افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
5

وسایل دندانپزشکی کودکان + نکات انتخاب ابزار دندانپزشکی اطفال

  • کد خبر : 183361
وسایل دندانپزشکی کودکان + نکات انتخاب ابزار دندانپزشکی اطفال
وسایل دندانپزشکی کودکان باید به گونه ای باشد که بتوان خدمات درمانی را برای آن ها به خوبی انجام داد.

دهان کودکان کوچکتر از بزرگسالان است و دندان های آن ها مینا و عاج ظریفتر و نازکتری دارد. به خاطر همین سایز ابزار دندانپزشکی اطفال نیز در برخی موارد کوچکتر از ابزار مورد استفاده برای بزرگسالان است. ساخت این تجهیزات به گونه ای است که در بلند مدت بتواند کارآیی داشته باشد. انتخاب و خرید ابزار دندانپزشکی اطفال از تصمیمات مهم یک دندانپزشک کودکان است. بهتر است برای خرید وسایل دندانپزشکی کودکان اولویت های خود را مشخص کنید و نظرات همکاران و دیگر کاربران آنلاین را در نظر بگیرید و مهم تر از همه با توجه به بودجه خود اقدام کنید.

تجهیزات دندانپزشکی کودکان

متخصص دندانپزشکی کودکان برای معاینه و معالجه مشکلات دهان و دندان بیماران خرد سال خود نیاز به تجهیزات دندانپزشکی کودکان دارد. فضای دهان کودکان کوچکتر از دهان بزرگسالان است. همچنین دندان های شیری کودکان از نظر شکل و ساختار با دندان های دائمی متفاوتند. عاج و مینای این دندان ها نسبت به دندان های دائمی نازکتر است. با توجه به این موارد، وسایل دندانپزشکی کودک باید خاص و متناسب با نیازهای مختلف جسمی و روانی آن ها باشد. طراحی این ابزارها به گونه ای است که در درمان کودکان غیر تهاجی و موثر عمل کنند. این ابزار ها معمولا با توجه به کوچک تر بودن دهان و دندان های کودکان، در سایز کوچکتر و ظریف تر از ابزار بزرگسالان ساخته می شود. تجهیزات دندانپزشکی کودکان اکثرا از فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی یا پلاستیک ساخته شده اند تا بتوانند در برابر استفاده مداوم و هم چنین استرلیزه کردن آن ها مقاوم باشند.

تجهیزات دندانپزشکی اطفال

دسته بندی تجهیزات دندانپزشکی اطفال

تجهیزات دندانپزشکی اطفال را می توان با توجه به نوع عملیاتی که انجام می دهند، تقسیم بندی کرد:

  • ابزار های معاینه : از این ابزار برای معاینه دندان ها، لثه ها و سایر بافت های دهان استفاده می شود. برای مثال آینه و سوند دندانپزشکی در این گروه از ابزار قرار می گیرند.
  • ابزار های مربوط به حذف و پاکسازی: از این ابزار برای حذف و پاکسازی دندان ها از مواد زائدی مثل پلاک ها استفاده می شود. برای مثال قاشق های excavator، جرمگیر ها در این گروه از ابزار قرار می گیرند.
  • ابزار های ترمیم: از این ابزار برای ترمیم دندان هایی که دچار پوسیدگی یا سایر آسیب های دندانی شده اند، استفاده می شود. برای مثال فرز ها و مواد پر کننده در این گروه از ابزار قرار می گیرند.
  • ابزار های پیشگیری: از این ابزار برای پیشگیری و جلوگیری از مشکلات دندان ها استفاده می شود. برای مثال فلوراید و سیلانت در این گروه از ابزار قرار می گیرند.
  • ابزار های تصویر برداری: از این ابزار با استفاده از اشعه ایکس برای تصویر برداری از دندان ها و استخوان فک استفاده می شود. برای مثال دستگاه های تصویر برداری و نگهدارنده های فیلم دندان پزشکی در این گروه از ابزار قرار می گیرند.

یونیت مخصوص دندانپزشکی کودکان

لیست لوازم دندانپزشکی کودکان

لوازم دندانپزشکی کودکان متنوع هستند و کاربرد های مختلفی دارند. لیست های متفاوتی از وسایل دندانپزشکی کودک وجود دارد. در این جا سعی شده است آنچه را که بیشتر توسط متخصصین دندانپزشکی کودکان استفاده می شود، لیست شود. لیست لوازم دندانپزشکی کودکان با توجه به نوع درمانی که انجام می شود، متفاوت است. در اینجا یک لیست عمومی از وسایل پر کاربرد آمده است.

