افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

رحم اجاره ای چیست؟ شرایط قانونی، رویه ها و قوانین در ایران

  • کد خبر : 189535
رحم اجاره ای چیست؟  شرایط قانونی، رویه ها و قوانین در ایران

اجاره رحم فرآیندی است که در آن یک فرد با حمل و به دنیا آوردن جنین زوج دیگری موافقت می کند. این روش برای زوج هایی که با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند برای داشتن فرزندی از خود، پرتو امید است. البته مراحل رحم اجاره ای اعم از انتخاب مادر جایگزین و مراحل […]

اجاره رحم فرآیندی است که در آن یک فرد با حمل و به دنیا آوردن جنین زوج دیگری موافقت می کند. این روش برای زوج هایی که با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند برای داشتن فرزندی از خود، پرتو امید است. البته مراحل رحم اجاره ای اعم از انتخاب مادر جایگزین و مراحل قانونی و حتی شرایط عاطفی چندان آسان نیست و چالش های خاص خود را دارد. در این مقاله ابتدا با روش های مختلف پروسه رحم جایگزین آشنا می شوید و سپس اطلاعات مورد نیاز برای اقدام را در اختیار شما قرار می دهیم.

منظور از رحم اجاره ای چیست؟

رحم اجاره ای روشی است که در آن شخص ثالث فرزند شما را در رحم شما بزرگ می کند و به دنیا می آورد. داوطلب “مادر جانشین” نامیده می شود. این کار معمولا به دو صورت انجام می شود:

  • در روش اول از تخمک مادر جایگزین استفاده می شود و در واقع این داوطلب مادر بیولوژیکی کودک محسوب می شود. در این روش اسپرم یا اسپرم اهدایی پدر از طریق تلقیح اسپرم داخل رحمی یا IUI وارد رحم مادر جایگزین شده و با تخمک او مخلوط می شود.
  • روش دوم با لقاح مصنوعی یا IVF و با استفاده از تخمک و اسپرم والدین متقاضی انجام می شود. در لقاح مصنوعی، تخمک مادر متقاضی توسط اسپرم بارور در رحم مادر جایگزین قرار می گیرد. در این روش مادر جایگزین هیچ ارتباط ژنتیکی با جنین ندارد و تنها تا زمان زایمان آن را در رحم خود حمل می کند. به این ترتیب جنین تمام خصوصیات والدین واقعی خود را دریافت می کند و از نظر فقهی فرزند مشروع آنها محسوب می شود. روش دوم معمولا برای اجاره رحم استفاده می شود.

دلایل استفاده از رحم جایگزین

1. عقیمی

زوج هایی که مشکلات ناباروری دارند می توانند رحم جایگزین را انتخاب کنند. علاوه بر این، افرادی که سقط های متوالی داشته اند، لانه گزینی مکرر ناموفق بوده اند یا مشکلی در رحم دارند از روش رحم جایگزین استفاده می کنند.

2. بیماری

بارداری برای افرادی که بیماری های خاصی مانند بیماری های کلیوی و قلبی دارند بسیار خطرناک است. برخی از داروها نیز برای بارداری خطرناک هستند. این دسته از افراد به دلیل خطر بالای بارداری ممکن است به اجاره رحم متوسل شوند. علاوه بر این، برخی از کارشناسان به دلیل مشکلات روحی و روانی فرد را از باردار شدن منع می کنند.

3. سابقه مشکلات بارداری.

گروه دیگری از افراد ممکن است به دلیل مشکلات بارداری قبلی رحم اجاره کنند. برای مثال یکی از این مشکلات خونریزی شدید بعد از زایمان است که باعث برداشتن رحم می شود.

4. پیری

زنان باردار بالای 35 سال شانس داشتن فرزندی با اختلالات ژنتیکی را افزایش می دهند. علاوه بر این، بارداری در این سن به دلیل کاهش ذخایر تخمدان می تواند بسیار دشوار باشد. در چنین شرایطی توسل به رحم جایگزین گزینه خوبی است.

5. اختلال ژنتیکی

اگر مادر دارای اختلالات ژنتیکی است، بهتر است از رحم جایگزین و تخمک اهدایی استفاده شود. البته در این شرایط خود مادر می تواند با استفاده از تخمک اهدایی جنین را در رحم خود حمل کند.

شرایط مادر جایگزین برای رحم اجاره ای

هر یک از والدین یا کلینیک های ناباروری شرایط متفاوتی را برای مادر جایگزین ایجاد می کنند. شرایط معمول برای انتخاب مادر جایگزین عبارتند از:

  • 21 تا 45 سال (سن ایده آل کمتر از 35 سال است).
  • شاخص توده بدنی خوبی داشته باشید.
  • حداقل یک بار بدون عوارض جدی در دوران بارداری زایمان موفق داشته باشید.
  • او بیش از 5 بار زایمان نکرده است.
  • او 3 سزارین بیشتر نداشته است.
  • او تست های روانی و پزشکی لازم را گذرانده است.
  • به داروهای ضد افسردگی، هر گونه مواد مخدر، الکل یا تنباکو معتاد نشوید.
  • ساکن محله ای باشید که برای اجاره رحم مشکلی ندارد.
  • شریک زندگی شما باید از شما حمایت کند.
  • از نظر روحی و روانی پایدار باشید.
  • اسناد و قراردادهای لازم را امضا کنید.

