افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
2

آیا تورم بزرگی در راه است؟| اسکناس های جدید وارد بازار شد

  • کد خبر : 182605
آیا تورم بزرگی در راه است؟|  اسکناس های جدید وارد بازار شد

به گزارش بازار، به نظر می رسد با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا برای اسکناس نو، بانک مرکزی سرعت چاپ اسکناس نو را افزایش داده است. البته نکته ای که باید در نظر داشت این است که تنها چند ماه از شروع کار محمدرضا فرزین در بانک مرکزی می گذرد. اما انتشار […]

به گزارش بازار، به نظر می رسد با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا برای اسکناس نو، بانک مرکزی سرعت چاپ اسکناس نو را افزایش داده است. البته نکته ای که باید در نظر داشت این است که تنها چند ماه از شروع کار محمدرضا فرزین در بانک مرکزی می گذرد. اما انتشار اسکناس های جدید نشان می دهد که موتور تولید نقدینگی همچنان با سرعت بالا کار می کند، در حالی که در گذشته حک امضای سران بانک مرکزی بر روی اسکناس ها زمان قابل توجهی می برد.

در این میان باید توجه داشت که نقدینگی از دو جزء پول و شبه پول تشکیل شده است و اسکناس و اسکناس پول در دست مردم محسوب می شود و شبه پول سپرده های مدت دار است، بنابراین زمانی که انتظارات تورمی بالا می رود، تقاضا ظاهراً افزایش می یابد. انتظارات تورمی در هفته های اخیر نمی تواند بی ارتباط با چاپ پول جدید باشد.

برخی کارشناسان نیز بر این باورند که سرعت بالای عرضه اسکناس های نو نشان می دهد که روند کنترل نقدینگی چندان مطلوب نیست و تنها روی کاغذ می توان شادی بخشید. موضوعی که البته بانک مرکزی به شدت آن را نقض می کند و مجموعه آمارها و گزارش های کاری ارائه شده توسط کارشناسان خود را اقتصاد را در جهت کنترل نقدینگی پیش برده است.

بر اساس این گزارش، مسئولیت چاپ، انتشار و ابطال اسکناس در ایران بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و در واقع بانک مرکزی ایران مسئولیت تولید و مدیریت پول و پول کشور را بر عهده خواهد داشت. ارزش های نقدی و این بانک مسئول تدوین و اجرای سیاست ها و مقررات مربوط به چاپ و انتشار اسکناس خواهد بود.

بانک مرکزی ایران با در نظر گرفتن نیازهای اقتصادی و مالی کشور و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، اسکناس‌های لازم را مطابق با استانداردهای بین‌المللی چاپ می‌کند و همچنین این بانک مسئول امحای اسکناس‌های آسیب‌دیده یا معیوب است.

در ایران، بانک مرکزی وظیفه چاپ و توزیع پول ملی یعنی ریال را بر عهده دارد. این بانک بر اساس عوامل مختلف اقتصادی مانند تورم، رشد اقتصادی و اهداف سیاست پولی، اختیار تعیین میزان چاپ پول را دارد. بانک مرکزی مسئولیت چاپ اسکناس را به سازمان تولید اسکناس واگذار کرده است. سپس این اسکناس ها به بانک های تجاری و موسسات مالی تحویل داده می شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آثار تورمی یا کنترلی انتشار اسکناس های جدید چگونه در آمارهای آتی بانک مرکزی ظاهر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=182605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.