افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

چینی ها به جای پول به خودرو نفت می دهند/ همه شرکت هایی که می آیند خودرو وارد می کنند!

  • کد خبر : 186298
چینی ها به جای پول به خودرو نفت می دهند/ همه شرکت هایی که می آیند خودرو وارد می کنند!

به گزارش رکنا، اخیرا خبری در مورد واردات خودروهای ژاپنی نیسان و تویوتا در ایران توسط برخی شرکت های نه چندان باتجربه شنیده می شود. برخی از این شرکت ها فاقد زیرساخت های لازم برای واردات فناوری و خودرو و ارائه خدمات پس از فروش هستند و مشخص نیست چگونه موفق به اخذ مجوزهای مربوط […]

به گزارش رکنا، اخیرا خبری در مورد واردات خودروهای ژاپنی نیسان و تویوتا در ایران توسط برخی شرکت های نه چندان باتجربه شنیده می شود. برخی از این شرکت ها فاقد زیرساخت های لازم برای واردات فناوری و خودرو و ارائه خدمات پس از فروش هستند و مشخص نیست چگونه موفق به اخذ مجوزهای مربوط به واردات شده اند.

رامین نعمتی، کارشناس بازار خودرو در این خصوص به رکنا گفت: نیسان، تویوتا و چند برند دیگر در چین دارای مراکز مونتاژ هستند و از ابتدا به جای چری و محصولات درجه دو و سه چینی می توانستند محصولات درجه یک جهانی وارد کنند اما اخیراً مسئولان به این فکر افتاده اند که می توانند محصولات درجه یک هم وارد کنند.

هر شرکتی که بگذرد خودرو وارد می کند.

نعمتی اضافه کرد: اگرچه بحث واردات خودرو مانند گذشته نیست که هرکسی بتواند خودرو وارد کند، اما اخیرا دیده شده که همه شرکت هایی که از کشور می آیند خودرو وارد می کنند و حتی برخی شرکت ها با نام برندهای خاصی خودرو وارد می کنند. . اساسا این شرکت ها واردکننده هستند و زیرساختی برای این شرکت ها نیست.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: واردات خودرو به برخی شرکت ها سپرده شده است که حتی مونتاژکار هم نیستند، چه رسد به اینکه بخواهند فناوری وارد کنند و یا نمایندگی خدمات پس از فروش بر اساس شرایط مقرر در مقررات داشته باشند. این شرکت ها حتی ارائه دهنده خدمات هم نیستند و فقط وارد کننده هستند. برخی شرکت های مرتبط با موسسات به جای پول نفت، نفت می فروشند و خودرو وارد می کنند.

نعمتی افزود: قبل از مونتاژ نیسان و تویوتا در کارخانه های چینی، سالانه حدود 7 میلیارد دلار برای واردات خودرو از چین هزینه می شد و اکنون که صدای مردم به گوش رسیده و خودروهای چینی با مشکل مواجه شده اند، به فکر واردات هستند. نیسان و تویوتا سقوط کرده اند. فضای اقتصادی چین تقریبا بسته است و دولت چین از شرکت های چینی می خواهد به جای پول نفت، خودرو به ایران تحویل دهند. طبق قرارداد 25 ساله، چین نمی تواند دو سال پول ایران را پرداخت کند و آن را نقد کند و به ما کالا بدهد یا در عوض یوان به ما بدهد. در حال حاضر حتی همان یوان را به ما نمی دهد و نفت را نقد می کند و با تخفیف می خرد و کالاهای مختلفی به ما می دهد.

سود کلان بحث شد

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که چرا از ابتدا خودروهای ممتاز وارد نمی کردند، گفت: وقتی صحبت از سود کلان می شود، آیا بهتر است کالایی را وارد کنیم که قیمت کلی آن مشخص باشد و در سراسر دنیا نماینده داشته باشد؟ دنیا یا برند ناشناخته ای که محصولات را در هر شرایطی تحویل می دهد و قیمت آن مشخص نیست؟ وقتی صحبت از سوء استفاده و سود کلان می شود، یک برند ناشناخته را وارد می کنند و به چند برابر قیمت می فروشند. حتی ارز در نظر گرفته شده برای خودروهای چینی نیز در سامانه گرانتر اعلام شده است. این در حالی رخ می دهد که این خودروها دو تا سه برابر قیمت جهانی به فروش می رسند. عوارض گمرکی CKD و SKD 30 درصد است. خودروهای پیش ساخته چینی با 10 تا 20 درصد تخفیف وارد ایران می شوند و در صورت واردات به صورت CKD و SKD تخفیف بالاتری در نظر گرفته می شود زیرا هزینه مونتاژ و رنگ آمیزی به عهده وارد کننده می باشد. و برای مثال یک ماشین 15000 دلاری 10000 دلار قیمت دارد. این در حالی است که خودروهایی که تا به امروز وارد شده اند، به طرز وحشتناکی گرانتر به دست مصرف کننده رسیده است.

نعمتی در ادامه گفت: به جرات می توان گفت تنها عقلانیتی که تا به امروز در صنعت خودرو وجود داشته، بحث واردات خودروهای ژاپنی مونتاژ چین است و در سیستم فعلی خودروسازی در هیچ جای عقلانیت وجود ندارد. در حال حاضر نیسان 6 سایت مونتاژ در چین دارد که به راحتی با قیمت مناسب به کشور وارد می شود.

دلیل افزایش قیمت خودرو چیست؟

این کارشناس خودرو با بیان اینکه در حال حاضر 60 دستگاه نیسان ایکس تریل در گمرک وجود دارد، تصریح کرد: پیش بینی می شود واردات خودرو افزایش یابد. افزایش قیمت خودرو با شایعه تصویب فروش 120 هزار خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار آغاز شد. بنابراین خودرو را از 800 میلیون تومان به بیش از یک میلیارد رساندند و در صورت اجرای مصوبه 950 میلیون تومان می فروشند. افزایش قیمت خودرو در بازار متاثر از نمایندگی های کوچک و نمایشگاه های خودرو نیست. بلکه بزرگ ترین دلال ها به سمت خودروسازان داخلی و شرکت های تابعه دولتی باز می گردند و افزایش قیمت ها به همین موضوع و کاهش عرضه خودرو مربوط می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=186298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.