  • تابوره: به صندلی های راحت و گردانی گفته می شود که دندانپزشک حین اجرای درمان دندانپزشکی روی آن می نشیند. این صندلی ها ارگونومیک هستند و به متخصص دندانپزشکی کودکان آزادی عمل می دهند. ارتفاع این صندلی قابل تنظیم است و برای پوزیشن های مختلف استفاده می شود.
  • یونیت دندانپزشکی کودکان: از اجزای اصلی هر مطب دندانپزشکی است. یونیت دندانپزشکی کودکان باید متناسب با سایز و اندازه کودکان باشد. هر یونیت دندانپزشکی از چهار قسمت صندلی، جعبه باکس، چراغ روشن و کراشوار (لیوان پر کن، دستشویی و ساکشن) تشکیل شده است.
  • آینه دندانپزشکی: این ابزار یک آینه کوچک دستی است که برای انعکاس نور به داخل دهان استفاده می شود. دندانپزشک از آینه استفاده می کند تا بتواند پشت دندان ها و جاهایی که به راحتی دیده نمی شوند را معاینه کند. طراحی این آینه زاویه دار است تا بتواند به خوبی نور را منعکس کند. همچنین این امکان را به دندانپزشک می دهد تا دندان ها را از زوایای مختلف ببیند و دید بهتری داشته باشد.
  • سوند Explorer: این ابزار بلند و نازک با نوک تیز است که برای بررسی دندان ها از نظر پوسیدگی یا سایر مشکلات استفاده می شود. Explorer به آرامی روی سطح دندان خراشی ایجاد می کند تا وجود داشتن پوسیدگی را بررسی کند. همچنین اگر دندانپزشک برای دندانی حفره ای ببیند، از این ابزار برای نشانه گذاری آن نقطه استفاده می کند.
  • قاشق excavator : یک ابزار کوچک قاشقی شکل که برای از بین بردن جرم، پلاک و سایر مواد زائد استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن حفره های دندان ها نیز از این ابزار استفاده می شود. قاشق excavator پلاک دندانی را خراش می دهد تا آن را از بین ببرد و دندان را تمیز کند.
  • سرنگ هوا-آب: سرنگ هوا-آب وسیله ای است که جریانی از هوا و آب را برای شستشوی دندان ها و از بین بردن مواد اضافی اسپری می کند. سرنگ هوا-آب برای از بین بردن هر گونه پلاک یا جرمی که توسط قاشق excavator خراشیده شده است، استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای خشک کردن دندان ها قبل از استفاده از فلوراید یا سیلانت توسط دندانپزشک استفاده کرد.
  • دستگاه ساکشن: از این ابزار برای تخلیه آنچه در دهان است، استفاده می شود. قدرت این دستگاه برای درمان های مختلف، متفاوت است.
  • فرز: فرزها ابزارهای چرخشی با اشکال و اندازه های مختلف هستند که برای برش، صیقل دادن یا شکل دادن به دندان ها استفاده می شوند. آن ها به یک دستگاه کوچک و موتوری متصل می شوند که فرز را می چرخاند. دندانپزشک می تواند از فرز برای از بین بردن پوسیدگی، شکل دادن به دندان ها یا صیقل دادن آنها استفاده کند.

نکات انتخاب ابزار دندانپزشکی اطفال

انتخاب ابزار دندانپزشکی اطفال که متناسب با محیط کار شما باشد، یک تصمیم بزرگ است. شما از این ابزار برای مدت زمان طولانی استفاده خواهید کرد بنابراین احتمالا به دنبال آن هستید که بهترین انتخاب را داشته باشید. شما برای آنکه تصمیم عاقلانه ای برای انتخاب ابزار دندانپزشکی اطفال داشته باشید، می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • خرید تجهیزات را براساس بودجه خود انجام دهید. ممکن است برای تجهیزات ویژگی خاصی مدنظر شما باشد، توجه کنید که این پیش فرض ها در حد وسع شما باشد. اگر برای خرید تجهیزات دندانپزشکی کودکان دچار بدهی شدید، یک جدول زمانی برای پرداخت این بدهی تعیین کنید.
  • اولویت های خود را تعیین کنید. آیا این تجهیزات واقعا مورد نیاز شما هستند؟ آیا شما و دستیاران شما برای کار با آن ها راحت هستند؟ آیا این وسایل و ابزار مطابق اخرین تکنولوژی هستند؟ پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه ذهن شما را بازتر می کند.
  • تحقیق و جست و جو کنید. از سایر همکاران خود بپرسید. نظرات کاربران آنلاین را بخوانید و با متخصصین تجهیزات دندانپزشکی قرار ملاقات تنظیم کنید.
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=183361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.