افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
4

10 شرکت برتر صادرات محور معرفی شدند

  • کد خبر : 183359
10 شرکت برتر صادرات محور معرفی شدند

به گزارش بازار، مصطفی مومنی امروز در نشست خبری بیست و ششمین دوره رتبه بندی شرکت های مطرح ایران گفت: امسال 500 شرکت بزرگ و موثر را وارد اقتصاد کشور می کنیم. وی هدف از رتبه بندی شرکت های بزرگ ایران را تولید اطلاعات شرکت های اقتصادی کشور، شفاف سازی فضای کسب و کار، گسترش […]

به گزارش بازار، مصطفی مومنی امروز در نشست خبری بیست و ششمین دوره رتبه بندی شرکت های مطرح ایران گفت: امسال 500 شرکت بزرگ و موثر را وارد اقتصاد کشور می کنیم.

وی هدف از رتبه بندی شرکت های بزرگ ایران را تولید اطلاعات شرکت های اقتصادی کشور، شفاف سازی فضای کسب و کار، گسترش رقابت بین شرکت های اقتصادی، استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور و طبقه بندی شرکت ها عنوان کرد. از نظر تأثیر آن بر اقتصاد ملی.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: فعالان اقتصادی نیز می توانند از نتایج طبقه بندی برای تحلیل بازار سرمایه و شناسایی فرصت های همکاری اقتصادی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در رتبه بندی شرکت های برتر ایران، 500 شرکت بر اساس شاخص فروش (درآمد) انتخاب و رتبه بندی می شوند، گفت: فروش پایین ترین خط شرکت های اقتصادی است. به همین ترتیب اثربخشی فعالیت یک شرکت در سطح ملی با میزان فروش شرکت رابطه مستقیم دارد.

مومنی تصریح کرد: پس از این مرحله، این 500 شرکت بر اساس 33 شاخص شامل فروش، رشد اشتغال، ارزش افزوده، سودآوری، بهره وری کل، صادرات، نسبت صادرات به فروش و … رتبه بندی می شوند.

وی ویژگی های رتبه بندی IMI-100 را شفاف اعلام کرد و گفت: رتبه هر شرکت در هر شاخص به راحتی قابل بررسی و تایید است. زیرا در هر لیست، در مقابل نام شرکت، علاوه بر رتبه آن، مقدار آن شاخص درج شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: در این رتبه بندی ارزش افزوده 100 شرکت اول 11 درصد تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده 500 شرکت 13 درصد تولید ناخالص داخلی است. مقایسه فروش شرکت با تولید ناخالص داخلی نیز بر اساس نتایج کلی رتبه بندی 1402 (تمرین 1401) نشان می دهد که فروش 100 شرکت اول 41 درصد تولید ناخالص داخلی و فروش 500 شرکت 46 درصد تولید ناخالص داخلی در صورت فروش کل است. از 500 شرکت در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال 88 درصد متعلق به 100 شرکت اول بوده که اندازه این شرکت ها را در مقایسه با سایر شرکت ها نشان می دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به رتبه بندی سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مجموع 61 شرکت دانش بنیان وجود داشت که 5 شرکت دانش بنیان جزو 100 شرکت برتر کشور بودند در حالی که در سال 1400 فقط یک شرکت دانش بنیان بود. این شرکت در بین 100 شرکت برتر قرار گرفت. همچنین 91 درصد صادرات کشور مربوط به این 100 شرکت برتر است و به نظر می رسد این 100 شرکت برتر مانند یک لوکوموتیو اقتصاد کشور را به جلو می برند و از این رو این شرکت ها دارای اهمیت هستند.

وی ادامه داد: در حوزه فروش که بخشی از آن صادرات و بخشی فروش داخلی است، گروه فرآورده های نفتی بیشترین فروش را در سال 1401 داشته و فروش آن نسبت به سال 1400 افزایش داشته و پس از آن پتروشیمی ها قرار دارند. همچنین در حوزه اشتغال بر اساس رتبه 1401، بانک ها بیشترین نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده اند و پس از آن صنعت خودرو و بخش های مرتبط با آن با بیشترین نسبت اشتغال در کشور قرار دارند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=183359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.