افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
8

کیسه خواب کوهنوردی مناسب چگونه کار می کند؟

  • کد خبر : 18666
کیسه خواب کوهنوردی مناسب چگونه کار می کند؟
کیسه خواب کوهنوردی همانطور که از نامش پیداست، کیسه یا محفظه گرمی است که کوهنورد برای استراحت کردن و خوابیدن به آن مراجعه می‌ کند.

باد شدید، دمای زیر صفر و… شب‌ های کوهستان را بسیار خطرناک و طاقت فرسا می‌ کند؛ بنابراین استفاده از این وسیله ضروری است. در غیر این صورت شما با مسائلی همچون سرمازدگی و حتی مرگ روبه‌رو خواهید بود. بنابراین در خرید کیسه خواب هیچ گاه دچار تردید نشوید.

راهنمای خرید کیسه خواب کوهنوردی

کیسه خواب کوهنوردی همراه وفادار هزاران مورد از ماجراجویی های شماست. این وسیله، از جمله لوازم جانبی بسیار مهمی است که باید انتخاب آن را با دقت و توجه فراوان یاد بگیرید. زیرا راحتی و کیفیت استراحت شما در طول شب بسیار مهم است. در واقع ده ها و شاید صدها نوع کیسه خواب در اندازه، شکل و ظرفیت های مختلف برای حفظ گرمای بدن وجود دارد که برای کمپینگ در روزهای گرم پاییزی یا بهاری مناسب هستند. کیسه خواب های تا 0 درجه، کیسه خواب 20-  درجه و کیسه خواب 40- درجه مناسب برای کوهنوردی و طبیعت گردی زمستانی در کوهستان های مرتفع یا در شرایط سخت می باشند.

پیدا کردن کیسه خواب کوهنوردی مناسب، کار آسانی نیست. شما باید اطلاعات جامعی در زمینه خرید کیسه خواب داشته باشید تا بتوانید بهترین و با کیفیت ترین آن را برای خود تهیه کنید. اما سوال اینجاست که راهنمای خرید کیسه خواب کوهنوردی شامل چه مواردی می‌ شود؟ در ادامه به این موارد می‌ پردازیم.

انواع کیسه خواب کوهنوردی

کیسه خواب‌ ها با توجه به شکل ظاهری و میزان فضای موجود به 4 نوع مختلف تقسیم می‌شوند. کیسه خواب‌ های مستطیلی، نیمه مستطیلی، مومیایی و دو نفره از جمله اصلی‌ ترین انواع کیسه خواب به شمار می‌ روند. انواع دیگری از کیسه خواب‌ ها نیز وجود دارد؛ برای مثال می‌ توان به کیسه خواب بدون زیپ، کیسه خواب‌ های مخصوص پا و… اشاره کرد. اما در اینجا به بررسی کیسه خواب مستطیلی، نیمه مستطیلی، مومیایی و دونفره می‌ پردازیم.

انواع کیسه خواب کوهنوردی

کیسه خواب مستطیلی (Rectangular)

این کیسه خواب به صورت مستطیلی است و فضای زیادی در اختیار کوهنورد قرار می‌ دهد. در واقع این کیسه خواب برای افرادی مناسب است که در هنگام خواب به فضای زیادی نیاز دارند. (تحرک آنها در خواب زیاد است). از طرف دیگر در اختیار گذاشتن فضای بیشتر به این معنا است که دمای کیسه خواب، نسبت به مدل‌ های دیگر (مدل مومیایی)، تا حدودی پایین‌ تر می‌ باشد.

کیسه خواب نیمه مستطیلی (Tapered)

این نوع کیسه خواب کوهنوردی از نظر فضای درونی، بین کیسه خواب مستطیلی و کیسه خواب مومیایی قرار می‌ گیرد. این کیسه خواب در قسمت سر شانه مانند کیسه خواب مومیایی است اما با این تفاوت که در ناحیه پا، فضای بیشتری (نسبت به کیسه خواب مومیایی) در اختیار کاربر قرار می‌ دهد.

