افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
1

طرح شفافیت قوای سه گانه اصلاح شد

  • کد خبر : 189723
طرح شفافیت قوای سه گانه اصلاح شد

به گزارش بازار، نمایندگان شورای اسلامی در دومین جلسه علنی امروز (یکشنبه 19 بهمن) با اصلاح یک فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه برای جلب نظر شورای نگهبان موافقت کردند. نمایندگان با اصلاح بند (ص) ماده اول این طرح موافقت کردند. ص ـ قوه قضائیه شامل قوه قضائیه و مراجع قضایی از قبیل دادگاه و […]

به گزارش بازار، نمایندگان شورای اسلامی در دومین جلسه علنی امروز (یکشنبه 19 بهمن) با اصلاح یک فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه برای جلب نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

نمایندگان با اصلاح بند (ص) ماده اول این طرح موافقت کردند.

ص ـ قوه قضائیه شامل قوه قضائیه و مراجع قضایی از قبیل دادگاه و دادستانی انقلاب، دیوان عالی کشور، وزارت عمومی و همچنین کلیه سازمانها، مؤسسات و شرکتهای تابعه یا وابسته به آنها از جمله سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شوراها و مؤسسات حل اختلاف تحت نظارت قوه قضائیه مانند مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، کانون های وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کانون سردفتران و دستیاران دفتر، انجمن های دفاتر خدمات الکترونیک قضایی.

همچنین نمایندگان با اصلاح سرفصل ماده 2 و تبصره (2) این ماده موافقت کردند.

ماده 2- مشمولان این قانون موظفند حداکثر ظرف مدت 4 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون داده ها و اطلاعات مربوط به آن دستگاه را منتشر و در اختیار عموم قرار دهند.

طبق تبصره 2؛ در صورتی که انتشار تمام یا بخشی از داده ها و اطلاعات موضوع این ماده با تصمیم رئیس دستگاه اجرایی یا وزیر مربوطه مغایر امنیت ملی یا منافع عمومی یا ایجاد خطرات اقتصادی برای کشور باشد. همچنین رئیس دستگاه اجرایی ذیربط یا وزیر مربوطه ممنوعیت انتشار آن را همراه با دلایل مستند و مستدل تعیین تخصیص به کارگروه شش نفره مرکب از اعضای زیر ابلاغ می کند.

الف- وزیر اطلاعات و معاون حقوقی رئیس جمهور (به عنوان نمایندگان قوه مجریه)

ب- دو نفر به انتخاب رئیس قوه قضائیه

ج – دو نفر از اعضای کمیسیون و شوراهای امور داخلی کشور به انتخاب شورای اسلامی

جلسات کارگروه با حضور حداقل 5 نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر است. این کارگروه موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه نظر خود را نسبت به درخواست قبلی اعلام کند. در صورت لزوم، این مدت ممکن است تا دو ماه تمدید شود.

عدم اتخاذ تصمیم و نظر این کارگروه در مهلت مذکور به منزله عدم موافقت با درخواست بوده و رئیس دستگاه مربوط یا وزیر مربوطه موظف به انتشار اطلاعات و اطلاعات در این ماده می باشند.

به استثنای موارد فوق، در مواردی که بنا به درخواست بالاترین مقام دستگاه اجرایی همراه با دلایل مستند و مستدل و تشخیص هر یک از روسای قوای سه گانه، افشای داده ها و اطلاعات موضوع این ماده و مربوط به دستگاه مذکور، مغایر با مصالح عالی نظام است، تصمیم گیری در این خصوص حسب مورد فقط با رئیس اداره مربوط می باشد.

همچنین نمایندگان با حذف تبصره 3 ماده 2 طرح مذکور موافقت کردند.

در تبصره 3 حذف می شود: در صورت اختلاف در تشخیص موارد این ماده، تصمیم در مورد بند «الف» ماده (1) این قانون منطبق بر جلسه مشترک هیأت مدیره و رؤسا است. کمیسیون های دستگاه های تخصصی شورای اسلامی و در رابطه با بند «پ» این ماده. مسئولیت این امر بر عهده رئیس قوه قضائیه و در سایر موارد بر عهده کمیسیون ماده (18) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 11/6/1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی است. . .