مراحل اجاره رحم

اگر تصمیم نهایی خود را گرفته اید و قصد دارید رحم جایگزین را انتخاب کنید، باید مراحل کلی این فرآیند را بدانید. اولین قدم اخذ تاییدیه دادگاه است که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در این قسمت مراحل کلی اجاره رحم از طریق موسسات و کلینیک های ناباروری پس از دریافت تاییدیه را توضیح می دهیم.

1. آشنایی اولیه

بهترین کار این است که پس از مراجعه به کلینیک مورد نظر خود، وکیلی که در زمینه رحم اجاره ای فعالیت کرده است، استخدام کنید. علاوه بر این، مشاوره حقوقی و سلامت روان برای پدران و مادران جایگزین بسیار توصیه می شود. در این مرحله والدین باید پس از کسب آگاهی کامل در مورد انواع رحم جایگزین یکی از روش ها را انتخاب کنند.

2. آزمایشات لازم را انجام دهید.

پس از یافتن کاندیدای رحم جایگزین، باید به طور کامل معاینه شود و تحت آزمایش های پزشکی، روانی، مالی و فیزیکی قرار گیرد. در این مرحله، مادر جانشین باید از خطرات احتمالی پروسه رحم جایگزین آگاه باشد و در نهایت بر سر مقدار مناسب توافق کند.

3. نوشتن قرارداد

این مرحله یکی از مهمترین مراحل پروسه رحم جایگزین است. شما و داوطلب رحم اجاره ای باید یک قرارداد قانونی تنظیم کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاید. این قرارداد می‌تواند بسیار طولانی باشد، زیرا شما باید شرایطی را که لازم می‌دانید در نظر بگیرید.

نکته بسیار مهم حضور وکیل در هنگام تنظیم قرارداد می باشد. بهتر است این کار را به یک وکیل مطمئن بسپارید و از او بخواهید که تا زمان تولد نوزاد با شما همکاری کند.

4. واکسن

در این مرحله، تخمک ها و اسپرم های والدین یا اهداکنندگان جمع آوری شده و در آزمایشگاه برای تشکیل جنین از طریق IVF ترکیب می شوند. در نهایت این جنین ها از نظر کیفیت و تغییرات ژنتیکی بررسی شده و به رحم مادر جایگزین منتقل می شوند.

5. بارداری

مادر جانشین جنین را زیر نظر پزشک و کلینیک در رحم خود نگه می دارد. کلینیک موظف است شرایط و روند بارداری داوطلب رحم اجاره ای را به اطلاع والدین برساند. از طرفی والدین نباید حمایت عاطفی و مالی خود را از مادر جایگزین در دوران بارداری منکر شوند.

قیمت رحم اجاره ای در ایران

هزینه اجاره رحم تنها بخشی از مبلغی است که باید در پروسه اجاره رحم بپردازید و قیمت ثابتی ندارد. هزینه کل معمولاً شامل موارد زیر است:

  • هرگونه هزینه درمان، داروها، آزمایشات و سونوگرافی؛
  • آزمایش های باروری؛
  • ارزیابی های روانشناختی؛
  • رفت و برگشت به کلینیک؛
  • مسائل حقوقی و حقوقی؛
  • هزینه درمانگاه

توافق بر سر هزینه ها یکی از مهمترین قسمت های قرارداد بین شما و مادر جایگزین است. لطفا توجه داشته باشید که حمایت مالی، عاطفی و اجتماعی از مادر جایگزین باعث بهبود خلق و خوی او و تولد نوزاد سالم می شود.

قوانین قانونی اجاره رحم در ایران

نگاه والدین به مادر جایگزین

در ایران قانون خاصی برای رحم اجاره ای وجود ندارد، اما شورای نگهبان در سال 1382 قانونی درباره اهدای جنین به تصویب رساند که می توان از مفاد آن برای تعریف قوانین رحم جایگزین استفاده کرد. طبق این قانون، رحم با شرایط زیر قابل اجاره است:

  • برای انجام عمل رحم اجاره ای، رضایت زن و شوهر الزامی است. در صورت توافق طرفین، زن و شوهر باید به دادگاه مراجعه کنند. در صورتی که والدین شرایط لازم را داشته باشند، درخواست مورد تایید قاضی قرار می گیرد و تنها در این صورت می توانند رحم را اجاره کنند.
  • زوجین باید گواهی پزشکی ناباروری داشته باشند و این گواهی باید به تایید دادگاه برسد. در این صورت زوجین می توانند به کلینیک های مجاز در زمینه درمان ناباروری و رحم اجاره ای مراجعه کرده و از آنها کمک بگیرند. برای این کار ارائه رضایت نامه کتبی از والدین متقاضی و مادر جایگزین به کلینیک الزامی است. سپس کلینیک های مذکور فرآیند لقاح مصنوعی و انتقال جنین به رحم مادر جایگزین را طبق قوانین شرعی انجام می دهند.