کیسه خواب کوهنوردی مومیایی (Mummy)

کیسه خواب مومیایی مرسوم‌ ترین مدل کیسه خواب است که کوهنوردان از آن استفاده می‌ کنند. این کیسه خواب به بدن شما می‌ چسبد. (فضای اضافی در اختیار شما قرار نمی‌ دهد) و باعث می‌ شود تا گرمای بدن شما به صورت کامل حفظ شود. از طرف دیگر این کیسه خواب‌ ها کم حجم و سبک هستند و حمل کردن آنها به راحتی انجام می‌ شود.

کیسه خواب دونفره (Double)

اگر قصد کوهنوردی به همراه همسر خود را دارید؛ کیسه خواب‌ های دو نفره می‌ توانند انتخاب خوبی برای شما باشند، اما این کیسه خواب‌ ها تا حدودی سنگین هستند و فضای زیادی را اشغال می‌ کنند. این نوع کیسه خواب‌ ها از نظر حفظ گرما خوب عمل می‌ کنند و مانع از سرمازدگی شما و همسرتان می‌ شوند.

اصطلاحات مربوط به دما در کیسه خواب کوهنوردی

حتما لفظ‌ های دمای کامفورت (Comfort temperature) و لیمیت ( limit) و اکسترم (extreme) به گوش شما خورده است.

دمای کامفورت

اگر شما در فضایی قرار بگیرید که از دمای کامفورت کیسه خواب کمتر باشد، سرما را احساس می‌ کنید و نمی‌ توانید به راحتی بخوابید. این دما بهترین حالت برای استراحت آرامش بخش در کیسه خواب می باشد.

دمای لیمیت

اگر در دمایی پایین تر از دمای لیمیت کیسه خوابتان قرار بگیرید با وجود احساس سرما می توانید با حداقل یک پوش کامل لباس کوهنوردی همچنان به استراحت خود ادامه دهید.

دمای اکسترم

اگر در دمایی پایین‌ تر از دمای اکسترم کیسه خواب قرار بگیرید، مشکلاتی مانند سرمازدگی و حتی مرگ نیز احتمال بروز دارند. بنابراین سعی کنید کیسه خواب کوهنوردی با کیفیت و مرغوب خریداری کنید.

دمای کیسه خواب کوهنوردی

جنس کیسه خواب کوهنوردی

مانند کاپشن‌ های پَر، کیسه خواب‌ ها نیز از دو نوع پر طبیعی و پر مصنوعی ساخته می‌ شوند. کیسه خواب‌ هایی که از الیاف پَر طبیعی ساخته شده اند، بسیار بهتر و کارآمدتر هستند. زیرا فضای کمی را اشغال می‌ کنند. همچنین کیسه خواب تهیه شده از پَر طبیعی، گرمای بیشتری را نسبت به کیسه خواب هم وزن تهیه شده از پَر مصنوعی حفظ می‌ کند.

تراکم پَر کیسه خواب را نیز بررسی کنید. هر چه تراکم بیشتر باشد، حجم کیسه خواب کاهش می‌ یابد اما از توانایی کیسه خواب در حفظ گرما کاسته نمی‌ شود.

قیمت کیسه خواب کوهنوردی

قیمت کیسه خواب کوهنوردی با توجه به پارامتر های مختلفی سنجیده می‌ شود. برند، نوع الیاف، نوع کیسه خواب، تراکم پَر موجود و… از مواردی هستند که بر روی قیمت کیسه خواب تاثیر مستقیم می‌ گذارند. قیمت کیسه خواب معمولا از یک میلیون شروع می‌ شود و تا 10 الی 15 میلیون نیز ادامه پیدا می‌ کند.

آیا فردی قد بلند هستید؟

یافتن کیسه خواب مناسب یکی از بزرگ‌ ترین دغدغه‌ های افراد قد بلند محسوب می‌ شود. از نظر قد، کیسه خواب‌ ها به دو نوع معمولی (Regular) و بلند (Tall) تقسیم می‌ شوند. کیسه خواب کوهنوردی معمولی، برای افرادی است که قد آنها کمتر از 180 سانتی متر می‌ باشد. کیسه خواب‌ های بلند نیز برای افرادی طراحی شده اند که قد آنها بیش‌تر از 180 سانتی متر می‌ باشد.

