افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

تاریخچه ماشین طلایی در تهران چیست؟

  • کد خبر : 190273
تاریخچه ماشین طلایی در تهران چیست؟

آفتاب نیوز: موزه ماشین های تاریخی یکی از موزه های استاندارد ایران است که برای تبدیل شدن به موزه ساخته شده است. این ساختمان که در ورودی بزرگراه ویژه کرج قرار دارد دارای خاص ترین، عجیب ترین و منحصر به فرد ترین خودروهای جهان است. نمونه های به نمایش گذاشته شده در این موزه به […]

آفتاب نیوز:

موزه ماشین های تاریخی یکی از موزه های استاندارد ایران است که برای تبدیل شدن به موزه ساخته شده است. این ساختمان که در ورودی بزرگراه ویژه کرج قرار دارد دارای خاص ترین، عجیب ترین و منحصر به فرد ترین خودروهای جهان است.

نمونه های به نمایش گذاشته شده در این موزه به دلیل سفارش ایران در دنیا وجود ندارد.

از جمله خودرویی که مرسدس بنز پیشنهاد خرید آن را به قیمت 30 میلیون دلار داد اما ایران آن را نفروخت تا موزه مرسدس بنز برای همیشه جای خالی این خودرو را احساس کند.

ماشین های دیگر هم همینطور هستند، چون تشریفاتی هستند و برای سفرهای خاص طراحی شده اند، تقاضای زیادی دارند.

در این موزه که مملو از ماشین ها و موتورهای خاص و زیباست; بازدیدکنندگان همچنین با تاریخچه خودروسازی و ورود خودرو به ایران آشنا خواهند شد.

اولین بار این مظفرالدین شاه بود که این خودرو را به ایران وارد کرد: دو خودرو از فرانسه و دو خودرو از بلژیک خرید و به ایران آورد.

پس از آن، درباریان اغلب با اتومبیل رفت و آمد می کردند و در دوره های بعد اتومبیل های دیگری وارد کشور می شدند.

آن خودروهای قدیمی دیگر وجود ندارند، اما یکی از آنها که احمدشاه در سال 1919 در سفرش به انگلیس خرید، هنوز در موزه موجود است.

خودروی رویالز رویس سیلور گوست با کابین چوبی، بدون سوئیچ و دسته دار کار می کرد اما همچنان به سرعت 80 کیلومتر در ساعت می رسید.

نکته جالب در مورد این خودرو این است که برف پاک کن ندارد اما شیشه جلوی خودرو سه تکه است و دو تکه به سمت بالا حرکت می کند تا راننده ببیند.

زمانی که این خودرو تولید شد، بنیانگذاران رولزرویس در قید حیات بودند، به همین دلیل آرم روی این خودرو قرمز است، اما در خودروهایی که در زمان مرگ این بنیانگذاران تولید شدند، آرم خودرو به صورت دائمی به رنگ مشکی تولید می شود.

نام بی ام و را خیلی ها شنیده اند اما جالب است که این شرکت قبلا خودرویی به نام EMW تولید می کرد که مدلی از آن در انبار موزه نگهداری می شود.

در سال 1309 شاه ایران گرانترین خودروی جهان را خریداری کرد و روزنامه آمریکایی نیویورکر گزارش داد که این خودرو زمانی که بودجه کشور 240 هزار دلار بود به قیمت 30 هزار دلار خریداری شد.

“Pierce-Arrow” مدل A همان خودرویی است که روی قسمت های مختلف آن روکش طلای 6 کیلویی دارد و صندلی های آن از چرم گاومیش است که با طرح برگ زیتون با نخ ابریشم تزئین شده است.

بخشی دیگر از خودروهای این موزه به ابرخودروها اختصاص دارد که از جمله آنها می توان به لامبورگینی میورا و کانتاش، فراری سوپر فست 500، بیتزارینی، مدل های مختلف پورشه مانند پورشه مدل 356، پورشه 911 توربو و … اشاره کرد.

علاوه بر این، چندین مدل از کارخانه های آمریکایی نیز وجود دارد، از جمله کرایسلر 300 (با لوازم جانبی خاص مانند یخچال، مینی گرامافون… و داشبورد آب طلایی)، کادیلاک فلیت وود، لیموزین لینکلن کانتیننتال.

هر خودروی موزه تعمیر و نگهداری ویژه ای دریافت می کند. راهنمایان موزه سعی می کنند اطلاعات جالبی در مورد این خودروها در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند تا آنها فقط به عشق ماشین علاقه نداشته باشند، بنابراین وقتی همه اعضای یک خانواده موزه را ترک می کنند، چیزهای زیادی درباره ماشین ها یاد گرفته اند و می دانند. ماشین های آنها

این خودروها در اتاق های مختلف موزه خودروهای تاریخی ایران به نمایش گذاشته شده اند و لوازم جانبی و تاریخچه هر شرکت به تفصیل توضیح داده شده است.

برخی از این خودروها رنگ های عجیبی دارند که به سادگی نمی توان نام آنها را نام برد، بلکه باید به صورت تخصصی در مورد آنها بحث کرد.

اکثر این خودروها تشریفاتی هستند و بنابراین به اندازه ای آسیب دیده یا فرسوده نشده اند که نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشند. اما در این موزه خشک نگهداری می شوند.

روشی که در آن تمام مایعات داخل خودرو تخلیه می شود تا آسیبی به آن وارد نشود، در این صورت اگر سال ها ثابت بماند هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد.

حدود 60 خودرو در این موزه به نمایش گذاشته شده است و سه برابر آن نیز در مخازن این موزه قرار دارد.

به گفته غلامی، مدیر موزه، این مخزن سال آینده به روی عموم باز می شود و گروه های محدودی می توانند برای اولین بار از آن بازدید کنند.

شاید به این دلیل که مخزن موزه تاریخی اتومبیل یکی از تمیزترین مخازن است.

این تنها حادثه در موزه نیست که حتی برای افراد مسن دارای معلولیت قوانین بازدید دارد.

همچنین ایوان کالسکه ای در این موزه افتتاح می شود تا تاریخچه چرخ و ارابه های عتیقه مختلف از جمله ارابه معروف ناصرالدین شاه را به نمایش بگذارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.