افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

انواع نمک خوراکی و کاربرد آن در آشپزی

  • کد خبر : 188999
انواع نمک خوراکی و کاربرد آن در آشپزی

ترکیب کلرید سدیم (NaCl) نمک نامیده می شود و معمولاً به شکل دانه های ریز یا دانه های کریستالی درشت موجود است. نمک یکی از قدیمی ترین مواد نگهدارنده و طعم دهنده های غذایی است. امروزه گزینه های ما زیاد شده است و می توانیم با توجه به ذائقه و نیاز خود از انواع نمک […]

ترکیب کلرید سدیم (NaCl) نمک نامیده می شود و معمولاً به شکل دانه های ریز یا دانه های کریستالی درشت موجود است. نمک یکی از قدیمی ترین مواد نگهدارنده و طعم دهنده های غذایی است. امروزه گزینه های ما زیاد شده است و می توانیم با توجه به ذائقه و نیاز خود از انواع نمک خوراکی استفاده کنیم. در حالی که این تنوع عالی است، گاهی اوقات ممکن است گیج کننده باشد. در این مقاله با برخی از انواع نمک و کاربرد آنها آشنا می شویم.

فواید نمک

سدیم موجود در نمک یک عنصر ضروری برای زندگی به ویژه برای انسان است. نمک تکانه های عصبی را تحریک می کند و تعادل الکترولیت و مایعات را حفظ می کند. یون های سدیم برای فعالیت های قلبی و برخی از عملکردهای متابولیک حیاتی هستند. با این حال، مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی می تواند باعث فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی شود.

نمک اپسوم که برای اولین بار در چاه های اپسوم در انگلستان کشف شد، درد عضلانی را تسکین می دهد و استفاده از آن در آب حمام بهبود را تسریع می کند. البته نمک اپسوم از نظر فنی نمک نیست، بلکه شکل کریستالی سولفات منیزیم است که شبیه نمک است و خوراکی نیست.

انواع نمک خوراکی

1. نمک کوشر

انواع نمک خوراکی – نمک کوشر

نمک کوشر نوعی نمک دانه درشت است که تصفیه نشده است، یعنی تقریبا کلرید سدیم خالص است و یونیزه نمی شود. این نمک حاوی ید یا سایر مواد افزودنی نیست. نمک کوشر دانه های درشت تری دارد و نسبت به نمک خوراکی نمک کمتری دارد. نمک کوشر به دلیل داشتن دانه های درشت برای چاشنی گوشت، مرغ، سالاد و همه چیز به جز پخت و پز مناسب است. این نمک از ذخایر سنگ نمک به دست می آید و در بسیاری از کشورها تولید می شود.

2. نمک دریا

"انواع

نمک دریا از تبخیر آب دریا بدست می آید و درشت تر از نمک معمولی است اما بسیار نرم تر از نمک کوشر است. این نمک کمتر از نمک خوراکی فرآوری شده است و مواد معدنی خود را حفظ می کند. ممکن است تا 60 عنصر کمیاب در نمک دریا وجود داشته باشد که ریزمغذی های سالم محسوب می شوند. نمک دریا دو نوع درشت و ریز است که نوع ریز آن برای طعم دادن به غذاهای سر سفره برای نمکدان مناسب است و از نوع درشت آن می توان برای نمک زدن گوشت قبل از پختن استفاده کرد. همچنین بهتر است پس از تهیه غذا از نمک دریایی بسیار درشت به عنوان نمک مکمل استفاده شود.

3. سنگ نمک (سنگ نمک یا هالیت)

انواع نمک خوراکی – سنگ نمک

سنگ نمک خوراکی شکل طبیعی نمک است.

4. fleur de sel

انواع نمک خوراکی: نمک گل یا فلور دسل«فلور د سال» که به معنای «گل دریا» است، یکی از گران‌ترین نمک‌های جهان است که به صورت دستی در حوضچه‌های آب شور تولید می‌شود. لجن نمکی از سطح آب در منطقه بریتانی فرانسه با چنگک های چوبی مخصوص و تنها در شرایط آب و هوایی بسیار خوب جمع آوری می شود. نمک گل یک گزینه عالی است، به خصوص اگر با آب نبات های مغزدار و کره ترکیب شود.

این نمک در آشپزی استفاده نمی شود و به عنوان چاشنی نهایی غذا استفاده می شود. قطعات بزرگ و مسطح آن اغلب به عنوان نمک تکمیلی برای افزودن طعم شور ملایم و بافت ترد به سالادها، غذاهای برشته شده و سایر غذاهایی که بافت و جذابیت بصری در آنها اهمیت دارد، استفاده می شود.