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 3 و تبصره 1 طرح مذکور موافقت کردند که به موجب آن. شوراي اسلامي، هيأت وزيران، شوراهاي اسلامي شهر و شهرك، مجمع عمومي و هيأت‌هاي تخصصي ديوان عدالت اداري، هيأت‌هاي عمومي ديوان عالي كشور، مراجع اداري ويژه و شوراهاي موضوع اين قانون موظفند. مذاکرات خود را از جمله کمیته های صنفی و زیرمجموعه و آرای آن را توضیح دهید. عصاره اعضا را به تفکیک اسامی موافقان، مخالفان، ممتنعین و کسانی که در رای گیری شرکت نکردند ظرف مدت یک ماه منتشر کنید. این قانون حداکثر در پایگاه اطلاع رسانی قابل خواندن رایانه ای خود، جز در مواردی که به موجب قانون اساسی و قوانین مربوط به هر یک از نهادهای فوق الذکر مقرر شده باشد، برگزاری جلسات غیرعلنی یا رای مخفی پیش بینی شده است.

طبق تبصره اصلاحی؛ آیین نامه اجرایی نحوه شمول مفاد این ماده در شوراهای اسلامی شهرهای زیر 20 هزار نفر و شوراهای اسلامی روستا از جمله مهلت انتشار اطلاعات موضوع این بند حداکثر تا شش ماه و کیفیت انتشار عمومی آن حداکثر تا سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون. این قانون توسط وزیر کشور تصویب و ابلاغ می شود.

طبق اصلاحیه شماره 2:

در مواردی که امنیت ملی یا مصالح عمومی ایجاب کند یا خطرات اقتصادی ایجاد شود به پیشنهاد رئیس جمهور یا یک سوم اعضا و تصویب اکثریت اعضای مشمول این قانون، جزئیات بحث و گفتگو و آرای اعضا منتشر نخواهد شد. در مورد مصوبات شورای اسلامی اصل بر انتشار آرای نمایندگان است. در صورتی که تلقی شود انتشار نظرات نمایندگان در مورد مصوبات کمیته ها به تشخیص هیأت رئیسه کمیته و مصوبات اتاق به تشخیص هیأت رئیسه کمیته مجلس، مغایر با امنیت ملی یا منافع عمومی یا ایجاد مخاطرات اقتصادی، از شمول این تبصره مستثنی بوده و در این صورت هیچ‌کس حق انتشار چنین نظراتی را ندارد. آرای اخذ شده از هیأت رئیسه کمیسیون ها و هیأت رئیسه مجلس برای تفکیک این موارد با نام موافقان، مخالفان، ممتنعان و کسانی که در رأی گیری شرکت نکردند عبارتند از. صرفا جهت اطلاع نمایندگان شورای اسلامی منتشر می شود.

همچنین نمایندگان با ماده 4 این طرح موافقت کردند که بر اساس آن؛ مشمولان این قانون باید به درخواست کمیسیون امور داخلی و شوراهای شورای اسلامی گزارش اجرای این قانون را به شورای اسلامی ارائه دهند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان، طرح شفافیت قوای سه گانه را برجسته کرد که همه کشورهای دنیا موضوعات را طبقه بندی کرده اند و حتی مسائل یک خانواده طبقه بندی شده است. اینکه قصد داریم موضوعاتی را درباره کشور منتشر کنیم که دشمن می تواند از آن بهره برداری کند، درست نیست.

وی ادامه داد: نخست وزیر یکی از کشورهای شاکی طی دو هفته گذشته مطلبی را در یکی از روزنامه ها منتشر کرد و اکنون نیز از وی شکایت کرده است که چرا در گذشته این موارد را با دستگاه های امنیتی مطرح نکرده است. و این کشورها هستند که خواستار شفافیت و آزادی بیان و نوشتن هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=189723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.