افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

بیانیه مشترک ایران و ترکیه؛ تهران و آنکارا بر افزایش حداکثر حجم تجارت بین خود اصرار داشتند

  • کد خبر : 187142
بیانیه مشترک ایران و ترکیه؛  تهران و آنکارا بر افزایش حداکثر حجم تجارت بین خود اصرار داشتند

به گزارش بازار، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در پایان سفر سید ابراهیم رئیسی به این کشور، در بیانیه ای مشترک بر عزم دو کشور برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه تاکید کردند و ضمن تشریح نکاتی از چشم انداز. درباره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی به ویژه لزوم همکاری برای […]

به گزارش بازار، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در پایان سفر سید ابراهیم رئیسی به این کشور، در بیانیه ای مشترک بر عزم دو کشور برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه تاکید کردند و ضمن تشریح نکاتی از چشم انداز. درباره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی به ویژه لزوم همکاری برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

– جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با توجه به روابط سنتی مبتنی بر احترام متقابل، منافع مشترک، دوستی و پیوندهای ریشه دار فرهنگی و تاریخی، به دلیل اراده قوی سیاسی خود برای گسترش روابط در همه زمینه ها از طریق برخورد متقابل. در بالاترین سطح و تقویت روابط بین افراد.

– دو کشور با تاکید بر مرزهای مشترک، عزم خود را برای مبارزه مشترک با همه اشکال و مظاهر تروریسم که به یکی از بزرگترین چالش های عصر ما تبدیل شده و خسارات زیادی را در منطقه وارد کرده است، ابراز کردند.

– ایران و ترکیه همچنین توافق کردند با استفاده از سازوکارها و توافقات دوجانبه موجود، همکاری‌های اقتصادی و تجاری پایدار، پایدار و عادلانه را تقویت کنند و برای حداکثرسازی حجم تجارت فیمابین و افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی و ایجاد فضای مناسب تلاش کنند. افزایش سرمایه گذاری های متقابل و تشویق بخش خصوصی دو طرف به افزایش همکاری و سرمایه گذاری متقابل.

– با توجه به موقعیت راهبردی و نقش محوری دو کشور در حمل و نقل کالا و مسافر به عنوان دروازه های متقابل اروپا و آسیا، طرفین تمایل و تعهد خود را برای تقویت همکاری ها در زمینه حمل و نقل جاده ای و ریلی و تلفیقی ابراز داشتند. در کریدورها، بر تقویت تجارت مرزی و ایجاد پایانه های مرزی جدید تاکید کرد.

– همکاری در حوزه محیط زیست و استفاده عادلانه و پایدار از منابع آبی مشترک از دیگر محورهای گفت وگوی روسای جمهور دو کشور بود.

– دو طرف همچنین بر اهمیت روابط فرهنگی، آرشیوی، جوانان، ورزشی، آموزش عالی و ارتباط سازنده با رسانه ها تاکید کردند.

– طرفین ضمن محکومیت شدید توهین به مقدسات اسلامی، افزایش اسلام‌هراسی و گسترش نفرت علیه اسلام، بر همکاری نزدیک خود در سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی در تصویب قطعنامه‌هایی برای مقابله با تعرض به کتب مقدس به عنوان دینی تاکید کردند. نفرت

محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه یکی از محورهای اصلی روسای جمهور دو کشور بود. هر دو طرف با ابراز نگرانی از ادامه این جنایات، خواستار توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی، رفع فوری و بدون قید و شرط محاصره ظالمانه نوار غزه و تحویل فوری، کافی و بدون مانع کالاها و خدمات ضروری به فلسطین شدند. مردم و حقوق مشروع و مسلم مردم. فلسطین به ویژه بر حق دفاع از خود تأکید کرد.

– دو طرف همچنین بر لزوم مقابله با معافیت از مجازات رهبران سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل و محاکمه آنها در دادگاه های صالح برای جنایات جنگی، نسل کشی و سایر انواع جنایات تاکید کردند و از اقدام قانونی دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل استقبال کردند. در دیوان بین المللی دادگستری

– دو طرف ضمن تاکید بر تمایل متقابل خود به عنوان شرکای روند آستانه برای حفظ صلح در سوریه، تعهد خود را به تمامیت ارضی، تمامیت و حاکمیت سیاسی سوریه اعلام کردند. دو کشور ضمن اعلام حمایت از تمامیت ارضی، وحدت سیاسی و حاکمیت عراق، بر انتظارات مشترک خود از این کشور برای مبارزه با تروریسم و ​​تقویت همکاری ها در این زمینه تاکید کردند.

– دو کشور با تاکید بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه قفقاز، پلت فرم منطقه ای 3+3 را به عنوان یک تریبون مناسب برای رایزنی و همکاری سازنده بین کشورهای عضو ارزیابی کردند.

– دو کشور تعامل عملی و سازنده با مقامات کنونی افغانستان را مهم ارزیابی کرده و بر ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر، مسئول و پاسخگو در افغانستان به نمایندگی از همه مردم این کشور و تامین امنیت آنها بدون هیچ قومیتی تاکید کردند. و تبعیض فرقه ای

– از دیگر موضوعاتی که دو طرف بر آن تاکید کردند، لزوم مبارزه همه جانبه با همه گروه های تروریستی، تولید و قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و قاچاق غیرقانونی، فراهم کردن امکان بازگشت امن، داوطلبانه و شرافتمندانه همه مهاجران غیرقانونی افغان به کشورشان بود. .

– دو کشور با اعلام حمایت از تمامیت ارضی یمن، بر یافتن راه حل سیاسی باثبات و برقراری صلح و ثبات دائمی در این کشور و همچنین ارسال کمک های فوری جامعه جهانی از جمله غذا، دارو و سایر اقلام ضروری تاکید کردند. اقلام به مردم یمن

رؤسای جمهور دو کشور ضمن تاکید بر اهمیت حفظ امنیت کشتیرانی در آب های منطقه ای و بین المللی از جمله دریای سرخ، تشدید تنش های منطقه ای و وضعیت کنونی دریای سرخ را نتیجه سیاست وحشیانه دریای سرخ دانستند. رژیم اسرائیل تجاوز به مردم غزه و تاکید کرد که برای بازگشت به شرایط عادی در منطقه باید اقدامات قاطعی برای جلوگیری از جنایات اسرائیل اتخاذ شود.

– ضرورت برقراری صلح عادلانه و پایدار در اوکراین از طریق مذاکرات سیاسی و تلاش برای مقابله با اثرات منفی جهانی و منطقه‌ای این درگیری که با ادامه و طولانی شدن جنگ افزایش می‌یابد، از موضوعات مورد توجه طرفین بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=187142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.