افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

وبینار مجازی با موضوع جذب ایرانیان خارج از کشور برگزار شد

  • کد خبر : 182775
وبینار مجازی با موضوع جذب ایرانیان خارج از کشور برگزار شد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس ، با پیگیری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ولگوگراد روسیه و مسئول امور صنفی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا و برگزاری وبینار مجازی. بررسی مسائل جذب اتباع ایرانی خارج از کشور با حضور سردار مهری رئیس سازمان جذب نیرو، سرهنگ علیزاده معاون احضار و عیادت سرگرد مهدوی […]

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس ، با پیگیری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ولگوگراد روسیه و مسئول امور صنفی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا و برگزاری وبینار مجازی. بررسی مسائل جذب اتباع ایرانی خارج از کشور با حضور سردار مهری رئیس سازمان جذب نیرو، سرهنگ علیزاده معاون احضار و عیادت سرگرد مهدوی معاون پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی فرجا به همت وزارت امور خارجه برگزار شد. امور در تهران

بگدلی معاون کنسولی وزارت امور خارجه، سهرابی معاون وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایران در خارج از کشور، روسای بخش های کنسولی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران و عباسی معاون در این جلسه دبیر سازمان ثبت احوال به همراه سایر کارشناسان وزارت امور خارجه حضور داشتند.

آنها از طریق بستر مجازی در این جلسه شرکت کردند.

رئیس سازمان جذب نیرو در این جلسه گفت: به منظور آماده سازی سربازان برای زندگی پس از خدمت، کارگاه های آموزشی با کمک سازمان فنی و حرفه ای زیر نظر وزارت کار و رفاه اجتماعی تدارک دیده شده است. مهارت مورد علاقه و گذراندن دوره مهارت آموزی، آمادگی برای دریافت گواهینامه بین المللی و ورود به بازار کار پس از اتمام خدمت سربازی. این برنامه ها نه تنها باعث شادی سربازان در دوران خدمت سربازی می شود، بلکه با هدف توانمندسازی آنها برای ورود به بازار کار تهیه می شود.

وی افزود: بر اساس توافقات بین ستاد نظامی و دولت، تعدادی از نیروهای واجد شرایط در مراکز غیرنظامی خدمت خواهند کرد. مثلا پیام رسان های سلامت (که در نظام سلامت کشور خدمت می کنند)، معلمان سرباز در خدمت وزارت آموزش و پرورش و …. نخبگان داخل و خارج نیز می توانند با انجام کارهای علمی و پژوهشی در زمینه های مختلف از جمله بنگاه های دانش بنیان خصوصی یا دولتی از تسهیلات خدمت سربازی بهره مند شوند. یا سالهای خدمت سربازی خود را به عنوان استاد دانشگاه بگذرانند.

رئیس سازمان کارگزینی در خصوص مشمولان خارج از کشور اعم از متولدین خارج از کشور، دانشجو و مقیم خارج از کشور گفت: این متقاضیان می توانند با تایید سکونت در کنسولگری های کشور از تسهیلات سامانه جذب از جمله معافیت های آموزشی بهره مند شوند. جمهوری اسلامی ایران از مراقبت های پزشکی و حمایت مالی بهره مند می شوند. از این حیث حتی غایبان نیز می توانند حداکثر سه ماه در سال به کشور سفر کنند و بدون مشکل کشور را ترک کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی شبکه های مجازی این سازمان را شبکه های اجتماعی ایتا، روبیکا و سروش خواند و گفت: واجدین شرایط می توانند برای دریافت آخرین اخبار و ارسال سوالات به کارشناسان از شبکه خبری سرزابی و وارو استفاده کنند. در رابطه با آخرین مقرراتی که باید رعایت شود