بهترین کیسه خواب کوهنوردی

بسیاری از افراد گمان می‌ کنند که بهترین کیسه خواب کوهنوردی باید قیمتی بالا داشته باشد، در غیر این صورت کیسه خواب خوبی نیست و ارزش خرید ندارد. این طرز تفکر درست نیست و با توجه به شرایط مالی و همچنین سطح برنامه کوهنوردی خود، به خرید یک کیسه خواب مقرون به صرفه و با کیفیت بپردازید. (کیسه خواب ارزان و با کیفیت نیز وجود دارد)

کیسه خواب، از جمله تجهیزات ضروری سفر

کیسه خواب کوهنوردی برای بسیاری از سفرها از لوازم جانبی بسیار مهم محسوب می شود. چه آنها را برای خوابیدن در چادر در کمپینگ انتخاب کنید و چه برای پیاده روی چندین روزه و طولانی مدت، می توانند استراحت مناسب شما در سفر را تضمین کنند. کیسه خواب انتخابی برای استفاده خاصی که باید از آن داشته باشید بایستی اندازه مناسبی داشته باشد تا بتوانید در راحت ترین حالت ممکن در آن استراحت کنید.

اغلب اشتباهی که بسیاری از افراد مرتکب می شوند این است که برای خرید چادر  کوهنوردی بیشتر از کیسه خواب سرمایه گذاری می کنند. زیرا تصور می شود که چادر مهم ترین لوازم جانبی برای خواب راحت در طول تجربه های بیرون از منزل است.

در حالی که آنچه باعث راحتی و استراحت بهتر شما در طول سفر و طبیعت گردی می شود کیسه خواب کوهنوردی مناسب است. زیرا چادر تنها برای محافظت از ما در برابر رطوبت، باران و باد استفاده می شود، اما به هیچ وجه ما را از سرما محافظت نمی کند. از طرفی این کیسه خواب ها هستند که دمای بدن را در هنگام استراحت حفظ می کنند. بنابراین اگر به انتخاب درست آنها توجه نکنید، در معرض خطر سرما یا گرمای بیش از حد قرار خواهید گرفت. در نتیجه بد استراحت خواهید کرد و عواقب این موضوع آزاردهنده خواهد بود.

کیسه خواب کوهنوردی مناسب چگونه کار می کند؟

کیسه خواب کوهنوردی مناسب

اولین نکته مهمی که باید در مورد کیسه خواب کوهنوردی بدانید این است که این وسیله گرما تولید نمی کند. این وسیله فقط از طریق اثر عایقی که نسبت به دمای بیرون ایجاد می کند، گرمای بدن شما را حفظ می نماید. بنابراین، موتوری که گرما تولید می کند فقط متابولیسم بدن شماست.

عملکرد کیسه خواب کوهنوردی کاملاً مشابه لباس هایی است که می پوشیم. در هم تنیدگی الیاف آن، سیستمی از سلول های کوچک ایجاد می کند که مولکول های هوا را در اطراف بدن ما محبوس و حرکات همرفتی آنها را محدود می کنند. در حقیقت با استفاده از کیسه خواب کوهنوردی، اساساً یک پد عایق در اطراف بدن ایجاد می شود.

در عمل، گرمای تولید شده توسط بدن شما، هوای ایجاد شده بین آن و محیط عایق کیسه خواب را گرم می کند. و تمایل دارد آن را کم و بیش در همان دما نگه دارد. در نتیجه، اگر با دمای بدن پایین یا با لباس مرطوب یا حتی خیس وارد کیسه خواب شوید، بدن شما گرمای کافی برای دریافت دمای مناسب در کیسه خواب تولید نمی کند. و بدون توجه به ویژگی های عایق پر شدن کیسه خواب، همچنان احساس سرما خواهید کرد.