5. نمک خوراکی

نمک سفره رایج ترین نوع نمک در آشپزی است. این نمک در هر خواربار فروشی فروخته می شود و اکثر مردم آن را نمک اصلی می دانند. البته نمک خوراکی خیلی طبیعی نیست، زیرا فرآوری می شود و عناصر کمیاب موجود در آن در طی فرآیند تصفیه حذف می شود و با مواد ضد جوش غنی می شود تا در محیط های مرطوب تجمع نکند. معمولاً نمک خوراکی برای بهبود سلامت کلی یددار می شود (نمک سفره در دهه 1920 برای کمک به جلوگیری از مشکلات گسترده تیروئید و گواتر یددار شد).

نمک سفره یک انتخاب عالی برای چاشنی، پخت و کباب کردن است زیرا دانه های ریز آن به طور یکنواخت در سراسر آرد و سایر مواد خشک پخش می شوند و به راحتی در مایعات حل می شوند.

6. تکه های نمک

انواع نمک خوراکی – نمک پولکی

نمک پولکی نوعی نمک پخت و پز است که چاشنی بسیار رایج بسیاری از غذاها است. برای تهیه نمک پولکی، کریستال های نمک را به قطعات کوچکتر می شکنند و سپس به شکل ورقه در می آورند.

کریستال های نمک پولکی ترد فوق العاده به بهترین وجه به عنوان یک ماده نهایی برای گوشت های کبابی، سبزیجات بوداده و برای طعم دادن به تکه های نان خمیر ترش آغشته به روغن زیتون استفاده می شود.

7. نمک صورتی هیمالیا

نمک صورتی خوراکی با دست در معدن نمک Khewra در اعماق کوه های هیمالیا پاکستان برداشت می شود. رنگ صورتی نمک هیمالیا به دلیل وجود اکسید آهن است. این نمک حاوی تمام 84 ماده معدنی طبیعی است که در بدن انسان یافت می شود و به دلیل این مواد معدنی غنی، طعم غنی تر یا پیچیده تری نسبت به نمک معمولی دارد (نمک تر از نمک معمولی است).

انواع نمک خوراکی – نمک صورتی هیمالیا

این نمک برای هر دستور غذایی که به مقدار کمی نمک نیاز دارد، مانند سس ها و مارینادها، یا برای تزئین غذاها مناسب است. سنگ نمک هیمالیا می تواند گرما را برای ساعت ها حفظ کند و به سنگ محبوبی برای پخت پروتئین های ظریف مانند ماهی تبدیل شود.

8. نمک سیاه

انواع نمک خوراکی – نمک سیاه

نمک سیاه که به آن نمک کالا نمک نیز می گویند یکی دیگر از نمک های هیمالیا است. این نمک سرشار از آهن، منیزیم، کلسیم و برخی عناصر کمیاب دیگر است.

نمک سیاه بو و طعم بسیار تندی دارد و به همین دلیل از آن به مقدار کم استفاده می شود. این نمک در غذاهای هندی و با در نظر گرفتن طعم خاص گوگردی آن استفاده می شود. دلیل طعم گوگردی این نمک وجود سولفات سدیم در ترکیب آن است. نمک سیاه یکی از موادی است که طعم تند و خاصی به چاات ماسالا می دهد. این نمک یک طعم دهنده عالی است و بهتر است در غذاهایی که طعم و عطر قوی دارند مانند کاری، غذاهای تند، ترشی و سالاد استفاده شود.

9. نمک هاوایی

انواع نمک خوراکی – نمک هاوایی

این نمک در رنگ های قرمز و مشکی موجود است، نمک سیاه هاوایی یا نمک گدازه سیاه ترکیبی از نمک دریای آتشفشانی و زغال فعال است، اما نمک قرمز هاوایی یا نمک آلیا، نمک دریایی تصفیه نشده است که از خاک رس آتشفشانی قرمز ترکیب شده و غنی از آهن است. .

نمک گدازه سیاه در هاوایی و قبرس جمع آوری می شود و سپس با زغال فعال پوشانده می شود و رنگ تیره خاصی به آن می دهد. زغال چوب یک پاک کننده عالی بدن است که برای هضم غذا نیز مفید است. این نمک را می توان در انتها روی غذا پاشید و برای طعم دادن و تزیین غذا استفاده کرد.

نمک قرمز حاوی بیش از 80 ماده معدنی است و سرشار از اکسید آهن است. این نمک طعم کمی شور و لطیف دارد که آن را به گزینه ای عالی برای طعم دادن به غذاها و نگهداری گوشت و ماهی تبدیل می کند. این نمک برای افزودن کمی رنگ به غذاها بسیار عالی است، به خصوص زمانی که روی غذاهای سفید استفاده شود.

10. نمک دریای سلتیک

"انواع

این نمک که به آن سال گریس (نمک خاکستری) نیز می گویند، نوعی نمک دریایی است که در سواحل فرانسه تولید می شود. نمک خاکستری سلتیک از بستر دریا با چنگک جمع آوری می شود. بلورهای آن درشت و معمولا مرطوب و دارای طعم خوش نمکی است.

