افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

شمشیر درختان کهنسال گلپایگان را می کشد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 187106
شمشیر درختان کهنسال گلپایگان را می کشد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر انتشار عکس هایی از خشک شدن درختان و قطع آنها توسط شهرداری گلپایگان برای تعریض پیاده رو و تقاطع، واکنش دوستداران محیط زیست را در پی داشت. آنها می گویند ریختن بتن و جداول سازی در سفره ای که درختان ریشه دار شده بودند، مانع از رسیدن آب […]

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر انتشار عکس هایی از خشک شدن درختان و قطع آنها توسط شهرداری گلپایگان برای تعریض پیاده رو و تقاطع، واکنش دوستداران محیط زیست را در پی داشت. آنها می گویند ریختن بتن و جداول سازی در سفره ای که درختان ریشه دار شده بودند، مانع از رسیدن آب به درختان و خشک شدن آنها شد و در نهایت شهرداری به بهانه تعریض پیاده رو کوچه مسجد حاجی در سال 1398 اقدام به قطع درختان کرد. شهر گلپایگان .

در همین راستا دانیال جهانشاهی فعال و دوستدار محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر در گلپایگان با بیان اینکه کوچه مسجد حاجی مشکل سازه ای دارد، اظهار داشت: احداث و گسترش این کوچه باعث شده تا جداول بتنی، بتونی شود. کوچک بدنه و خاک بستر جوی از رسیدن آب به درختان جلوگیری می کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه درختان قطع شده هنوز در تنه خود زنده بودند، افزود: مدیریت شهری که دستور قطع آن را داده است باید پاسخگوی این مشکل باشد.

جهانشاهی از خشک شدن درختان انتقاد کرد و گفت: شهرداری برنامه ای برای جایگزینی و کاشت درختان جدید ندارد و فقط به فکر حمله به کوچه و تبدیل آن به خیابان است.

وی تصریح کرد: درختان مسجد حاجی باید به بستر رودخانه بازگردانده شود و کف رودخانه از بتن و مصالح ساختمانی خالی شود. با توجه سرشماری در این محور تاریخی حدود هزار اصله درخت در بستر نهر کاشته شد و اکنون کمتر از صد اصله درخت باقی مانده است. امیدواریم با ساخت و ساز متراکم در این خیابان، درختان تاریخی باقی مانده از بین نرود.

جهانشاهی به بی توجهی مدیریت شهری نسبت به این درختان اشاره کرد و گفت: فضای سبز و میراث فرهنگی در اولویت مدیریت شهری نیست و شورای شهر و شهرداری مشغول فعالیت های ورزشی هستند و رسالت و مسئولیت اصلی خود را فراموش کرده اند.

این فعال محیط زیست در باره علل وضعیت فعلی درختان کوچه مسجد حاجی گفت: این امر دلایل زیادی دارد، از جریان آب آلوده ناشی از تردد زیاد خودروها گرفته تا عدم تصفیه و کوددهی، اقدامات ساختمانی ضعیف، از جمله بتن. کوچک بدن و جو.

وی ادامه داد: متأسفانه شهرداری گلپایگان به دلیل پاشیدن نمک فراوانی که در فصل زمستان روی سطح آسفالت خیابان ها ایجاد می کند، باعث شده است که با سرازیر شدن آب های روان به نهرها، نمک همراه با آن وارد زمین شود. و همانطور که می دانید نمک نفوذپذیری خاک را کاهش می دهد و آن را محکم می کند و اجازه نمی دهد مواد معدنی و املاح لازم وارد خاک شود.از یک طرف حفاری های زیادی که در تاج این درختان انجام می شود. مرتباً به این تاج آسیب می زند و از طرفی ریشه آن ها با بتن و سیمان پر می شود و کف را با بتن ساخته اند و همه اینها باعث شده که درختان عمر مفید طبیعی خود را که به 60 سال می رسد نرسند.

شمشیر مرگ بر درختان کهنسال گلپایگان

این دوستدار محیط زیست افزود: ریشه درختان عمیق است و وقتی آب به آنها نمی رسد در جستجوی آب به سطح زمین می آیند. اگرچه در گذشته ریشه این درختان در سطح آب زیرزمینی یافت می شد اما به دلیل قطع درختان قانونی یا غیرقانونی این امکان از بین رفته است.

وی با بیان اینکه در گلپایگان از صدها حلقه چاه برای آبیاری کشاورزی، پوشش گیاهی و یا آب شرب برداشت می شود، اظهار داشت: این امر به شدت خطرناک است و هر ساله باعث افت 30 سانتی متری سطح زیرزمینی شده است. عمق چاه ها هم اکنون در برخی نقاط به بیش از 100 متر رسیده است و برای جمع آوری آب نیاز به حفاری عمیق داریم.

شمشیر مرگ بر درختان کهنسال گلپایگان

این دوستدار محیط زیست با بیان اینکه بلندمرتبه سازی در دو طرف کوچه مسجد حاجی به ریشه درختان آسیب جدی وارد کرده است، گفت: ریشه این درختان سه متر بالاتر از سطح زمین است و حتی ریشه آنها نیز امتداد دارد. به چندین بشقاب در طرف دیگر درخت. اما در حین حفاری، ریشه این درختان قطع می شود. برای استحکام ساختمان و با میلگرد و بتن به کار رفته در پی منازل، ریشه این درختان را با سیمان و بتن پر می کنند و درختان دیگر جایی برای جذب آب و تنفس ندارند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=187106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.