افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

داور جنجالی داربی 69: فتح الله زاده گفت عذرخواهی نکن درستش می کنم/ استقلالی هستم و برای تماشای بازی هایش یواشکی بیرون می رفتم.

  • کد خبر : 18764
داور جنجالی داربی 69: فتح الله زاده گفت عذرخواهی نکن درستش می کنم/ استقلالی هستم و برای تماشای بازی هایش یواشکی بیرون می رفتم.

به بهانه صدمین دربی پایتخت به سراغ کمک داور دربی جنجالی 69 رفتیم تا از خاطرات او پس از اعلام آفساید گل نوری به استقلال صحبت کنیم. مرتضی کریمی خودش را استقلالی می داند اما می گوید اگر اشتباه عمدی بود به نفع پرسپولیس این کار را می کرد! روز یکشنبه دربی شماره 100 در […]

به بهانه صدمین دربی پایتخت به سراغ کمک داور دربی جنجالی 69 رفتیم تا از خاطرات او پس از اعلام آفساید گل نوری به استقلال صحبت کنیم. مرتضی کریمی خودش را استقلالی می داند اما می گوید اگر اشتباه عمدی بود به نفع پرسپولیس این کار را می کرد!

روز یکشنبه دربی شماره 100 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود و این دیدار برای هر دو تیم از حساسیت مضاعفی برخوردار است زیرا تیم برنده می تواند در کورس قهرمانی بماند. شهرورد استقلال و پرسپولیس همیشه طرف های خاص خود را داشته اند و همین موضوع باعث شده تا رقابت طولانی این دو تیم تا کنون ادامه داشته باشد.

یکی از آن حواشی با کمک داوری رقم خورد که می توان او را یکی از بهترین کمک داوران تاریخ فوتبال ایران نامید، اما یک اشتباه باعث شد تا نیمکت نشین شود و از اوج فاصله بگیرد. البته کریمی می گوید پول و رشوه ای نبوده و اشتباه کرده است. اشتباهی که باعث شد گل محمد نوری در دقایق ابتدایی مردود اعلام شود و پرسپولیس در نهایت آن بازی را با گل دیرهنگام فرهاد مجیدی واگذار کرد.

دقایقی با مرتضی کریمی کمک داور دربی جنجالی سال 69 گفت و گو کردیم و از خاطرات و ماجراهای آن دربی گفت و گو کردیم. او در مورد وضعیت روحی داربی صحبت کرد و یک سری اتفاقات را فاش کرد. مشروح گفتگوی ایسنا با کریمی درباره دربی پایتخت را در ادامه می خوانید:

-چه شد که وارد داوری شدید؟

سال 69 قرار بود از تیم فوتبال نامه بگیرم، دیدم برنامه و کلاس داوری است، ثبت نام کردم و شروع به داوری کردم.

– شما تجربه قضاوت در دو دربی را دارید. وقتی به شما گفتند قرار است داور داربی شوید، چه احساسی داشتید؟

من دو دربی را قضاوت کردم که یکی را استقلال برد و دیگری را پرسپولیس. در داربی 69 که کمک داور بودم، دو روز پیش چهارشنبه به من خبر دادند که شما کمک داور شدید. شرایط این بازی به گونه ای است که شما از قبل فرض می کنید که شما داور باشید. در آن فصل هم عملکرد خوبی داشتم و در 9 هفته قبل 3 تصمیم سخت از جمله سپاهان و استقلال به من سپرده شد که با برتری 4 بر 3 استقلال به پایان رسید. قرعه به نام من افتاد و کمک داور آن بازی شدم.

– از حواشی داربی 69 و آن گلی که به اشتباه زدی بگو.

تیم داوری خوب آن مسابقه را قضاوت کرد. مسعود مرادی داور مرکزی و من و کامرانی فر کمک داور بودیم. در دقیقه 5 بازی در حال تماشای بیلبورد کنار دروازه بودم و حواسم به دور کردن آن از دروازه بود که یک ضربه کرنر زده شد و تمرکزم را از دست دادم و به اشتباه آن صحنه را آفساید کردم.

بعد از آن بازی به خانه نرفتم و تحت تاثیر صحبت های مجری که به من می گفت عذرخواهی نکن، عذرخواهی نکردم و اصرار داشتم که گل پرسپولیس آفساید بوده است. تا کی مورد حمله قرار گرفتم و پرسپولیسی ها این اشتباه من را نبخشیدند.

– تهدیدی برای جان یا پول وجود داشت؟

تهدید نکردند، اما حرف های بد و نادرست زیادی زدند.

آن صحنه را هنوز خیلی ها به یاد دارند. آن تصمیم 40 میلیون استقلالی را خوشحال کرد و 40-50 میلیون پرسپولیسی را ناراحت کرد و با دیدن من از من شاکی شد.

اگر قرار بود عمدا اشتباه کنم با سود داعی و کاشانی اشتباه می کردم چون کاشانی در مدرسه معلم من بود و با علی دایی دوست بودم.

– شما از مشکل فتوشاپی صحبت می کنید که آقای فتح الله زاده انجام دادند.

در میان روزنامه ها و رسانه ها که مدام می نویسند گل آفساید نبود، آقای فتح الله زاده و دوستانش در روزنامه استقلال جوان گفتند عذرخواهی نکنید و ما مشکل را برطرف می کنیم. چند روز بعد فتوشاپ کردند تا بنده خدا محمد نوری 2 متر از خط آفساید رد شود.

