افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
2

موج جدید باران به سمت ایران می رود تابستانی پیچیده به دلیل کمبود آب در راه است

  • کد خبر : 182017
موج جدید باران به سمت ایران می رود تابستانی پیچیده به دلیل کمبود آب در راه است

به گزارش بازار، احد تعزیفی با اشاره به نزدیک بودن موج جدید بارش ها در کشور گفت: محور بارش ها استان های غربی به ویژه کردستان غربی، آذربایجان غربی و سواحل شمالی کشور و شبیه سازی خواهد بود. لوس مدلز نشان می دهد که استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز […]

به گزارش بازار، احد تعزیفی با اشاره به نزدیک بودن موج جدید بارش ها در کشور گفت: محور بارش ها استان های غربی به ویژه کردستان غربی، آذربایجان غربی و سواحل شمالی کشور و شبیه سازی خواهد بود. لوس مدلز نشان می دهد که استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز بارندگی خوبی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود ارتفاعات مرکزی کشور بر اثر این موج بارش های خفیف بین 5 تا 15 میلی متر داشته باشد که در ارتفاعات تا 30 میلی متر نیز خواهد رسید.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور بیشترین بارندگی را در ارتفاعات زاگرس از شمال غرب تا مرکز پیش بینی کرد و گفت: این بارندگی ها اگرچه اندک است اما مایه خیر و برکت است. امیدوار کننده زیرا کمبود بسیار جدی وجود دارد.

وظیفه با اشاره به کمبود شدید بارش برف در کشور خاطرنشان کرد: ارتفاعات کشور تقریباً عاری از برف است. این در حالی است که بهار به دلیل برف می جوشد و اگر برف نبارد سطح آب رودخانه ها به سرعت کاهش می یابد. امسال علاوه بر کمبود باران و خشکسالی، به دلیل گرمای هوا با کمبود برف نیز مواجه هستیم.

وی افزود: امسال شاهد دماهای غیرعادی و شدید بوده ایم و به ویژه در آبان، آذر و حتی دی ماه این گرما بی سابقه بوده است. همچنین بیشتر بارندگی ها به صورت باران بوده است.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: کمبود برف بر روان آب رودخانه ها تاثیر منفی می گذارد و بر این اساس پیش بینی می شود تابستان سختی را پیش رو داشته باشیم.

تصفی با اشاره به بارندگی های اخیر به ویژه بارش برف در ارتفاعات تهران بیان کرد: این بارندگی ها اگرچه مایه خیر و برکت بود اما میزان برف بسیار کمتر از حد نرمال و بیش از آنچه باید باشد است.

وی گفت: تهران باید در این مقطع از سال بین 38 تا 40 درصد بارندگی عادی خود را دریافت می کرد اما تنها 20 درصد بارندگی داشته و وضعیت خوبی ندارد.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: زمانی که میزان آب های سطحی کم و ضعیف باشد، فشار بر منابع آب زیرزمینی افزایش می یابد.

وی یادآور شد: اکنون بسیاری از دشت های کشور ممنوعه هستند، یعنی آب های زیرزمینی به حدی رسیده که حفر چاه های جدید در آنها ممنوع است و این دشت ها با کاهش مداوم دبی دشت های موجود مواجه هستند. چاه ها بر این اساس هم کیفیت کاهش می یابد و شور می شود و هم تعداد چاه های آبیاری کاهش می یابد.

تعزیفی تصریح کرد: تهران، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در سال آینده به دلیل بارندگی های زیر نرمال با شرایط سختی مواجه خواهند شد و تنها امیدواریم در بهمن ماه شاهد وضعیت بهتری باشیم. حتی اگر با ادامه سال آبی وضعیت بارندگی عادی شود، باز هم پاسخگوی نیازها نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=182017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.