افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

یادداشت ها|نیاز به امید سیاسی و شناخت مردم در مردم سالاری دینی

  • کد خبر : 181825
یادداشت ها|نیاز به امید سیاسی و شناخت مردم در مردم سالاری دینی

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیمعباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی با عنوان «ترکیب امید سیاسی و شناخت مردم در مردم سالاری دینی» نوشت: برای ارتقای امید سیاسی در جامعه خاص و پیچیده امروز ما که پر از فراز و نشیب توسعه ظرفیت است، چه باید کرد؟ به نظر می رسد […]

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیمعباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی با عنوان «ترکیب امید سیاسی و شناخت مردم در مردم سالاری دینی» نوشت:

برای ارتقای امید سیاسی در جامعه خاص و پیچیده امروز ما که پر از فراز و نشیب توسعه ظرفیت است، چه باید کرد؟ به نظر می رسد رویه نظری و عملی رهبرانقلاب اسلامی در شناخت و احترام به کرامت مردم، عامل مهمی در بروز امید و نشاط اجتماعی و سیاسی و جلوگیری از یأس و ناامیدی در جامعه باشد.

امید به آینده و انتظارات مثبت از آن در عرصه اجتماعی و سیاسی شامل شرایطی مانند اقدام صادقانه و قانونی کارگزاران و احیای عدالت اجتماعی توسط نهادها و ساختارهای سیاسی و اقتصادی است. اما شرط بسیار مهم احیای امید سیاسی، توجه به موضوع همه جانبه کرامت مردم و دادن حق انتخاب و رأی به آنان است. امید سیاسی موتور نشاط، تحرک و انتخاب های سیاسی و اجتماعی است، همچنان که ناامیدی سیاسی از مشارکت مردم در سیاست می کاهد.

کرامت نیز ارتباط تنگاتنگی با نظریه «شناخت اجتماعی» دارد، به گونه ای که واکنش نیروهای اجتماعی را با توجه به میزان بی عدالتی در فرآیند شناخت در چهار دسته مختلف از گروه های تحقیر شده، زوال شناخت و رهاشدگی می سنجد. این نابرابری در شناخت را نشان می دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بینشی منطقی به شأن اجتماعی و سیاسی مردمآنها شرکت در انتخابات را هم وظیفه و هم حق مردم می دانند و معتقدند شرکت مردم در انتخابات به معنای واقعی کلمه ضروری است. البته انتخابات تنها یک وظیفه نیست، بلکه حق مردم است که بتوانند قانونگذار، مجری قانون یا نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب کنند.

مردم سالاری دینی مبتنی بر معرفت سیاسی الهی بر سه اصل اعتقادی، توجیهی و حقیقتی مبتنی بوده است که از مبانی هستی شناسی و انسان شناسی الهی بهره می برد. یکی از اساسی‌ترین و مؤثرترین مفاهیم در سعادت انسان، مفهوم «کرامت» و زنجیره معانی مرتبط با آن به‌عنوان موضوعی میان رشته‌ای به‌عنوان «نظریه هویت‌یابی» بوده است که مورد توجه اندیشمندان و مفسران قرآنی قرار گرفته است. به گونه ای که وسعت انفاق و فضیلت و تمسک به آن موجب عزت و کرامت و نفی خطای اخلاقی و جهل فکری برای فرد و جامعه شود.

با توجه به اهمیت کرامت در قرآن و نظام مردم سالاری دینی، این پیشنهاد مطرح می شود که عقلانیت مبتنی بر تعالی (ترکیب عقل و ایمان الهی)، عدالت همه جانبه، ارتقای حقوق سیاسی اجتماعی، توسعه آزادی های مشروع از جمله مهمترین موارد است. جنبه های اجتماعی مهم، مرکزیت اصیل در افراد است. مسئله سیاسی کرامت مبتنی بر معارف قرآنی است که تمسک به آن موجب پیشرفت مادی و معنوی جامعه می شود.