لطفا توجه داشته باشید که قانون خاصی در مورد رحم جایگزین وجود ندارد، بنابراین اگر مشکل قانونی ایجاد شود، حل آن بسیار دشوار خواهد بود. در چنین شرایطی یک قرارداد صحیح و اصولی جان شما را نجات می دهد. از این نظر قانون مدنی 10 نیز به شما کمک می کند و قرارداد شما را معتبر می کند. قانون مدنی 10 اختیارات بیشتری به طرفین قرارداد می دهد و انعقاد قرارداد را آسان می کند. این قانون مقرر می دارد:

قراردادهای خصوصی در صورتی که صریحاً مخالف قانون نباشد برای کسانی که منعقد کرده اند معتبر است».

در نهایت مراقب باشید در دام معامله گران این منطقه نیفتید. احتمال سوء استفاده حقوقی و مالی در حین پروسه از عوارض رحم جایگزین است.

مدارکی که والدین در دادگاه برای اجاره رحم نیاز دارند

برای ادامه درخواست خود برای شروع پروسه رحم جایگزین به یک سری مدارک اولیه نیاز دارید. لیست مدارک مورد نیاز برای اجاره رحم به شرح زیر است:

  1. اصل شناسنامه والدین؛
  2. کپی صفحه اول و دوم شناسنامه والدین.
  3. اصل و کپی سند ازدواج؛
  4. تعدادی عکس 3*4 از والدین؛
  5. کارت بیمه درمانی؛
  6. گواهی پزشکی مبنی بر عدم ابتلا به بیماری های درمان نشده؛
  7. سونوگرافی تایید شده از نظر حجم تخمدان و ذخیره مادر متقاضی.
  8. گواهی پزشکی مبنی بر نیاز به اجاره رحم.

شرایط تأیید قضایی صلاحیت والدین برای اجاره رحم

قبلاً گفتیم که تا تأیید دادگاه را نگیرید، نمی توانید به روند قانونی رحم جایگزین ادامه دهید. برای دریافت تاییدیه دادگاه، هم شما و هم همسرتان باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • ارائه گواهی پزشکی مبنی بر اینکه نمی توانید به طور طبیعی باردار شوید.
  • از نظر جسمی سالم باشید و به هیچ بیماری صعب العلاج مبتلا نشوید.
  • به هیچ مواد مخدر و دخانیات معتاد نباشید.
  • تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • صلاحیت اخلاقی داشته باشید.
  • سابقه کیفری نداشته باشد.
  • از وضعیت روحی و روانی خوبی برخوردار باشد.

شناسنامه نوزاد که از اجاره رحم گرفته شده است.

قبل از تولد نوزاد، بهتر است شما و مادر جانشین به بیمارستان بروید و قرارداد خود را به مسئولان بیمارستان محل تولد نوزاد ارائه دهید. به این ترتیب نام مادر واقعی در شناسنامه ثبت می شود و پس از آن برای گرفتن شناسنامه نوزاد با مشکل کمتری مواجه خواهید شد.

رابطه مادر جانشین و نوزاد

امروزه بیشتر از روش دومی که در ابتدا توضیح دادیم استفاده می شود. در چنین شرایطی، جنین از لقاح تخمک و اسپرم زوج متقاضی متولد می شود که ربطی به مادر جایگزین ندارد. مادر جانشین تنها تا لحظه تولد جنین را در رحم خود نگه می دارد و هیچ شباهت بیولوژیکی و ژنتیکی بین آنها وجود نخواهد داشت. بهتر است از ایجاد وابستگی عاطفی بین مادر جایگزین و نوزاد جلوگیری شود.

تو بگو

رحم اجاره ای امید جدیدی برای زوج هایی است که به هر دلیلی نابارور هستند. خوشبختانه این روش اشکال حقوقی و فقهی ندارد و در کشور ما نیز قابل اجراست. البته باید در نظر داشته باشیم که پروسه اجاره رحم و به دنیا آوردن فرزند راه آسانی نیست و باید آمادگی روحی و روانی لازم را داشت. لازمه این مسیر کمک گرفتن از مشاوران مورد اعتماد، وکلا، قراردادهای اولیه قراردادی و انتخاب یک مادر جایگزین مطمئن است.

دیگر منابع: مشهدلو

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی پیوست شده

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، این کتاب را بخوانید.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=189535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.