افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

اسمارتک نیوز » آیا ترامپ به قدرت بازمی گردد؟

  • کد خبر : 185998
اسمارتک نیوز » آیا ترامپ به قدرت بازمی گردد؟

به گزارش گروه بین الملل اسمارتک نیوز، از نظر نویسنده اکونومیست، بی نظمی هایی در تعاملات اقتصادی جهان رخ داده است که نمود اصلی آن در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد مشهود بود. و ایالات متحده در تلاش بود تا در تعداد نمایندگان چینی شرکت کننده در سوئیس دخالت کند. احتمال بازگشت ترامپ به قدرت […]

به گزارش گروه بین الملل اسمارتک نیوز، از نظر نویسنده اکونومیست، بی نظمی هایی در تعاملات اقتصادی جهان رخ داده است که نمود اصلی آن در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد مشهود بود. و ایالات متحده در تلاش بود تا در تعداد نمایندگان چینی شرکت کننده در سوئیس دخالت کند.

احتمال بازگشت ترامپ به قدرت با پیروزی اخیر وی در انتخابات داخلی حزبش در برخی ایالت ها بیشتر می شود و حتی یکی از نمایندگان کنگره این کشور بازگشت ترامپ را به عنوان چیزی که کشورهای خارجی باید داشته باشند توصیف کرده است. ترس از وضعیت ایالات متحده. . حالت.

10 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. در حالی که بازارهای مالی روی رویدادهای آینده شرط بندی می کنند، جهان شروع به آماده شدن برای عواقب دومین ریاست جمهوری ترامپ کرده است که مطمئن ترین آنها تعرفه های بالاتر، خروج احتمالی اوکراین و تایوان و رویکرد تهاجمی تر آمریکا در قبال چین است. و کشورهای دیگر قدرت ها

تاریخ روسای جمهور آمریکا نشان داده است که انتخاب رئیس جمهور تا چه اندازه می تواند سیاست خارجی این کشور را تغییر دهد. ریچارد نیکسون به چین رفت و رونالد ریگان به اتحاد جماهیر شوروی دستور داد تا دیوار برلین را خراب کند. شکاف سیاست خارجی قطعاً از جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا تا ترامپ آشکارترین شکاف خواهد بود و سطح اختلافات بین کشورهای جهان ممکن است حتی بیشتر از وضعیت فعلی باشد. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح اسلو، تعداد اختلافات دولتی در سال جاری از 50 مورد گذشت که از سال 1946 تاکنون بی سابقه بوده است.

در سال‌های اخیر، دولت بایدن در استقرار نیروهای نظامی و برخورد با متحدان و رقبا محتاط‌تر بوده و البته اقدامات رادیکال‌تری در حمایت از اوکراین انجام داده است. با این حال، به گفته مجله اکونومیست، بی نظمی جهانی افزایش یافته است و حتی در خاورمیانه، افغانستان و بخش هایی از آفریقا باید آن را فروپاشی نظم و قوانین جهانی نامید.

دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ با دوره اول او متفاوت خواهد بود، هم به این دلیل که جهان هرج و مرج تر است و هم به این دلیل که کمتر احتمال دارد ترامپ مانع تراشی رسمی در دستور کار دولت خود را تحمل کند. گفته می شود با توجه به شرایط فعلی تعرفه جهانی 10 درصدی و تعلیق روابط تجاری عادی با چین و افزایش تعرفه ها محتمل است.

اما برای برخی از سیاستمداران و کشورهایی که از نظر ایدئولوژیک با ترامپ همسو هستند، ریاست جمهوری او خبر خوبی خواهد بود. اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی بتواند تا سال 2025 در قدرت بماند، می تواند برای نادیده گرفتن درخواست فلسطین برای تشکیل کشور مستقل، روی حمایت ترامپ حساب کند. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان احتمالا در دفتر بیضی شکل پذیرایی خواهد شد. در مورد عربستان و هند با افرادی مانند بن سلمان و نارندرا مودی وضعیت صلح آمیز پیش بینی می شود. حتی برخی از متحدان لیبرال دموکرات آمریکا، مانند استرالیا، از انتخاب ترامپ خوشحال خواهند شد زیرا چین را یک تهدید می دانند.

