افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

وزیر خارجه قطر: حماس می خواهد، اما اسرائیل راه حل تشکیل دو دولت را مسدود می کند

  • کد خبر : 190852
وزیر خارجه قطر: حماس می خواهد، اما اسرائیل راه حل تشکیل دو دولت را مسدود می کند

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت: وظیفه میانجی ها در جنگ غزه نزدیک کردن مواضع طرف های درگیر است. تشدید تنش کنونی در غزه به هیچ وجه منجر به پیشرفت در مذاکرات تبادل اسرا نخواهد شد. وی افزود: مذاکرات تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی نسبت […]

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت: وظیفه میانجی ها در جنگ غزه نزدیک کردن مواضع طرف های درگیر است. تشدید تنش کنونی در غزه به هیچ وجه منجر به پیشرفت در مذاکرات تبادل اسرا نخواهد شد.

وی افزود: مذاکرات تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی نسبت به هفته های گذشته پیشرفت داشته است. مرحله کنونی مذاکرات ممکن است به آتش بس دائمی در آینده منجر شود.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه قطر تاکید کرد: ما طرف درگیری نیستیم و به دنبال کاهش شکاف بین طرفین هستیم اما نمی توانیم چیزی را به هیچ یک از طرفین تحمیل کنیم. نقش ما میانجیگری است و نه فشار آوردن به طرفین، ما هیچ نفوذی روی هیچکس نداریم.

پیش از این نخست وزیر رژیم صهیونیستی از همه جهان خواسته بود تا دوحه را به دلیل نقش میانجی برای اعمال نفوذ بر جنبش حماس تحت فشار قرار دهند.

بن عبدالرحمن در ادامه گفت: ما نمی‌توانیم واکنش حماس را پیش‌بینی کنیم، اما متعهد به ادامه تلاش‌های خود هستیم.

وی با اشاره به تعلیق برخی کمک های مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، نقش این سازمان را مهم دانست و گفت: رفتار یک فرد یا افراد نمی تواند به ده ها هزار نفر از سوی آنروا برسد. کارمندان استفاده از کمک های بشردوستانه به عنوان ابزاری برای فشار بر مردم غیرقابل قبول است. مقر آنروا همراه با سایر مراکز امدادی بمباران شد و این قابل قبول نیست.

وزیر امور خارجه قطر در ادامه سخنان خود با اشاره به حملات به پایگاه التنف آمریکا در مرزهای سوریه و اردن، اظهار داشت: کشورش هرگونه اقدامی را که به منظور بی ثباتی امنیت منطقه و نقض حاکمیت یک کشور باشد محکوم می کند. کشوری مانند اردن

وی همچنین با اشاره به حملات ارتش یمن به کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، اظهار داشت: دوحه هیچ گونه میانجیگری با انصارالله نداشته و بازی با امنیت تجارت دریایی جهانی غیرقابل قبول است.

بن عبدالرحمن تاکید کرد که تنها راه پیش روی همه در منطقه، راه حل تشکیل دو دولت است که نیازمند شریکی مسئول در طرف مقابل (رژیم صهیونیستی) است.

وی افزود: حماس پس از توافق اسلو مانعی برای تشکیل دو دولت نبود، اما اسرائیل همیشه مانع بوده است.

وزیر امور خارجه قطر با بیان اینکه شدت جنگ غزه شرایط را پیچیده کرده است، گفت: تعامل با نوار غزه جدا از کرانه باختری را نمی پذیریم. هر طرح صلح باید شامل تضمین های امنیتی برای هر دو طرف باشد.

این مقام قطری تاکید کرد: سرنوشت فلسطینی ها توسط آنها رقم می خورد و ما معتقدیم که باید در کرانه باختری و نوار غزه یک دولت واحد وجود داشته باشد. موضع ما این است که راه حل تشکیل دو دولت تنها راه حلی است که زندگی مسالمت آمیز دو طرف را تضمین می کند.

بن عبدالرحمن در ادامه گفت: دفتر حماس 11 سال است که در قطر بوده و برای حل بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار گرفته است. حضور دفتر حماس یا طالبان در دوحه هرگز نمی تواند به عنوان کارت فشار مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد که وضعیت نوار غزه کلید حل تنش و مهار آن در منطقه است.

بن عبدالرحمن در پایان بر روابط دوجانبه بین کشورش و ریاض تاکید کرد و اظهار داشت که روابط قطر و عربستان سعودی بسیار خوب است و همکاری دو کشور بسیار بهبود یافته است.

310310

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.