افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

عکس جنگنده ترکیه ای که جایگزین F-16 می شود

  • کد خبر : 186118
عکس جنگنده ترکیه ای که جایگزین F-16 می شود

آفتاب نیوز: در نوامبر 2022، AA اولین تصاویر از TF-X، جنگنده نسل پنجم ترکیه که در آنکارا ساخته می شود، در شبکه اجتماعی X منتشر کرد. در آن زمان، ویدئو نشان داد که TF-X هنوز عملیاتی نشده و هنوز فاقد موتور، باله های دم و تثبیت کننده است. به گزارش AA، آزمایش زمینی این نمونه […]

آفتاب نیوز:

در نوامبر 2022، AA اولین تصاویر از TF-X، جنگنده نسل پنجم ترکیه که در آنکارا ساخته می شود، در شبکه اجتماعی X منتشر کرد.

در آن زمان، ویدئو نشان داد که TF-X هنوز عملیاتی نشده و هنوز فاقد موتور، باله های دم و تثبیت کننده است.

به گزارش AA، آزمایش زمینی این نمونه اولیه برای 18 مارس 2023 برنامه ریزی شده بود.

با این حال، دو روز زودتر از حد انتظار، تصاویر جدیدی از TF-X ظاهر شد که نشان می‌دهد به اتمام نزدیک شده است.

این جنگنده در 16 مارس تست تاکسی خود را در باند فرودگاه آنکارا با موفقیت به پایان رساند. آنچه را که تاکنون در مورد آن می دانیم و چرایی اهمیت آن را مرور می کنیم.

جت جنگنده TF-X چیست؟
TF-X یا TF Kaan یک هواپیمای جنگنده است که برای نیروی هوایی ترکیه ساخته شده است.

TF-X که برای جایگزینی ناوگان جنگنده F-16 فعلی نیروی هوایی ترکیه طراحی شده است، انتظار می رود قابلیت های تهاجمی و پنهان کاری بالایی داشته باشد.

وزن آن 27215 کیلوگرم، طول آن 12 متر و طول بال های آن 12 متر است.

در ابتدا، مجله فناوری نیروی هوایی ادعا کرد که یک سرمایه گذاری مشترک بین رولز رویس و گروه کاله برای توسعه موتور بومی تشکیل شده است. با این حال، این توافق به دلیل عدم اطمینان در مورد انتقال فناوری انجام نشد.

در دسامبر 2023، بلومبرگ گزارش داد که ترکیه به دنبال مجوز از ایالات متحده برای ساخت موتورهای هوافضا تحت مجوز جنرال الکتریک (GE) برای هواپیماهای داخلی خود به منظور جایگزینی آنها با موتورهای تولید داخل است.

علاوه بر TF-X، TAI در مارس 2023 از چندین نوع فناوری جدید دیگر از جمله پهپاد رادارگریز Anka-3 رونمایی کرد. دو روز بعد، مربی مافوق صوت Hürjet و یک هواپیمای حمله زمینی نیز توانستند اولین آزمایش تاکسی خود را انجام دهند.

چرا جت جنگنده TF-X مهم است؟
در همان سالی که ماکت TF-X پرتاب شد، ترکیه از برنامه جنگنده حمله مشترک اف-35 (JSF) که از سال 2007 عضو آن بود، اخراج شد.

پس از خرید سامانه پدافند هوایی اس-400 ساخت روسیه توسط ترکیه، تحقیقاتی در سال 2019 نشان داد که این نشان دهنده چرخش ژئوپلیتیک ترکیه به سمت روسیه و دور شدن از ایالات متحده است.

در سال 2023، سامانه دفاع موشکی و هوایی اس-400 «تریومف» روسیه، پیشرفته ترین قابلیت دفاعی روسیه باقی خواهد ماند. با این حال، تعجب آور نیست که کاخ سفید بیانیه ای صادر کرد که در آن اعلام کرد “اف-35 نمی تواند با یک پلت فرم جمع آوری اطلاعات روسیه که برای اطلاع رسانی قابلیت های پیشرفته آن استفاده می شود، همزیستی داشته باشد.”

در اقدامی که دیفنس نیوز اعلام کرد برای ایالات متحده 500 میلیون دلار هزینه داشت، چندین پیمانکار ترکیه ای تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفتند.

با این حال، مقاله ای توسط انتشارات Sage ادعا می کند که مشارکت ترکیه در برنامه F-35 به این کشور اجازه داده است تا تجربه کافی برای ساخت یک جت جنگنده «کاملاً بومی» به دست آورد.

اخیراً کشورهایی مانند هند که در سال 2018 سامانه اس-400 را نیز از روسیه خریداری کردند، به سمت ساخت ناوگان کاملاً بومی رفته اند.

در محیط‌های پیچیده سیاسی و جنگی، ساخت زنجیره‌های تامین مستقل برای هواپیماهای نظامی برای کشورهایی که توانایی پرداخت آن را دارند، غیرمنطقی نیست.

منبع: روزیاتو

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=186118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.