نكته مهم ارتقاي اميد سياسي و حضور اكثريت مردم در اداره جامعه و در موضوع انتخابات، شناخت صحيح عزت و عزت مردم عزيز ايران در قالب شناسايي و شناسايي است. از حیثیت و آبروی ایشان که امام (ره) ایران و مردم ایران را عزیزتر از جان می نامند و مقام ولی فقیه را نیز اشعاری دارد. «مردم ما مردمی بسیار خوب و مؤمن هستند و حتی کسانی که به برخی ظواهر عملی پایبند نیستند، دلشان با خدا و معانی و مفاهیم معنوی است. علاوه بر این، در عمل عدم تعهد به نوعی در برخی رفتارهای همه ما وجود دارد..»

رهبر معظم انقلاب در پیام معنادار خود درباره عزت اصیل ملت ایران، خواستار وفاداری و آمادگی برای حضور در عرصه‌های مختلف دفاعی از ایران و نظام اسلامی در برابر انواع هجمه‌های تبلیغاتی و عملی، سیاسی و اقتصادی شدند. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز مردم این است: «مردم ما در هر شرایطی که لازم بود از کشور و انقلاب دفاع کنند، با حضور در خیابان‌ها، صبر، شعار و حمایت و حتی حضور در جبهه وفاداری خود را نشان داده‌اند. و به همین دلیل امام بزرگوار با قاطعیت فرمودند: «ایمان مردم ما بهتر از ایمان اهل آغاز اسلام است».

امید سیاسی فقط یک چیز زبانی و کلیشه ای نیست، بلکه در واقع با کرامت انسانی و اجتماعی مرتبط است. کرامت انسانی به نوعی در مورد ضرورت امور انسانی است که البته به نظام سیاسی جامعه نیز مربوط می شود، به گونه ای که باید با رعایت کرامت انسان، به مشارکت عملی و واقعی مردم در جامعه نیز توجه کرد. موجودات و نقش آنها در جامعه گفتنی است ارتباطات اجتماعی و مشارکت اجتماعی و سیاسی انسان می تواند به رشد کرامت انسانی کمک کند.

ساختار سیاسی جامعه باید به گونه ای باشد که نگرش های تحقیرآمیز و تبعیض آمیز را از بین ببرد. پایگاه اجتماعی و فرهنگی برای ارتقای نگرش عمومی و سیاسی جامعه در راستای ارتقای کرامت بسیار مهم است که باید در سازوکارهای قانونی و سیاست های عمومی متجلی شود. دولت اسلامی باید مسئولیت مدنی جامعه برای حفظ کرامت انسانی و پاسخگویی به مطالبات معقول را بشناسد. مردم باید بدانند

کرامت انسانی برخاسته از معرفت سیاسی-اجتماعی قرآن که مربوط به ایمان، وحی و عقل است، نه تنها به عنوان یک حق یا مجموعه ای از حقوق غیر قابل انکار یا انتقال تلقی می شود، بلکه به عنوان هسته اصلی مبنای حقوق اصیل انسانی و اجتماعی. به این ترتیب پیشرفت و توسعه پایدار در هر جامعه ای در گرو رعایت آن است که در صورت نادیده گرفتن این اصل و عدم تعهد عملی به آثار آن، ارزش هایی مانند شناخت، عقلانیت، عدالت، آزادی، تمرکزگرایی از بین می رود. مردم. واقعیت آن که چیزی جز ظاهر و پوسته از آن باقی نخواهد ماند.

در پایان یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در دیدار روز جمعه با ائمه جماعات ضروری است. به معنای واقعی، باید قدر مردم مؤمن، دلسوز، وفادار و فهیم ایران را بدانیم و عمیقاً آنها را دوست بداریم. علاوه بر این، عشق به مردم مانند اکسیری است که سخنان شما را در دل مردم اثر می کند..

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=181825

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.