افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

کیس پانون؛ سردرگمی موقت در مشارکت استراتژیک هند و ایالات متحده | سیاست هند و اقیانوسیه دلیل مسکوت ماندن این پرونده است

  • کد خبر : 183004
کیس پانون؛  سردرگمی موقت در مشارکت استراتژیک هند و ایالات متحده |  سیاست هند و اقیانوسیه دلیل مسکوت ماندن این پرونده است

بازار؛ گروه بین الملل: در 29 نوامبر 2023، دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه جنوبی نیویورک کیفرخواستی را صادر کرد که یک تبعه هندی به نام نیکیل گوپتا را به قتل علیه گوروپاتوانت سینگ پانون، رهبر گروه جدایی طلب خالستانی مستقر در ایالات متحده و شهروند آمریکایی متهم کرد. ، توطئه کرده است. جنجال […]

بازار؛ گروه بین الملل: در 29 نوامبر 2023، دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه جنوبی نیویورک کیفرخواستی را صادر کرد که یک تبعه هندی به نام نیکیل گوپتا را به قتل علیه گوروپاتوانت سینگ پانون، رهبر گروه جدایی طلب خالستانی مستقر در ایالات متحده و شهروند آمریکایی متهم کرد. ، توطئه کرده است. جنجال بر سر این ادعا در بحبوحه تنش های دیپلماتیک بین دهلی نو و اتاوا بر سر قتل هارشدیپ سینگ نجار، جدایی طلب سیک و شهروند کانادایی در ژوئن 2023 رخ می دهد که کانادا می گوید به دستور مقامات هندی انجام شده است.

جای تعجب نیست که تحلیلگران و مفسران این سوال را مطرح کرده اند که پرونده پانون چگونه می تواند بر روابط و دوستی بین هند و ایالات متحده تأثیر بگذارد. علیرغم تنش‌ها، این پرونده بخشی از زمینه گسترده‌تری است که در آن ایالات متحده و هند مشتاق همکاری نظامی در هند و اقیانوسیه برای مقابله با قاطعیت رو به رشد چین و همچنین همکاری در مورد مسائل مربوط به حکمرانی جهانی مانند تغییرات آب و هوا و فناوری هستند. ظهور کرده اند.

دهلی نو و واشنگتن به تازگی پنجمین گفتگوی 2+2 خود را بین وزارتخانه های امور خارجه و دفاع با موفقیت به پایان رسانده اند و در حال آماده سازی برای گفتگوی چهارجانبه بعدی هستند که اکنون برای پایان سال 2024 برنامه ریزی شده است. پاسخ دوستانه هر دو طرف و خطرات راهبردی پیامدهای مشارکت قوی تر بین هند و ایالات متحده نشان می دهد که پرونده پانون یک معمای دیپلماتیک است که تصمیم گیرندگان هر دو طرف باید به طور کامل به آن رسیدگی کنند.

فراگیر بودن هند و ایالات متحده، مشارکت چند آژانس و حمایت سیاسی از این رابطه، کانال های ارتباطی مناسبی را برای انتقال نگرانی های یکدیگر و رفع این شکاف های جزئی فراهم می کند. پرونده پانون یک تجربه یادگیری برای هر دو کشور برای ادامه توسعه همکاری های اطلاعاتی و تقویت مکانیسم های دیپلماتیک، مانند گروه ویژه مبارزه با تروریسم و ​​گفتگوی امنیت ملی است که می تواند آژانس های هر دو طرف را درگیر درگیری ها و تهدیدات داخلی گرد هم آورد. به امنیت خارجی جمع آوری کرد.

خط اتهام؛ واکنش ها و پاسخ ها

دولت هند از ژوئیه سال گذشته پس از مرگ نجار در کانادا، تهدیدات علیه پانون را افزایش داده است. پانون چندین تهدید علنی علیه دیپلمات های هندی، یک فرودگاه و شرکت هواپیمایی هند و حتی پارلمان هند انجام داده است. با این حال، تلاش ادعایی برای ترور یک شهروند آمریکایی در خاک ایالات متحده باعث مخالفت قابل توجه کنگره و جامعه مدنی شده است. در 6 دسامبر 2023، بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، در خلال یک جلسه استماع کمیته در مورد سرکوب فراملی، سخنان افتتاحیه خود را با استناد به اتهامات مربوط به دخالت دولت هند “در توطئه ترور یک شهروند آمریکایی” در نیویورک آغاز کرد. “. که منتقدان از دولت هند انتقاد کردند.

