افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

اعتکاف در انزوا با خدا در شرکت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

  • کد خبر : 188548
اعتکاف در انزوا با خدا در شرکت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها – روح الله کریمی*: اعتکاف امسال با شعار «معنویت متمدن» آغاز شد. این انتخاب هوشمندانه و مناسب، فلسفه ای دارد که تحلیل آن بر اهمیت قرار ملاقات می افزاید. مؤمنان در ماه عبادت و بندگی سه روز را به دعوت خداوند می گذرانند تا در خانه خلوت کنند و […]

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها – روح الله کریمی*: اعتکاف امسال با شعار «معنویت متمدن» آغاز شد. این انتخاب هوشمندانه و مناسب، فلسفه ای دارد که تحلیل آن بر اهمیت قرار ملاقات می افزاید. مؤمنان در ماه عبادت و بندگی سه روز را به دعوت خداوند می گذرانند تا در خانه خلوت کنند و به راز و نیاز بپردازند، این یک پدیده روحی شخصی است، اما چگونه این اشک و توبه و عشق ورزیدن با رحمان را دارند. خداوند؟ تأثیر تمدنی بر روند بلندمدت مهم و قابل تأمل است.

اگر بپذیریم که چهار عنصر عقلانیت، عدالت، ولایت و معنویت برای شکل‌گیری تمدن لازم است، تحلیل رابطه کناره‌گیری و تمدن آسان‌تر می‌شود.

معنویت یعنی رفتن به عالم بالا، روح القدس باید راه معنویت را به ما نشان دهد. بنابراین نماز، روزه، شب های قدر، اعتکاف و سایر عبادات مسلمانان از وظایف الهی است که در آیات و روایات بر آن تأکید و سفارش شده است.

اتفاقاً این نکته مهم تفاوت معنویت در غرب با اسلام است و تمدن مدرن غرب به دنبال معنویت است، اما چون با بحران هویت مواجه هستند، به دنبال معنویت سکولار هستند. از این رو، غربی ها پس از بحران فروپاشی نهاد خانواده، خدا را از دست دادند، اما راه معنویت در اسلام، عنصری قابل اعتماد و مهم برای تمدن شمرده شده و همانطور که در قرآن کریم تأکید شده، اعتکاف یکی از راه های رسیدن به سعادت است. جهان از معنا

درست است که اعتکاف نوعی خودشناسی است، اما این نکته حائز اهمیت است که یکی از کارکردهای اعتکاف، تنها نشینی در جمع است و اعتکاف در جمع اما منزوی عملی است که پس از مراسم اعتکاف، فرد در جمع با مردم، تنهایی با خدا را از دست نمی دهد و هر که این روحیه الهی را در خود حفظ کند، در هر شغل و حرفه ای سعی در خدمت به مردم دارد، زیرا خدمت و محبت به مردم، عشق به خداست.

اینجاست که فلسفه این شعار را درک می کنیم، زیرا کناره گیری شرط خودسازی است، خودسازی به جامعه پذیری می انجامد و جامعه پذیری شرط تمدن است. از این رو اگر به این خلوت ها نگاهی متمدنانه داشته باشیم متوجه می شویم که «معنویت خلوت و تمدن سازی» نه تنها شعار نیست، بلکه هوشمندی و فهم و معرفت است.

* فعال فرهنگی و رسانه ای.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=188548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.