رئیس سازمان نظام وظیفه در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتبار قوانین معافیت از تحصیل دانشجویان خارجی و کاهش ممنوعیت ورود به کشور، گفت: مواد 35 تا 37 قانون نظام وظیفه عمومی جمهوری اسلامی ایران اجرا شد. تغییرات در سال 1398 که منجر به تسهیل نظام وظیفه شد که فقط برای مقاطع کارشناسی ارشد به بالا امکان پذیر است (ماده 36) اما با نظارت وزارت امور خارجه و همکاری سازمان نظام وظیفه عمومی. طرحی به کمیسیون های مربوطه شورای اسلامی مجلس ارائه شده تا به گفته وی دانشجویان دانشگاه نیز بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. فرآیند مطالعه در کمیسیون های مربوطه در حال اجراست. در حال حاضر مشمولانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر در مراکز آموزشی مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت در خارج از کشور ثبت نام کرده اند می توانند از معافیت تحصیلی (ماده 37) بهره مند شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان جذب در تایید یا عدم تایید دانشگاه نقشی دارد، افزود: تایید یا عدم تایید آن خارج از اختیارات سازمان جذب و در حیطه اختیارات وزارت علوم و وزارت بهداشت. .

سهرابی معاون وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این خصوص اظهار داشت: کارگروه کارشناسی تایید صلاحیت دانشگاه ها با تشکیل وزارتخانه های ذیربط در حال به روز رسانی لیست دانشگاه های مورد تایید و فهرست نهایی است. این فهرست سطح پیشرفت علمی را در نظر می گیرد و به زودی در برخی کشورها از جمله گرجستان و ترکیه منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان خرید سرباز گفت: پرداخت جریمه غیبت 8 سال به بالا مربوط به مصوبه شورای اسلامی در سال های 94، 95 و 96 بوده است و در حال حاضر امکان پرداخت وجود ندارد. پرداخت جریمه برای غیبت . از این حیث و بر اساس تصمیم فرمانده کل قوا، امسال افراد بالای 40 سال و دارای 3 فرزند از خدمت سربازی معاف هستند. همچنین افراد زیر 40 سال و 4 فرزند نیز از خدمت سربازی معاف هستند.

سهرابی گفت: طبق قانون استخدام سال 1394 میانگین سنی تحصیلات پزشکی 7 سال است که این مشکل باید از سال بعد برای نظامیان پس از بازگشت به کشور به وجود بیاید. شرط معادل سازی مدارک این دسته از مشمولان غایب، پایان خدمت سربازی است و با احتساب 180 روز اضافه خدمت، ما در سازمان نظام وظیفه قول می دهیم که علاوه بر معادل سازی مدارک تحصیلی برای کسانی که حق ارائه خدمات در زمینه تخصصی را دارند، در صورت انجام کافی و منظم خدمت، جریمه غیبت نیز ساقط خواهد شد.

سرهنگ علیزاده معاون تماس و اعزام نیز در پاسخ به سوالی گفت: در حال حاضر اعضای نخبگان علمی (مورد تایید بنیاد ملی نخبگان) در طرح های تحقیقاتی شرکت می کنند و از تسهیلات سازمان نظام وظیفه بهره مند می شوند. سایر نخبگان اقتصادی و تجار خارج از کشور از طریق وزارت امور خارجه به سازمان نظام وظیفه معرفی می شوند و این سازمان در حال تهیه سازوکاری برای ارائه تسهیلات به این دسته از مشمولان عزیز است که به زودی مورد توجه هموطنان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: متقاضیان معافیت پزشکی خارج از کشور به دو گروه تقسیم می شوند. اولین گروه از متقاضیان با سه سال غیبت، این متقاضیان می توانند درخواست خود را برای معافیت پزشکی به یکی از دو نمایندگی تعیین شده خارج از کشور (مونیخ و دبی) ارسال کنند و پس از بررسی های لازم و تایید در کنسولگری ایران، پرونده شما ارسال خواهد شد. گزارشات غیبت در سازمان نظام وظیفه بررسی و رای نهایی بدون اشاره به کشور صادر می شود. گروه دوم مشمولانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند از نظر وزارت امور خارجه مقیم محسوب نمی شوند و نمی توانند از کلیه بندهای (بیماری) تعیین شده در سامانه نوبت سازمانی در خارج از کشور استفاده کنند. فقط بیماری هایی که مدرک مربوط به آن هاست می توانند در خارج از کشور معاینه شوند. این مشمولان می توانند با مراجعه به مراکز پلیس علاوه بر ده مورد معافیت پزشکی در کشور را درخواست کنند و سازمان کارگزینی نیز خارج از نوبت به درخواست آنان رسیدگی می کند.