اکونومیست در ادامه یادداشت خود آورده است: اگرچه سبک آشفته ترامپ و شخصیت ناپایدار پیش بینی ها را دشوار می کند، اما انتخاب ترامپ قطعا کشورهای جهان را به سه دسته تقسیم می کند، از اصطلاح کاربران یا متحدان، کبود یا دشمن گرفته تا بازنده ها و بازنده ها. بازنده ها کشورهایی هستند که ترامپ به آنها اهمیتی نمی دهد.

نکته جالب در مورد سیاست احتمالی ترامپ این است که دوستان فعلی نمی توانند انتظار سیاست قبلی آمریکا را داشته باشند. اکونومیست تخمین می زند که ایالات متحده به دلیل مسائل مالی با کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تخصیص و تامین بودجه نظامی در برابر تولید ناخالص داخلی خود دچار مشکل خواهد شد. یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا اخیراً ادعا کرد که در سال 2020، ترامپ به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که اگر به اروپا حمله کنند، ایالات متحده به آنها کمک نخواهد کرد زیرا او معتقد است ناتو مرده است و باید آن را ترک کند.

با این حال، برخی کشورها دوباره به روش های قدیمی خود برای جلب نظر ترامپ ادامه می دهند. یکی از رهبران غربی گفته است که با توجه به تجربه دوره اول ترامپ، بهتر است توجه خانواده سلطنتی و ستارگان ورزش یک کشور به او جلب شود. فرانسه با رژه نظامی در روز باستیل ترامپ را غافلگیر کرد. بریتانیا به ملکه پیشنهاد دیدار دولتی داد.

به گزارش اکونومیست، از نظر ترامپ، برخی از کشورها مانند تایوان که 45 میلیارد دلار در دستان آمریکا هزینه کرده اند، قطعا به عنوان «مفت خور» ارزیابی خواهند شد. اگرچه تایوان هزینه های نظامی خود را به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش داده است، اما همچنان به حضور نظامی گسترده ایالات متحده در آسیا برای جلوگیری از درگیری احتمالی با چین متکی است. یکی دیگر از متحدان آسیب پذیر اوکراین است. علیرغم علاقه ترامپ به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و این کشور، ایالات متحده ممکن است جنگ را هدر دادن منابع آمریکایی بداند و سعی کند اوکراین را مجبور به دستیابی به توافق صلح با روسیه کند.

اکونومیست در دوره احتمالی تنها از چین و در برخی موارد ایران به عنوان دشمنان آمریکا یاد کرده است. چین انتظارات کمتری خواهد داشت زیرا در مذاکرات قبلی با ترامپ ناامید شده است و خصومت متقابل اکنون در سیاست های هر دو کشور وجود دارد. در دوره اول دولت ترامپ، ایران با تحریم های حداکثری و شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان کلیدی این کشور مواجه شد، اما ترامپ به حملات بعدی ایران در منطقه پاسخی نداد. می توان تصور کرد که ترامپ سعی خواهد کرد ایران و متحدانش را به یک توافق صلح منطقه ای دعوت کند.

گروه سوم کشورها نه متحد و نه دشمن نزدیک آمریکا هستند. ایالات متحده چندان علاقه ای به آنها ندارد، اما درگیری در مناطقی مانند افغانستان، سودان، ارمنستان و آذربایجان همچنان شدید است.

بر اساس گزارش اکونومیست، ریاست جمهوری ترامپ احتمالاً شاهد فرسایش بیشتر قوانین جهانی در همه چیز از تجارت گرفته تا حقوق بشر خواهد بود و اوضاع را بدتر می کند. برای کشورهای فقیر، این فرسایش قابل توجه خواهد بود و ممکن است توسط سازمان های بین المللی جبران نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=185998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.