مواد معدنی موجود در این نمک متعادل است و این خاصیت فواید سلامتی مانند کاهش فشار خون را به همراه دارد. این نمک بافت درشت نامنظمی دارد و برای چاشنی کردن گوشت و ترشی مناسب است. بهتر است این نمک را بعد از پختن غذا و به عنوان نمک مکمل استفاده کنید، مخصوصاً در غذاهای پر مزه که طعم و بافت نرم و ملایم آن را احساس نمی کنید.

11. نمک دودی

انواع نمک خوراکی – نمک دودی

نمک دودی نمکی است که به مدت 2 هفته روی چوب می سوزد و بوی دود چوب سوخته به خود گرفته است.

12. ترشی نمک

انواع نمک خوراکی – نمک شور

نمک ترشی حاوی ید، مواد ضد جوش یا مواد معدنی نیست که باعث تغییر رنگ ترشی شود. با این نمک می توانید ترشی های بی عیب و نقص و شور با طعم عالی درست کنید.

13. نمک آبی

انواع نمک خوراکی – نمک آبی

نمک آبی نوعی نمک کمیاب و بسیار خاص است که به دلیل رنگ آبی زیبا و ترکیب معدنی منحصر به فردش مشهور است. این نمک بسیار کمیاب و گران است زیرا سالانه تنها چند تن از آن استخراج می شود. نمک آبی ایران یکی از کمیاب ترین و قدیمی ترین نمک های جهان است که از حوضچه های نمک باستانی استان سمنان استخراج می شود. امروزه این حوضچه ها که بیش از 100 میلیون سال پیش تشکیل شده اند تبخیر شده و به کریستال و سنگ نمک تبدیل شده اند!

علت رنگ آبی این نمک ماده معدنی سیلوینیت است. سیلوینیت یکی از ترکیبات معدنی پتاسیم است که فقط در نمک های کریستالی یا نمک های هالیت وجود دارد. این رنگ در هنگام تشکیل ساختار کریستالی نمک و در اثر فشار شدید وارد بر رسوبات نمک ایجاد می شود.

نمک آبی دارای بافتی ترد و طعم بسیار خاصی است. به دلیل تطبیق پذیری نمک آبی، می توان از آن در بسیاری از غذاهای آشپزخانه استفاده کرد، از شیرینی هایی مانند دسرهای کاراملی و شکلاتی گرفته تا غذاهایی مانند غذاهای دریایی و گوشت های کبابی. بهتر است بعد از پخت از نمک آبی استفاده شود زیرا استفاده از این نمک در هنگام پخت باعث از بین رفتن طعم لطیف و رنگ آبی آن می شود. ریختن نمک آبی روی غذاهای شیرین مانند دسر کارامل ظاهری زیبا و مجلل به آن ها می بخشد.

نمک آبی حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی ضروری از جمله سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن است. این مواد نقش حیاتی در حمایت از عملکردهای بدن دارند. آنها برای حفظ تعادل مایعات مفید هستند، می توانند به عملکرد بهتر اعصاب و ماهیچه ها کمک کنند و به سلامت کلی بدن کمک کنند.

مصرف بیش از حد نمک باعث مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا می شود. استفاده از نمک آبی به جای نمک معمولی می تواند مفید باشد زیرا نمک آبی حاوی مواد معدنی مفیدی برای بدن است. البته میزان مواد معدنی موجود در این نمک نسبتا کم است و برای مصرف مواد معدنی کافی باید رژیم غذایی متعادلی داشت.

14. نمک های طعم دار

نمک های طعم دار ترکیبی از نمک پوسته پوسته و گیاهان خشک یا ادویه جات هستند که برای افزایش طعم غذاها استفاده می شود. این نمک ها برای زمانی که می خواهید به غذا طعم بدهید عالی هستند. از این نمک ها می توان برای طعم دادن به گوشت، مرغ، ماهی و سبزیجات استفاده کرد.

بهترین نمک خوراکی برای پخت و پز.

تصمیم به استفاده از نمک سفره برای پخت و پز بستگی به هدفی دارد که از آن استفاده می کنیم. نمک های ریزتر سریعتر حل می شوند و برای پختن، طعم دادن یا نگهداری غذاها بهتر هستند. اما نمک های درشت تر بافت خاصی به غذا می دهند و بهتر است به عنوان نمک مکمل استفاده شوند. اگر می خواهید به غذای خود طعم بهتری بدهید، انواع مختلف نمک خوراکی را امتحان کنید.

به نظر شما کدام نمک بهتر است؟ آیا شناخت انواع نمک ها بر کیفیت پخت و طعم غذا تاثیر می گذارد؟ کدام یک از انواع نمکی که در این مقاله معرفی می کنیم را امتحان کرده اید؟

منابع دیگر: کلاس کارشناسی ارشد


نحوه خرید: مجموعه صوتی اعتماد به نفس و کمرویی

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس به دست آورید و کمرویی را کنار بگذارید تا از موفقیت جدید خود لذت ببرید.


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=188999

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.