سرهنگ علیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر قوانین نظام وظیفه برای افرادی که دارای والدین غیرایرانی هستند یا کسانی که قبل از رسیدن به خدمت سربازی از کشور خارج شده اند، گفت: قوانین جمهوری اسلامی ایران به صراحت شامل اتباع ایرانی می شود. بین سنین 18 تا 50 سال بر تعیین وضعیت خدمت مقدس سربازی تاکید دارد. در صورتی که این افراد خدمت سربازی (دوره آمادگی سربازی) را در کشور مبدا گذرانده باشند، هیچ مانعی برای ماندن در کشور نخواهند داشت. مشمولانی که پدرشان ایرانی است می توانند مانند سایر ایرانیان با احراز هویت (کارت شناسایی و کارت ملی) از تسهیلات سامانه جذب از جمله معافیت استفاده کنند.

وی افزود: معافیت افرادی که هنوز وارد دانشگاه نشده اند و در حال حاضر در دانشکده یا دانشکده مشغول به تحصیل هستند چیست؟ مرخصی تحصیلی برای دانشگاه و کالج اعطا نمی شود. پذیرفته شدگان ایرانی پس از دریافت مدرک دیپلم یک سال فرصت دارند تا وضعیت خود را در سامانه جذب مشخص کنند. در صورت شروع تحصیل در سال جاری به شما مرخصی تحصیلی تعلق می گیرد و در غیر این صورت به مشمولان غایب معافیت تحصیلی تعلق نمی گیرد. بسته به نوع مدرسه، اگر این تحصیل جزو دانشگاه باشد، طبیعتاً متعلق به آن مجوز تحصیلی خواهد بود.

رئیس سازمان جذب در پاسخ به سوال دیگری گفت: علاوه بر موارد فوق به سربازان متاهل دو ماه کسر خدمت، فرزند اول سه ماه و فرزند دوم چهار ماه کسر خدمت تعلق می گیرد. کسر. کسری خدمت با معافیت متفاوت است و به مشمولانی که بعد از شروع خدمت حضور یا غیبت دارند تعلق می گیرد. تنها استثناء این قاعده برای نخبگان خارج از کشور است که می توانند حتی در غیاب نظامی از خدمات کسری استفاده کنند.

وی افزود: تعیین تکلیف سربازان فراری پس از بازگشت به وطن بر عهده یگان مربوطه است و معمولا پس از بازگشت امکان ادامه خدمت در همان یگان قبلی وجود دارد. انجام خدمت سربازی برای افراد 18 تا 50 سال الزامی است و در صورتی که فردی از این سن فراتر رود، شناسنامه وی کارت پایان خدمت محسوب می شود و می توانند از تمامی امکانات پایان خدمت استفاده کنند. کارت، از جمله اخذ پاسپورت. کلیه مشمولان غایب می توانند به مدت 3 ماه در سال با تایید اقامت خود در یکی از مراکز کنسولی خارج از کشور به کشور مراجعه کنند.

معاون فراخوان و اعزام در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: مدت مرخصی تحصیلی برای دانشجویان دکتری تخصصی 6 سال و برای دانشجویان دکتری پزشکی 8 سال است. این مدت ممکن است برای یک سال تمدید شود. تمدید آن برای بیش از یک سال غیرممکن است، اما دانشجویان می توانند از مرخصی یک ساله بین فارغ التحصیلی و آمادگی برای خدمت برای تکمیل تحصیلات خود استفاده کنند. به گونه ای که با اتمام سنوات مجاز برای مقطع دکتری از یک سال اضافه نیز بهره مند گردیده و در صورت فارغ التحصیلی پس از یک سال مرخصی تحصیلی، با اقدامات انجام شده آمادگی خود را جهت اعزام به خدمت اعلام نمایید. در سازمان نظام جذب به خدمت با مدرک دکتری اعزام شوند.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=182775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.