متولیان اجرای پروژه تجهیز یار چه زیرساخت هایی را فراهم می کنند تا به درد درور نیفتد و مردم را اسیر کمبودها و افزایش قیمت ها نکند. در همین راستا جلیل سعیدلو، رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارویی کشور در گفتگو با مارکت، مشکلات این صنعت و زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای تجهیزات یار را تشریح می کند.

* عمده ترین چالش پیش روی سازندگان و تامین کنندگان صنعت تجهیزات پزشکی کشور چیست؟

یکی از بزرگترین دغدغه های ما این است که مطالبات ما از مراکز درمانی بسیار دیر پرداخت می شود و این موضوع فشار زیادی به اقتصاد تولیدکنندگان وارد کرده است و تولیدکنندگان نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند.

اتفاقی که می تواند تیراژ تولید صنعت تجهیزات پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد و حتی باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شود. تعطیلی که قطعاً با کاهش و کمبود مواجه است.

* مثل رئیس انجمن سازندگان تجهیزات پزشکی کشور برای رفع مشکلات فعلی چه اقداماتی انجام داده اید؟

ما مکاتبات متعددی انجام داده‌ایم، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم جلو برویم. زیرا نهادهای بیمه ای کشور نتوانسته اند در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کنند و مطالبات تجهیزات پزشکی را به موقع پرداخت کنند. در نتیجه پرداخت ها همیشه دیر انجام می شود. بنابراین امیدواریم شرایطی فراهم شود تا تولیدکنندگان از تسهیلات ارزان قیمت برخوردار شوند.

علاوه بر مشکلات تأخیر مطالبات صنعت تجهیزات پزشکی کشور، تورم اقتصادی باعث شده است که هزینه های کلی تولید به شدت افزایش یابد.

متأسفانه در کنار مشکلات تاخیر ادعایی در صنعت تجهیزات پزشکی کشور، تورم اقتصادی باعث شده است که هزینه های کلی تولید به شدت افزایش یابد. بنابراین برای عدم نیاز به واردات بیشتر، دولت باید با تسهیلات کم بهره از تولید حمایت کند و سیستم بانکی کشور نیز به تولیدکنندگان کمک کند.

* حجم تقاضای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات پزشکی به مراکز دولتی را چقدر برآورد می کنید؟

حجم مطالبات تامین کنندگان اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی حدود 9 میلیارد تومب برآورد شده است.

تقاضاهایی که در سال های اخیر ایجاد و انباشته شده و به این ارقام رسیده است، تامین و پرداخت اعتبار برای در دسترس قرار دادن آن در اختیار تامین کنندگان و تولیدکنندگان را ضروری می سازد.

* در شرایطی که اشاره کردید، فکر می کنید زمان مناسبی است که مسئولان برای حذف ارز از تجهیزات پزشکی کشور و برنامه ریزی تجهیزات اقدام کنند؟

قطعا اگر ارز تک نرخی شود، تولید و مشکلات ناشی از این ارزها افزایش می یابد و احتمالاً رانت هایی که می توان در تخصیص آنها ایجاد کرد، از بین خواهد رفت.

اما از سوی دیگر امکانات پزشکی و بیمارانی داریم که ممکن است به دلیل تغییر ناگهانی شرایط تحت فشار مضاعفی قرار بگیرند. بنابراین منابع ریالی باید تا انتهای زنجیره تامین و تحویل شود. بنابراین تنها در این شرایط می توان امیدوار بود که تجربه دروار تکرار نشود و تیم یار بتواند با موفقیت فعالیت کند.

*با این تفاسیر موافق اجرای طرح تجهیز یار برای صنعت تجهیزات پزشکی کشور هستید؟

بله تک نرخی شدن ارز قطعا رقابت را سالم تر و پویاتر می کند و مشکلات ناشی از این تخصیص ها از بین می رود.

* برای رشد و پویایی بخش تجهیزات پزشکی با توجه به اینکه وزیر بهداشت امیدوار است عمق ساخت داخل افزایش یابد، چه حمایتی از رشد و توسعه تولید در این بخش انتظار دارید؟

ما در تحریم هستیم و وزارت بهداشت تمام تلاش خود را می کند. اما یکسری مشکلات میانی وجود دارد که به دلیل عدم ارتباط بانکی و اینکه نمی توانیم محصولات و مواد اولیه مورد نظر خود را به راحتی تامین کنیم، به وجود آمده است.

در برخی موارد دوره تامین مواد اولیه حتی بیش از هشت ماه به طول می انجامد.

متاسفانه باید بگویم دوره تامین مواد اولیه در برخی موارد حتی بیش از هشت ماه به طول می انجامد. موضوعی که ما را از توسعه و افزایش عمق تولید داخلی تجهیزات پزشکی در کشور باز می دارد.

علاوه بر این چالش، قیمت گذاری دستوری نیز باعث شده تا هزینه های تحقیق و توسعه، تحقیق، تولید و … نادیده گرفته شود و کاهش یابد. بنابراین بهتر است بستری برای پرهیز از قیمت گذاری تجویزی فراهم شود تا صنعت مسیر رشد را طی کند.

* به عنوان مدیرعامل انجمن سازندگان تجهیزات پزشکی به نظر شما چقدر از هزینه ها و سود تولید می تواند قیمت اجباری را پوشش دهد؟

متاسفانه سود 17 درصدی در نظر گرفته شده برای تولیدکننده نسبت به هزینه های تولید و سرمایه خفته بسیار ناچیز است. به خصوص اینکه در شرایطی هستیم که طبق اعلام رسمی، نرخ تورم به 42 درصد رسیده و تنها 17 درصد سود برای تولیدکننده در نظر گرفته شده است که این به دلیل حفظ سرمایه آنها در طول 8 ماهه است. قبلا ذکر شده. و تاخیر در پرداخت مراکز درمانی توجیه اقتصادی ندارند. همچنین منابع تامین شده از طریق بانک ها حداقل 30 درصد برای تولیدکننده هزینه دارد.

اعداد و ارقام به هیچ وجه با یکدیگر همخوانی ندارند و برای حل مشکلات کنونی و جلوگیری از بحران های آتی، مسئولان باید با بازنگری و تغییر وضعیت موجود، شرایط متوازن را ایجاد کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=192766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.