– کار کی بود که گفتند 16 میلیون و ال سی دی داری؟

بعد از 3، 4 سال که بازی سپاهان و پرسپولیس و کارت بازی اتفاق افتاد، روزنامه نگاری که با قلانویی مشکل داشت به اشتباه این را نوشت; و آن هم در حالی که داربی سرمربی استقلال مظلومی بود نه قلانوی. در سایتی نوشتند که مرتضی کریمی گفته من 16 میلیون به همراه یک تلویزیون ال سی دی گرفتم. بعداً صاحب آن سایت از روزنامه نگاری که این مقاله را منتشر کرده بود، دلیل خواست، اما آن شخص مدرکی نداشت و فقط گفت که من شنیدم. این پرونده به کمیته اخلاق رفت و سپس سردبیر و گزارشگر از من عذرخواهی کردند، اما این مقاله تا به امروز در سایت ها باقی مانده است و هرکس ما را می بیند در مورد آن صحبت می کند. اگر به تو داده اند، بیا و بدون اینکه بخورم و دهانم بسوزد، به من بده. 16 میلیون اون موقع!

من به خاطر اشتباه آن خبرنگار سال هاست که پاسخگوی مردم و رسانه ها بوده ام، در حالی که هیچ اشتباه عمدی نکرده ام. اگر از عمد کار بدی انجام می دادم به نفع دایی و کاشانی بود. اگر کسی قرار بود به من پیشنهاد مالی بدهد، آقای مظلومی بود و کاری به قلعه‌نویی نداشت.

– برخی رسانه ها مطلبی منتشر کرده بودند که از مظلومی پول گرفتید، درست است؟

مظلومی که من را می بیند به خاطر همین یک کیلومتر از من دور می شود. او بعد از 20 سال به داربی آمده بود و آیا دیوانه بود که عمدا این اشتباه را انجام دهد و همه چیز را از دست بدهد؟ هیچ کس در آن اشتباه نقش نداشت و تنها من مقصر بودم. پرسپولیسی ها اگر نبرند فراموش می کنند اما اگر داربی را ببازند غمگین می شوند. آنها مرا بد و اشتباه خطاب کردند و من می دانستم که مقصرم. با این حال کدام دربی در دقیقه 5 با گل تمام شد و آن دربی دوم است؟ شاید آن گل درست اعلام می شد و روند بازی دوباره تغییر می کرد. با این حال از همه هواداران پرسپولیس به خصوص کاشانی عذرخواهی می کنم.

– مدیران استقلال و پرسپولیس به شما چیزی نگفتند؟

این دو باشگاه هرگز با داوری روبرو نیستند و آنها سالم ترین تیم هایی هستند که من تا به حال در آنها بازی کرده ام. حتی مدیر عامل وقت پرسپولیس حبیب کاشانی معلم ورزش من بود. او این را روز قبل از بازی می دانست که من داور هستم، اما یک کلمه هم به من نگفت. بعد از بازی به من گفت عذرخواهی کنم که متاسفانه نکردم. من هم شرمنده آنها بودم.

– به نظر شما کدام داور شماره 100 داربی را سوت خواهد زد؟

فکر می کنم وحید کاظمی شانس قضاوت این دیدار را دارد چرا که او چه در هفته های اخیر و چه در فصل جاری عملکرد بسیار خوبی در لیگ برتر داشته است. شاید قرعه کشی به نام شخص دیگری برود اما به نظر من کاظمی بیشترین شانس را دارد.

– تفاوت شرایط ارزیابی دربی با سایر بازی ها چیست؟

این بازی با توجه به شرایط جدولی دو تیم و اینکه هر کدام خواهان برد هستند و تیم داوری کار سختی دارد قضاوت سختی خواهد داشت و امیدوارم پیروز از میدان بیرون بیایند. یک روز آقای ساندرو پل به ایران آمد و گفت “مچ بازی است” یعنی بازی یک بازی است اما من در مورد این بازی گفتم “مسابقه مسابقه نیست” که این بازی فقط یک بازی نیست. پرسپولیس و سپاهان می توانند بازی سختی باشند اما این دوئل با توجه به هواداران دو تیم و شرایط قرعه کشی حساسیت مضاعفی دارد. داور باید باهوش باشد و از عقل سلیم خود استفاده کند.

– استقلالی بودی یا پرسپولیسی؟ آیا رنگ در قضاوت داوران تاثیر دارد؟

بیشتر داوران به یک تیم خاص علاقه دارند. از دوران دبیرستان به استقلال علاقه داشتم. دوران دبیرستان یواشکی از مدرسه بیرون می رفتیم و بازی های بسکتبال و والیبال استقلال را تماشا می کردیم. این درست نیست که رنگ‌ها باید در قضاوت تأثیر بگذارند، زیرا ما وارد صحنه‌ای شده بودیم که می‌دانستیم بازیکن پول زیادی به دست می‌آورد و ما چیزی به دست نمی‌آوریم، بنابراین مستعد این نبودیم که بخواهیم شهرت خود را از دست بدهیم.

گواه حرف من این است که در بازی استقلال و فجرسپاسی وقتی استقلال در کوارتر اول یک بر صفر عقب بود، با محمود رفیعی داور مسابقه تماس گرفتم و به او گفتم گیلوری دهانش را انداخته و اخراجش کرده است. این اتفاق هم افتاد، بارها پیش آمده که استقلال قضاوت من را نادیده گرفته است. فکر نمی‌کنم قضات اجازه دهند علاقه‌شان بر قضاوتشان تأثیر بگذارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=18764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.