افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی فقه است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 190598
منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی فقه است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مکارم شیرازی در پیامی خطاب به چهارمین همایش بین المللی فقه و حقوق با عنوان «حکومت دینی و تنظیم مسائل اساسی معاصر» اظهار داشت: نام خدای مهربان ابتدا لازم است از تمامی مسئولین و دست اندرکاران این همایش تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم این همایش به اهداف مورد […]

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مکارم شیرازی در پیامی خطاب به چهارمین همایش بین المللی فقه و حقوق با عنوان «حکومت دینی و تنظیم مسائل اساسی معاصر» اظهار داشت:

نام خدای مهربان

ابتدا لازم است از تمامی مسئولین و دست اندرکاران این همایش تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم این همایش به اهداف مورد نظر دست یابد.

قانون یکی از نیازهای اساسی جوامع بشری است و بهترین قوانین آن قوانینی است که از سوی خداوند متعال به واسطه پیامبران به انسان رسیده است. احکام الهی ضامن منافع انسان در امر معاش و رستگاری در قیامت است و اطاعت از احکام الهی در واقع اجرای اراده خداوند متعال در زندگی انسان است.

فقه منبع اصلی استنباط قوانین جامعه اسلامی است و این فقها کسانی هستند که با استنباط حکم خداوند بر اساس شواهد موجود، مبنای اصلی این قوانین را به دست آورده و در اختیار قانونگذاران قرار می دهند تا قوانین لازم را برای آن وضع کنند. جامعه مبتنی بر آنها

به نظر می رسد برای رسیدن به این مهم که تعامل قانونگذار و فقاهت، وضع قوانین منطبق بر شرع مقدس و سپس شناخت مسائل اساسی و تنظیم آنها بر اساس برگزیده ها راه درازی در پیش است. رای و تصویب هر دو نهاد قانونگذاری و فقهی است و بخش زیادی از پیمودن این مسیر منوط به شناخت هر دو گروه از یکدیگر است.

با ورود حوزویان به عرصه دانش حقوق و موضوعات مرتبط و از سوی دیگر شناخت قانونگذاران با نظام فقه و مطالبات آن و عنایت و توجه به چارچوب مورد قبول فقها امکان پذیر است. تا نتایج مفید و البته قوانین جامع به دست آید. هر دو جنبه فوق تا حد زیادی مورد قبول جامعه مذهبی و پیشرفته مسلمان ما خواهد بود.

امیدوارم این همایش و مواردی از این قبیل بتوانند راه حلی برای این مشکل ارائه دهند.

بار دیگر از زحمات و تلاش های انجام شده در این همایش قدردانی و قدردانی می نمایم و از درگاه خداوند متعال برای همه شما آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.