در 18 نوامبر 2023، وزارت امور خارجه هند از تشکیل یک تحقیق در سطح بالا برای بررسی موضوع پانون خبر داد. سپس، در 29 نوامبر، وزارت امور خارجه دریافت اطلاعات خاص در مورد جنایات سازمان یافته، قاچاقچیان اسلحه، تروریست ها و غیره را تایید کرد. علی‌رغم این ادعا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بیانیه‌ای صادر کرد و از اینکه دولت نخست‌وزیر هند موافقت کرده است که این موضوع را در زمان طرح آن بررسی کند، ابراز خرسندی کرد. علاوه بر این، دادگاه عالی هند اخیرا از مداخله در پرونده گوپتا امتناع کرد و صلاحیت دادگاه های خارجی را در مورد این ادعا تأیید کرد.

رویکردهای مختلف ایالات متحده و کانادا در پرداختن به مواردی مانند پانون با هند، عامل اصلی همکاری هند و ایالات متحده در تعقیب سیاست مشترک هند و اقیانوسیه آزاد، باز و فراگیر را نشان می دهد.

علاوه بر این، دادگاه عالی هند تاکید کرد که این یک موضوع حساس است و باید به صلاحدید دولت هند واگذار شود. در مقابل، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، موضع تهاجمی تری نسبت به کشتار نجار اتخاذ کرد و در پارلمان کانادا اتهاماتی را علیه هند مطرح کرد که منجر به اختلافات عمیق دیپلماتیک بین دو کشور شد. جای تعجب نیست که پاسخ دهلی نو به اتهامات نخست وزیر ترودو بسیار تندتر بود. در 19 سپتامبر، وزارت امور خارجه هند به طور کامل ادعاهای نخست وزیر و وزیر خارجه کانادا را رد کرد. وی همچنین بر عدم اقدام دولت کانادا در مواجهه با حضور جدایی طلبان خلستانی در خاک کانادا که هند آن را یک تهدید امنیتی می داند، تاکید کرد.

بیانیه های مشترک اجلاس های دوجانبه و چندجانبه با حضور هند و ایالات متحده نشان می دهد که تعهد آنها چند وجهی است و از طریق سرمایه گذاری سیاسی متقابل در حال رشد است.

در همان روز، یک دیپلمات ارشد کانادایی از هند اخراج شد و در 19 اکتبر، وزیر خارجه کانادا تایید کرد که 41 دیپلمات کانادایی هند را به دلیل بدتر شدن روابط دیپلماتیک ترک خواهند کرد. رویکردهای مختلف ایالات متحده و کانادا در رسیدگی به این موارد با هند، عامل اصلی مشارکت هند و ایالات متحده در پیگیری یک سیاست مشترک آزاد، باز و فراگیر در هند و اقیانوسیه را نشان می دهد. بیانیه های مشترک اجلاس های دوجانبه و چندجانبه با حضور هند و ایالات متحده نشان می دهد که تعهد آنها چند وجهی است و از طریق سرمایه گذاری سیاسی متقابل در حال رشد است.

در نتیجه، به نظر می‌رسد که هم هند و هم ایالات متحده ترجیح می‌دهند پرونده پانون را نسبتاً مسکوت نگه دارند و به صورت ایالتی به آن رسیدگی کنند. در همین حال، روابط کانادا و هند فاقد همان حرکت ژئوپلیتیکی است که هر دو طرف را مجبور می‌کند در تلاش برای کاهش شکاف دیپلماتیک، مایل بیشتری را طی کنند. در حالی که قوه مقننه ایالات متحده و برخی از سناتورها علناً این اتهامات را برجسته کرده اند، قوه مجریه خویشتنداری بیشتری نشان داده و ترجیح داده این اختلافات را پشت درهای بسته مدیریت کند. این نشان دهنده این واقعیت است که کیفرخواست و اتهاماتی که هنوز محاکمه نشده اند، بعید است که صدمات جبران ناپذیری به شراکت ایالات متحده و هند وارد کند، زیرا دیدگاه ایالات متحده برای یک سیاست آزاد و باز در منطقه سند – اقیانوس آرام نتیجه آن است. .

