افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
4

زنی که تنها ژنرال زن ایرانی لقب گرفت + عکس

  • کد خبر : 190652
زنی که تنها ژنرال زن ایرانی لقب گرفت + عکس

سردار مریم بختیاری وی یکی از برجسته ترین مبارزان ایرانی در تاریخ معاصر است و در دوران مشروطه و مبارزه با بیگانگان به ویژه استعمارگران روس و انگلیس نقش بسزایی داشت. زنی که او را تنها ژنرال زن ایرانی می نامیدند. بی بی مریم در سال 1253 شمسی به دنیا آمد. ح در سرزمین بختیاری. […]

سردار مریم بختیاری وی یکی از برجسته ترین مبارزان ایرانی در تاریخ معاصر است و در دوران مشروطه و مبارزه با بیگانگان به ویژه استعمارگران روس و انگلیس نقش بسزایی داشت. زنی که او را تنها ژنرال زن ایرانی می نامیدند.

بی بی مریم در سال 1253 شمسی به دنیا آمد. ح در سرزمین بختیاری. پدرش را در کودکی از دست داد. به همین دلیل بی بی مریم دوران کودکی و نوجوانی سختی را پشت سر می گذارد. در سن 15 سالگی با مردی 20 سال بزرگتر از خود ازدواج کرد و با وجود اینکه همسرش همسر دیگری داشت، به دلیل وقار و رسیدگی به زندگی، بسیار مورد توجه همسر و خانواده اش قرار گرفت. اما پس از 4 سال همسرش در یک توطئه خانوادگی جان خود را از دست می دهد. حاصل این ازدواج سه پسر به نام های «علیمردان خان»، «محمدعلی خان» و «سهراب خان» است. بی بی مریم پس از مرگ همسرش به خانه پدری و خانواده اش باز می گردد و فرزندانش را با کمک برادرانش بزرگ می کند. تربیتی که فرزندانشان را به رهبران نامی تاریخ بختیاری و کشور تبدیل می کند.

نظر رهبر انقلاب در مورد علی مردان خان و مادرش بی بی مریم

رهبر انقلاب اسلامی درباره علیمردان خان و مادرش بی بی مریم فرمودند: «مادرش بی بی انگلیسی ستیز و بی بیگانه بود؛ این واقعاً نشان می دهد که تربیت مادر چگونه شخصیت فرزند را شکل می دهد؛ این یعنی این مادر. توانست این فرزند را بزرگ کند تا به شخصیتی برجسته تبدیل شود، تکریم از شخصیتی مانند علیمردان خان و مادرش و شخصیت های این چنینی که با استبداد و رضاخان و خاندان پهلوی مبارزه کردند، امری شایسته و پسندیده است و رهنمودهای آنان نیز باید باشد. روشن شود؛ این پرچم «لا الله الی الله» که گفتند به نظر من برای روشن شدن این نکته مهم است که اینها کسانی بودند که با اعتقادات دینی و با احساسات برخاسته از اعتقادات دینی و مورد تأییدشان جنگیدند و جنگیدند. اعتقادات مذهبی

بی بی مریم مادر سردار علی مردان خان، محمدعلی خان و سهراب خان است که پسر بزرگش علی مردان خان در سال 1313 در جریان رویارویی با دیکتاتوری رضاخانی در زندان قصر اعدام و به شهادت رسید. پس از گذشت سال ها هنوز محل دفن این رزمنده جوان مشخص نیست.

وقتی سردار مریم در جنگ جهانی اول به مبارزه با استعمار می رود

سردار مریم در جنگ جهانی اول، زمانی که روسیه و انگلیس وارد ایران شده بودند، اسلحه به دست گرفت و به مبارزه با استعمار رفت. با توجه به اینکه ایران در این جنگ مدعی بی طرفی بود. هدف استعمارگران، کشاندن ایران به جنگ و تصرف و تجزیه کشور به این بهانه بود. سردار مریم و رزمندگان بختیاری با رشادت های بی نظیر ایلیاتی خود در راه دفاع از میهن فداکاری های فراوانی کردند و شهدای زیادی تقدیم این دیار کردند.

تکه میرفندرسکی یکی از تخای مهم تخت فولاد است که آثار هنری و معماری منحصر به فردی و آرامگاه افراد مهم و ارزشمند را در خود جای داده است.

