افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

آینده محور مقاومت متاثر از جنگ غزه خواهد بود

  • کد خبر : 186190
آینده محور مقاومت متاثر از جنگ غزه خواهد بود

کد خبر: 15418 ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ ۰۳:۳۰:۰۹ مجله فارین افرز در گزارشی به تحلیل چگونگی احیای محور مقاومت توسط جنگ غزه پرداخته است. گفتن فردا | در 12 ژانویه، انگلیس و ایالات متحده حملات نظامی خود را علیه اهداف حوثی های یمن آغاز کردند. این حملات که در واقع واکنشی به حملات این گروه به کشتی های […]



کد خبر: 15418

۱۴۰۲/۱۱/۰۴ ۰۳:۳۰:۰۹






مجله فارین افرز در گزارشی به تحلیل چگونگی احیای محور مقاومت توسط جنگ غزه پرداخته است.

گفتن فردا | در 12 ژانویه، انگلیس و ایالات متحده حملات نظامی خود را علیه اهداف حوثی های یمن آغاز کردند. این حملات که در واقع واکنشی به حملات این گروه به کشتی های تجاری در دریای سرخ بود، تجارت جهانی را مختل کرده است. اقدامات حوثی ها برای مدت کوتاهی آنها را به برجسته ترین اعضای یک ائتلاف نظامی تبدیل کرد که از زمان ترور صالح العاروری و دیگر رهبران حماس در بیروت در 2 ژانویه، عملیات خود را در سراسر منطقه افزایش داده است. پس از شهادت صالح العاروری، یکی از رهبران حزب الله لبنان، حسن نصرالله قول انتقام گرفت و اعلام کرد که تمام «محور مقاومت» باید برای مبارزه با اسرائیل مشارکت کنند.

پس از انتشار گسترده وعده انتقام جویی حسن نصرالله، حملات محور مقاومت نیز آغاز شد: حزب الله با 62 موشک به پایگاه هوایی مرون اسرائیل حمله کرد. گروه مقاومت اسلامی مستقر در عراق، پهپادهای خود را برای حمله به پایگاه های آمریکا در سوریه و عراق به پرواز درآورد و همزمان با یک موشک کروز به شهر حیفا حمله کرد. حوثی ها همچنین حملات خود را در دریای سرخ آغاز کردند و ایران یک نفتکش را در خلیج عمان توقیف کرد.

اگرچه هم کشورهای غربی و هم اکثر کشورهای منطقه ادعا می کنند که نمی خواهند جنگ غزه به یک درگیری منطقه ای تبدیل شود، اما محور مقاومت بازی بسیار متفاوتی را انجام می دهد و در واقع صبور و متمرکز است. میدان، نبرد منطقه ای را تثبیت می کنند. محوری که با ایران و حزب‌الله آغاز شد، اما به سرعت بزرگ‌تر شد و اکنون شامل دیگر حوثی‌های یمن، حماس و جهاد اسلامی فلسطین و شبه‌نظامیان شیعه عراق و سوریه می‌شود و چالشی مستقیم برای نظم منطقه‌ای است که غرب دارد. برای چندین دهه سعی در ایجاد آن در خاورمیانه داشته است.

حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل نشان دهنده توانمندی و نفوذ محور مقاومت است که شامل ایران، عراق، لبنان، سوریه و یمن می شود. غرب فکر می کند که تهران مغز متفکر این شبکه است و البته شکی نیست که محور مقاومت نمایانگر نگاه راهبردی ایران است، اما نمی توان کتمان کرد که تهران عروسک گردان نیست و انسجام و قدرت نقش آفرینی است. بازی محور مقاومت خیلی بیشتر از یک مجری ساده است: دیکته ایران.

بلکه این محور با نفرت مشترک از استعمار آمریکا و اسرائیل پیوند خورده است. حزب الله معتقد است که واشنگتن و تل آویو در لبنان مداخله می کنند و حماس، حوثی ها و شبه نظامیان شیعه عراقی نیز معتقدند این اتفاق در سرزمین آنها نیز رخ می دهد. در واقع به گفته حسن نصرالله; گروه‌های پراکنده محور مقاومت بر این اساس متحد شده‌اند که لبنانی، فلسطینی و یمنی با همین مشکلات و دشمن روبرو هستند و این بدان معناست که مشکلات یکی از اعضای این محور مستقیماً با بقیه آنها

جنگ رسانه ای

دوربین ها به اندازه سلاح های مرگبار در حملات 7 اکتبر حماس به اسرائیل مهم بودند. حماس نقایص دیوار امنیتی اسرائیل را با استفاده از دوربین های روی لباس رزمندگان و پهپادهای خود ثبت کرد و چند ساعت پس از حمله، شروع به انتشار فیلم هایی از این حادثه در شبکه های اجتماعی کرد تا از همان ابتدا روایت را کنترل کند. از آن زمان، حماس در استفاده از رسانه ها به همان اندازه زیرک عمل کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=186190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.