افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

مستند چاه راوی در تئاتر فجر/ چرا جشنواره سیاست واحدی ندارد؟ – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 188470
مستند چاه راوی در تئاتر فجر/ چرا جشنواره سیاست واحدی ندارد؟  – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

احسان جانمی نویسنده و کارگردان نمایش «حلقه و چاه» که در چهل و دومین بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر ششم و هفتم بهمن ماه در سالن چهارسی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود. بیشتر درباره موضوع این اثر به خبرنگار گفت: بیابان خشک. و در برهوت جنوب کرمان در بیابان در اوایل دهه […]

احسان جانمی نویسنده و کارگردان نمایش «حلقه و چاه» که در چهل و دومین بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر ششم و هفتم بهمن ماه در سالن چهارسی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود. بیشتر درباره موضوع این اثر به خبرنگار گفت: بیابان خشک. و در برهوت جنوب کرمان در بیابان در اوایل دهه 70 پسر و مادری منتظر بازگشت شوهر هستند اما شوهر برنمی گردد و خبر مرگ او را می آورند. عمو پسر را نزد او می آورد و او را انتقام می گیرد.

وی تصریح کرد: این اثر در قالب رئالیسم جادویی و از زبان چاه روایت می شود. به همین ترتیب عناصری مانند باد، آب و خاک در روایت اثر نقش دارند. «حلقه و چاه» داستان ایران در اوایل دهه 70 را روایت می کند، مبنایی واقعی دارد، اما با تصورات من آمیخته شده است.

جانمی با اشاره به مستند بودن برنامه حلقه و چاه خاطرنشان کرد: موضوع این برنامه برگرفته از اوایل دهه 70، حمله اشرار جنوب کرمان به پاسگاه مرزی نصرت آباد و گروگان گیری است. از سربازان در آن پست

کارگردان «حلقه و چاه» با بیان اینکه با این نمایش گروه تئاتر «کاوش» به سرپرستی وی یازدهمین حضور خود در جشنواره تئاتر فجر را جشن می گیرد، افزود: در این نمایش 28 بازیگر حضور دارند که تلفیقی از پیشکسوتان و جوانان هستند. مردم. از تئاتر اصفهان.

وی در خصوص منظره «حلقه و چاه» گفت: در مناظر از همان المان های باد، آب و خاک استفاده کردم و با وجود اینکه فضا کاملاً بومی است، طراحی مدرنی انجام شد. در واقع بین فضای بومی و طراحی مدرن هماهنگی ایجاد کردم. سعی کردم بازتولید مدرن عناصر نمایش را در نظر بگیرم.

جانامی یادآور شد: در طراحی نور نوآوری هایی انجام دادم و با همکاری فعالان دانش بنیان تجهیزات ساختیم که نوآوری ما در این دوره از جشنواره است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به چالش های اقتصادی در ساخت «حلقه و چاه» خاطرنشان کرد: راستش را بخواهید الان هیچکس به دنبال تولید تئاتر با تیراژ بالا نیست. با «انگشتر و چاه» در بخش جدید تئاتر هستم و در واقع این نمایش را برای جشنواره تئاتر فجر تولید کرده ام و سپس به اجرای عمومی می روم. در سال های اخیر اگر تولیدی برگزار می شد، گروه تئاتر سود و درآمد داشت، اما الان فقط برای عشق کار می کنیم و باید تن به شرایط سخت اقتصادی بدهیم چون کار تئاتر را دوست داریم. دستگاه هایی که قرار است با یک درصد بودجه فرهنگی خود از جشنواره تئاتر فجر حمایت کنند باید به گروه های نمایشی کمک کنند و ما را نجات دهند.

این هنرمند فعال تئاتر درباره روندی که جشنواره تئاتر فجر تاکنون طی کرده است، خاطرنشان کرد: من دبیری افراد مختلف را تجربه کرده ام و به این نتیجه رسیده ام که جشنواره تئاتر فجر سیاست واحدی ندارد و هر سال بسته به سلیقه، یک بخش اضافه یا کاهش می یابد. چرا بزرگترین و معتبرترین جشنواره ما نباید یک سیاست واحد را دنبال کند؟ این مشکلی است که ما با آن روبرو هستیم. وضعیت بودجه جشنواره یکی دیگر از مشکلات است. چرا باید بزرگترین جشنواره تئاتر ایران را با بودجه کم برگزار کنیم؟

جنامی تصریح کرد: تلاش کارکنان را برای برگزاری چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر می بینم، نظم و رفتارشان بسیار خوب است، اما در مورد پذیرش و هتل مشکل داریم و این که گروه های نمایشی ساکن شهرستان ها این کار را نمی کنند. آنها می توانند برای تبادل تجربیات با گروه های دیگر در جشنواره بمانند. همچنین هیچ گروه خارجی خوبی در جشنواره شرکت نمی کند. البته این موارد تقصیر منشی نیست و بیشتر آن ها مربوط به کمبود بودجه است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=188470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.