این رابطه برای آرمان های منطقه ای و جهانی خود هند نیز به همان اندازه مهم است. نارندرا مودی، نخست وزیر هند در مصاحبه اخیر خود بر جدی بودن روابط هند و ایالات متحده تاکید کرد. وی اعلام کرد که همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم بخش مهمی از مشارکت وی است. مودی همچنین اظهار داشت که ربط دادن حوادث مختلف به روابط دیپلماتیک بین دو کشور را مناسب نمی داند.

هدف استراتژیک روابط هند و آمریکا چیزی است که در نهایت به هر دو کشور کمک می کند تا از حادثه پانون خارج شوند، البته با درس های آموخته شده.

این اپیزودها این امر را برای دهلی و واشنگتن ضروری‌تر می‌کند که تا حد امکان اطلاعات را در زمان واقعی به اشتراک بگذارند، تا مسائل را قبل از تبدیل شدن به درام عمومی و رویارویی دیپلماتیک قابل اجتناب حل کنند. در گذشته، زمانی که اختلافات دیپلماتیک بین دهلی نو و واشنگتن رخ داد، مانند اختلافات دیپلماتیک هندی دیویانی خبرگاد در دسامبر 2013، مقامات ایالات متحده خبرگاد را به تقلب در ویزا برای بردن خدمتکارش به ایالات متحده متهم کردند. درگیری دیپلماتیک بین ایالات متحده و هند. پس از آن حادثه، هر دو کشور توانستند روابط خود را از سر بگیرند و تعاملات خود را به سطح فعلی توسعه دهند.

حتی در آن زمان، نیروی محرکه در پشت راه حل این بود که هر دو طرف متوجه شدند که روابط هند و ایالات متحده برای امور منطقه ای و جهانی بسیار مهم است و نمی توان آن را در یک ضربه موقت هدر داد. به همین ترتیب، هدف استراتژیک این رابطه چیزی است که در نهایت به هر دو کشور کمک می کند تا بر حادثه پانون غلبه کنند، البته یادگیری و درس گرفتن.

نتیجه

با افزایش فشار استراتژیک برای حفظ یک رابطه پویا و در عین حال قوی، ضروری است که هند و ایالات متحده عادات همکاری را توسعه دهند. از سوی دیگر، دهلی و واشنگتن، هر دو به مشارکت استراتژیک خود واکنش شدیدتری نشان داده اند که اجازه دادن به چنین روابطی یک گزینه نیست. پیوندهای چند سازمانی و بین نهادی که هر دو کشور در دو دهه اخیر موفق به ایجاد آن شده اند، منجر به ایجاد یک رابطه جامع شده است که می تواند در برابر تغییرات در رهبری سیاسی مقاومت کند و شکاف های کوچک دیپلماتیک را جذب کند.

غیبت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در جشن هفتاد و پنجمین روز جمهوری هند و تغییر برنامه اجلاس چهارگانه سران، سردرگمی در رسانه های بین المللی و هندی ایجاد کرده و این گمانه زنی را به وجود آورده است که غیبت بایدن ممکن است با پانون مرتبط باشد. با این حال، رابطه‌ای که به نظام سیاسی «آزاد، باز، مبتنی بر قوانین و فراگیر» هند و اقیانوسیه شکل می‌دهد برای از دست دادن جهت و هدف بسیار مهم است.

در حال حاضر تعدادی از ابتکارات و گروه های کاری مشترک بین دو کشور، شامل آژانس های دیپلماتیک، اطلاعاتی و مجری قانون، وجود دارد که فرصت و کشش کافی برای رسیدگی به پرونده پانون را فراهم می کند. ارتباط دو طرفه در این ابتکارات مشترک برای جلوگیری و رفع چنین سردرگمی در آینده ضروری است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=183004

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.