در خیابان شیخ مفید به دیدن تکیه میرفندرسکی در تخت فولاد اصفهان آمدم. میرفندرسکی یکی از بزرگترین فیلسوفان و عارفان عصر صفوی است. سنگ فرش ساده و در عین حال زیبا شامل رواقی نه چندان مرتفع است که نیم طاق آن با مقرنس های ساده تزئین شده است. وارد حیاط تکه میر که می شوید، حیاط مستطیل شکل بزرگی با درختان بلند، سبز و کهنسال را می بینید که جلوه ای بسیار دلنشین به آن بخشیده است. ضلع جنوبی تکه میر آرامگاه بختیاری هاست که به تکه بختیاری معروف است.

با عبور از پاسیو مستطیل شکل در این سمت و تراس ها یکی از داخل دیگری و بعد از اینکه درها و شیشه های رنگی دید را پوشانده اند، به اتاقی زیبا و پر از آثار هنری مانند زیباترین آینه های گچ بری، بسیار زیبا می رسید. تکه ای از سقف چوبی رنگ شده این اتاق زیبا اتاق عروس است و تکایا میرفندرسکی به نام عروس تاکایا نامگذاری شده است.

زهرا ترکی مسئول ارتباطات مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس گفت: اتاق عروس صفت عامیانه و محاوره ای مربوط به دختر جوان تازه ازدواج کرده بختیاری است که پس از تشییع به خاک سپرده شد. درگذشت او و اتاق با کاشی و آینه پوشانده شد و آثار و نقاشی های روی چوب با گلبرگ های فراوانی با رنگ و لعاب خاص تزیین شده بود که مشابه این هنر در کاخ گلستان است.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد مدفون در این اتاق را زنان بختیاری تشکیل می دهند، افزود: ایل بختیاری از خاندان میرفندرسکی از چهره های معروف عصر صفوی هستند.

ترکی خاطرنشان کرد: زنان مهم دیگری مانند بی بی مریم بختیاری که در تاریخ معاصر جایگاه ویژه ای داشتند، زنان آزادی خواه و مبارزه با استعمار روس و انگلیس در اصفهان بودند. از آن به عنوان مهم و برجسته یاد شده است.

مسئول ارتباطات مجموعه تاریخی و فرهنگی تخت فولاد گفت: بی بی مریم دختر حسین قالی خان و از زنان سرکرده ایل بختیاری بود که در جنگ جهانی اول مانند مردان وارد نبرد شد. اهمیت این حمایت را دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: تکیه میرفندرسکی یکی از مهم ترین و برجسته ترین تکیه گاه های تخت فولاد است که سیر تاریخی از دوره صفویه تا به امروز در آن دیده می شود.

ترکی افزود: تکیه میرفندرسکی هم از نظر تاریخی و هم از نظر فرهنگی و هم از نظر مقبره ای که تصویری زیبا از معماری ایرانی اسلامی است و وجود سنگ قبر میر و همچنین درختی 400 ساله و وجود خط میرعماد حسنی، خوشنویس معروف دوره صفوی، وجود سنگ قبرهای خاص و بسیار زیبا با کنده کاری های گیاهی، حیوانی و انتزاعی و وجود صورت صمصام السلطنه بر روی سنگ قبر این پشتوانه را به همراه داشته است. زیبایی خاص .

سردار مریم بختیاری

محمود فیروزبخش نویسنده و پژوهشگر در گفت وگویی درباره این تکیه گفت: تکیه میرفندرسکی که مربوط به دوره صفویه است در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی از مقبره اعیان بختیاری به بخشی اضافه شد.

وی گفت: در این آرامگاه شخصیت هایی چون سردار اسعد اول، دوم و سوم و بی بی مریم که از بزرگان طایفه بختیاری هستند را در خود جای داده است.

فیروزبخش افزود: در قسمت شمالی این غرفه قسمتی وجود دارد که مردان در آن دفن می شوند و در قسمت جنوبی تالار منحصر به فردی از معماری و هنر قرار دارد که ویژه تدفین زنان بختیاری است که می توان گفت توسط The وجود گچ بری های زیبا، آینه های متعدد و ترکیب بندی خاص، بسیاری از آثار مختلف این اتاق را به اتاق عروس می شناسند.

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: تخت فولاد دارای سه فضای معنوی برای خلوت و خاطره، داشتن مشاهیر و داشتن بیش از صد شخصیت مهم در تاریخ ایران و اسلام و داشتن هنر و زیبایی و بدون شک تخته میرفندرسکی است. شامل تمامی این ویژگی ها می باشد که مملو از آن یکی از پدیده ها و جاذبه هاست و بهترین فرصت برای جذب گردشگر به این قسمت می باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.