راهنمای خرید چادر کوهنوردی اورجینال

خرید چادر کوهنوردی اورجینال از موارد مهم و با اهمیت در تجهیزات کوهنوردی است چرا که چادر کوهنوردی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت جسمی انسان در کوهنوردی بخصوص ارتفاعات و صعود های زمستانه دارد. چادر کوهنوردی مانند کفش کوهنوردی و کوله پشتی کوهنوردی ویژگی و نکات مشخصی داشته که در حین خرید با توجه به آنها می توان بهترین چادر کوهنوردی را خریداری کرد، در ادامه به معرفی نکات تشخیص چادر کوهنوردی اورجینال خواهیم پرداخت.

چاپ لوگو بر روی چادر کوهنوردی

چاپ لوگو، نوع فونت و اندازه لوگو در چادر های کوهنوردی اورجینال مانند سایر محصولات اورجینال محل دقیقی دارد. لوگو های چادر کوهنوردی اورجینال بر روی دیواره چادر حک می شوند. این نکته را نیز می توانید در سایت اصلی خود کالا جستجو و مشاهده نمایید.

شناسنامه چادر کوهنوردی

همه محصولات اورجینال دارای شناسنامه و اطلاعاتی از کالا که شامل نوع برند، کد محصول، نام محصول، وزن، ابعاد و مشخصات فنی می باشند. این شناسنامه با برخورداری از سایت اصلی و بارکد محصول به کالا متصل شده است.

رنگ چادر کوهنوردی

قبل از خرید چادر مورد نظرتان در فروشگاه های فیزیکی و اینترنتی به سایت اصلی کالا مراجعه کرده و رنگ هایی که کمپانی آن کالا تولید کرده است را ببینید. طیف رنگ در چادر کوهنوردی یکی از راه های تشخیص اورجینال بودن کالا است

جنس و بافت چادر

برخی چادر های کوهنوردی که به صورت دو پوش طراحی می شوند دارای جنس های متفاوت و بافت یکپارچه ایی دارند به طور مثال چادر پکینیو سری C، بافت و نوع پارچه پوش بیرونی آن پلی استر بوده اما جنس پوش داخلی آن از جنس پارچه مش تنفس پذیر می باشد. قبل از خرید چادر مورد نظرتان بهتر است از نوع پوشش چادر اطلاعات کافی داشته باشید.

درج لوگو بر روی میله و میخ چادر

یکی از راه های تشخیص اورجینال بودن چادر کوهنوردی، درج لوگو یا نوع جنس فریم ها بر روی میله و میخ های چادرکوهنوردی است. بهتر است علاوه بر درج لوگو و جنس فریم ها به رنگ میله ها نیز دقت داشته باشید که اغلب طلایی تیره هستند.

درج جنس زیپ

در هنگام خرید چادر کوهنوردی اورجینال به نوع زیپ آن دقت داشته باشید، زیپ های محصولات اورجینال از نوع YKK یا  SBSمی باشند. نوع زیپ ها نیز بر روی آنها درج می شود و در هنگام خرید چادر کوهنوردی به آن دقت داشته باشید.

درج لوگو بر روی سگک

در هنگام خرید چادر کوهنوردی اورجینال به لوگو درج شده بر روی سگک ها دقت داشته باشید، به طور مثال سگک بعضی مدل های چادر های پکینیو و تمامی چادر های کایلاس، دارای لوگو برجسته می باشند.

نوع دوخت درز و زیپ

دوخت درز چادر های اورجینال به صورت منظم با اندازه ای ثابت و زیپ ها به صورت متقارن دوخته شده است اما در چادر های فیک، این نظم و ترتیب دوخت ها دیده نخواهد شد، در هنگام خرید چادر حتما به دوخت ها دقت داشته باشید.

نوع کاور حمل چادر کوهنوردی

کاور های چادر های کوهنوردی اورجینال به صورت یک استوانه از نوع پارچه و رنگ چادر نیز طراحی می شوند اما چادر های کوهنوردی فیک به صورت کیف های زیپ دار طراحی می شوند. چاپ لوگو بر روی کاور چادر یکی دیگر از مواردی است که اصل بودن چادر است. بر روی کاور حمل چادر های کوهنوردی اورجینال، نظیر چادر های پیکینو مشخصات فنی شامل برند، مدل محصول، نام محصول، ابعاد، نوع پارچه در یک کادر به صورت منظم درج شده است.

