افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
2

مقصد واردات خودروهای فرسوده برقی و غیربرقی بهتر است هیاهو بر سر عرضه 7000 خودروی وارداتی

  • کد خبر : 189706
مقصد واردات خودروهای فرسوده برقی و غیربرقی بهتر است هیاهو بر سر عرضه 7000 خودروی وارداتی

امید محمدی; بازار: اخیراً شورای اسلامی قانون واردات خودروهای برقی فرسوده را تصویب کرده است که احتمالاً به سرنوشت واردات سایر محصولات فرسوده دچار خواهد شد. هدایت عباس علی آبادی در وزارت امنیت منجر به حرکت عجولانه به سمت خودروهای برقی می شود، خودروهایی که نه تنها کمکی به کاهش تقاضای کاذب در بازار نمی […]

امید محمدی; بازار: اخیراً شورای اسلامی قانون واردات خودروهای برقی فرسوده را تصویب کرده است که احتمالاً به سرنوشت واردات سایر محصولات فرسوده دچار خواهد شد. هدایت عباس علی آبادی در وزارت امنیت منجر به حرکت عجولانه به سمت خودروهای برقی می شود، خودروهایی که نه تنها کمکی به کاهش تقاضای کاذب در بازار نمی کنند، بلکه همچنان به عنوان محصولات “لوکس” در بازار خودرو کشور شناخته می شوند.

ظاهراً وزارت حراست دولت سیزدهم تمایل چندانی به ایجاد تعادل و تنظیم بازار خودرو به کمک محصولات وارداتی ندارد، بنابراین باید منتظر ماند و دید شورای اسلامی شهر پس از پایان ضرب الاجل، عملکرد عباس علی آبادی را چگونه ارزیابی خواهد کرد. طرح سوال و دعوت از وزیر حراست به همین دلیل با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برای بررسی واردات خودرو صحبت کردیم.

* اتاق ملی به تازگی قانون واردات خودروهای برقی فرسوده را تصویب کرده است، به نظر شما آیا با سفارش واردات فعلی وزارت حراست بتواند این محصولات را در بازار کشور عرضه کند؟

در ابتدا باید گفت که سفارش واردات خودرو کاهش یافته است، احتمالا سرنوشت واردات خودروهای برقی کارکرده مشابه عرضه خودروهای فرسوده خارجی به بازار خواهد بود. واردات خودرو با وابستگی پولی مرتبط بود و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، برنامه واردات خودرو به شدت و جدی برای کاهش قیمت ها اجرا نمی شود. اکنون با این چالش مهم، هدف آنها واردات خودروهای فرسوده، برقی و غیربرقی به کشور است.

محموله نهایی خودروهای وارداتی برای بازار کشور به بیش از 5 هزار دستگاه رسیده که احتمالا تا پایان سال 2 هزار دستگاه دیگر به تیراژ مذکور اضافه خواهد شد.

* آمارهای متناقضی از واردات خودرو به کشور وجود دارد که تاکنون چند هزار خودرو وارد کشور شده است و تیراژ آن در پایان سال چگونه خواهد بود؟

محموله نهایی خودروهای وارداتی به بازار کشور به بیش از 5000 دستگاه رسید. با توجه به عدم تسهیل فرآیند واردات و چالش های پولی از سوی وزارت امنیت، احتمال می رود تا قبل از پایان سال 2 هزار دستگاه دیگر به تیراژ مذکور اضافه شود.

برخی از مردم که از فضای فعلی بازار خودرو سود می برند، از گرانی ارز ناشی از واردات خودرو از دولت می ترسند.

* به چالش های ارزی و مالکیت خودرو اشاره کردید، اما شاهد وعده دولت و شورای اسلامی در خصوص تخصیص ارز به صنعت خودرو بوده ایم، بر این اساس آیا مشکل مذکور حل می شود؟

فکر نمی کنم آنها علاقه ای به حل مشکل پولی واردات خودرو داشته باشند، حل این مشکلات نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و تغییر اساسی در نگاه و نگاه به بازار خودرو با هدف جلب رضایت مردم است. متأسفانه عده ای که از فضای موجود در بازار خودرو سود می برند، دولت را از گرانی ارز ناشی از واردات خودرو می ترسانند. مردم برای تهیه بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود مانند خودرو مجبورند از ارز خود استفاده کنند. اگر دولت سیزدهم تصمیم به اتخاذ و اجرای چنین سیاستی بگیرد، به سرعت شاهد تاثیر مثبت آن در بازار خواهد بود. متاسفانه افزایش نرخ ارز زمانی اتفاق می افتد که کالا یا خودرو در بازار موجود نباشد. اگر خودرو در بازار موجود باشد و نرخ ارز افزایش یابد، مشتریان ناراضی نخواهند بود. با این تفاسیر باید دید آیا هیچ مقامی به چنین سیاستی فکر کرده است یا خیر.

فروش سیستمی خودروهای وارداتی نیز یک بازی جدید است، عرضه این محصولات در سامانه مفهومی ندارد.

* نظر شما به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست؟

فروش سیستمی خودروهای وارداتی نیز یک بازی جدید است، عرضه این محصولات در سامانه مفهومی ندارد. این نوع مکانیزم فروش فقط به نفع دلالان است. آیا این وزارتخانه ارزیابی رضایت مصرف کنندگان واقعی خودرو از این سامانه را دارد؟

* آیا واردات برند تویوتا توسط چند شرکت به کشور سیاست درستی در بازار است؟

واردات برند تویوتا توسط شرکت های مختلف نشان از آزادی واردات خودرو دارد و این سیاست وزارت حریم خصوصی باید به عنوان یک اقدام مثبت تلقی شود، البته این سیاست باید برای همه مردم در نظر گرفته شود. مشکل اصلی وزارت حریم خصوصی این است که به شرکت ها عنوان واردات خودرو را می دهد اما به آنها اجازه واردات محصولات به بازار را نمی دهد. اگر فعالیت شرکت های واردکننده را بررسی کنید، متوجه می شوید که آنها در تامین ارز، ثبت سفارش و اخذ مجوز با مشکل جدی مواجه هستند. ممکن است از متولیان این سوال پرسیده شود که آیا این رویه منجر به بهبود بازار خواهد شد یا خیر. خودرو به دلیل حفظ سرمایه توسط مشتریان به کالای سرمایه ای تبدیل شده است، اگر واردات یا تولید خودرو به وفور انجام شود، مشتریان محصول را خریداری نمی کنند و تقاضای کاذب ایجاد می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=189706

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.