وزن چادر

وزن کم یکی از شاخصه های مهم و ویژگی های اصلی در همه تجهیزات کوهنوردی است. از آنجایی که تجهیزات کوهنوردی از پارچه های با کیفیت و متریال بالا طراحی می شوند، وزن مطلوبی خواهند داشت. قبل از خرید چادر کوهنوردی می توانید وزن واقعی چادر را از سایت اصلی آن ببینید و در هنگام خرید با وزن چاپ شده در شناسنامه چادر مقایسه کنید.

خرید چادر کوهنوردی از سایت اورامانخرید چادر کوهنوردی از سایت اورامان

معرفی مشخصه های اصل بودن چادر های کوهنوردی

چادر کوهنوردی 3 نفره پکینیو مدل  K2021B

اگر قصد رفتن به برنامه های چند روزه به طبیعت را دارید و کمپ زدن نیز در برنامه های شما وجود دارد، قطعا یکی از اصولی ترین تجهیزات آن چادر کوهنوردی می باشد، چادر پکینیو با طراحی فوق العاده و عملکردی پیشرفته گزینه ایده آلی برای سفر های چند روزه به طبیعت و کمپینگ است.

چادر کوهنوردی پیکینو از دو پوش مجزا و از جنس های پلی استر و ریپ استاپ طراحی شده است و همچنین از ویژگی ضد باد و ضد آب برخوردار است. تیرک های چادر پکینیو به گونه ای طراحی شده اند که بعد از اتصال، سقف چادر به صورت شیب دار می ایستد و از تجمع باران در سقف نیز جلوگیری می نماید.

مشخصه های اصل بودن چادر های کوهنوردی پکینیو

  • وزن مطلوب
  • دارای شناسنامه
  • دارای چاپ لوگو
  • دارای کاور حمل با مشخصات چادر
  • جنس و دوخت با کیفیت

چادر کوهنوردی 4 نفره اسنوهاک مدل Discovery ST040

از تجهیزات مهم در برنامه های کمپینگی و کوهنوردی می توان  به خرید چادر کوهنوردی اشاره کرد که بهترین مکان برای دورهمی های دوستانه در هر شرایط آب و هوایی مختلف می باشد همچنین بعد از تفریح در طبیعت یا پیمایش مسیر های سخت در چادر به راحتی می توان استراحت کرد.

چادر اسنوهاک از دو پوش ساخته شده، پوش اول از نایلون بسیار مقاوم و مستحکم تعبیه شده که یکی از مزیت های دیگر این پارچه ضد آب بودن آن نیز می باشد که در هر شرایط آب و هوایی نامساعد از نفوذ آب و باران جلوگیری می نماید.

مشخصه های اصل بودن چادر های کوهنوردی اسنوهاک

  • وزن مطلوب
  • دارای شناسنامه
  • دارای چاپ لوگو
  • دارای زیپ با حک جنس
  • دارای کاور حمل از جنس پارچه چادر و لوگو
  • جنس و دوخت با کیفیت

چادر دوپوش 6 نفره کمپینگ کایلاس Holiday KT230003

چادر دو پوش هایلدی کایلاس با طراحی فوق العاده و ویژگی های منحصر بفرد یکی از بهترین چادر های کوهنوردی است، چادر هایلدی به صورت تونلی شکل طراحی شده است که علاوه بر فضای اصلی (6 نفره) دارای فضای اضافی بوده که قابل استفاده به عنوان انبار، آشپزخانه یا اتاقک آشپزخانه می باشد.

مشخصه های اصل بودن چادر های کوهنوردی کایلاس

  • وزن مطلوب
  • دارای شناسنامه
  • دارای چاپ لوگو
  • دارای زیپ با حک جنس
  • دارای سگک با حک جنس
  • دارای کاور حمل از جنس پارچه چادر و لوگو
  • جنس و دوخت با کیفیت
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=18666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.