افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
4

در پی تصویب شورای قیمت گندم

  • کد خبر : 181585
در پی تصویب شورای قیمت گندم

بازار؛ گروه استان ها: توجه به نقش گندم در امنیت غذایی، خودکفایی و حتی صادرات این محصول نشان دهنده قدرت اقتصادی یک کشور است، بنابراین در تمامی دوره های کشت و توسعه این محصول استراتژیک برای دولت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در کشور ما گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در فهرست خرید […]

بازار؛ گروه استان ها: توجه به نقش گندم در امنیت غذایی، خودکفایی و حتی صادرات این محصول نشان دهنده قدرت اقتصادی یک کشور است، بنابراین در تمامی دوره های کشت و توسعه این محصول استراتژیک برای دولت ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در کشور ما گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در فهرست خرید تضمینی محصولات کشاورزی قرار دارد، بنابراین کشاورزان با توجه به خریدهای دولتی انگیزه بیشتری برای کشت این محصول دارند.

اما متأسفانه اقدام دولت و تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی این محصول باعث شده تا اعتماد کشاورزان به محصولات خاص کاهش یابد تا کشاورز بر اساس شرایط اقدام به کشت کند.

امسال برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم جلسه شورای قیمت با حضور وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان تشکیل شد و در این جلسه با توجه به قیمت جهانی نرخ تورم و حداقل سود کشاورز، قیمت گندم 19 هزار و 500 تومان تعیین شد، اما این مصوبه از سوی وزیر جهاد کشاورزی در آن زمان اعلام نشد تا اینکه شش ماه بعد، متاسفانه دولت با وجود اینکه قیمت خرید این محصول را 17 هزار و 500 تومان اعلام کرد. تصویب شورای قیمت

اعلام ضمانت خرید گندم برای کشاورزانی که این محصول را کشت کرده اند و انتظار خرید 19500 تومانی خود را داشتند، فعالان حوزه کشاورزی را به شدت متعجب و دلسرد کرده است.

کشت گندم برای کشاورزان سودی ندارد

یک کشاورز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: دولت سال گذشته با توجه به هزینه کاشت و همچنین شرایط خشکسالی گلستان و تناژ پایین این محصول، گندم را از کشاورز کیلویی 15 هزار تومان خریداری کرد. متاسفانه حداقل کشاورز سودی نداشت.

مرتضی حیدری ادامه داد: امسال با توجه به چند برابر شدن هزینه کاشت، برداشت و جمع آوری این محصول، پیش بینی می شد قیمت خرید گندم تا 20 هزار تومان باشد و در غیر این صورت سود اقتصادی برای کشاورز ندارد.

وی افزود: اگر دولت قبل از کاشت قیمت 17 هزار و 500 تومباس را اعلام می کرد، شاید کشاورزان کمتری این محصول را کشت می کردند و به دنبال محصولی بودند که درآمد بیشتری برای آنها فراهم کند.

حیدری گفت: سال گذشته دولت در پرداخت مطالبات گندم تاخیر داشت و امسال با اعلام قیمت برخلاف پیش بینی ها همه اینها کشاورزان را به دولت بی اعتماد می کند.

تولیدکنندگان گندم به دولت یارانه می دهند

یکی دیگر از کشاورزان گلستانی معتقد است که اگر دولت به جای او بود هرگز آن قیمت گندم را اعلام نمی کرد.

عباس میقانی به خبرنگار بازار گفت: اگر اجاره زمین را برای کشت گندم در نظر بگیریم واقعاً کشت گندم برای ما سودی ندارد که با ضرر همراه است.

وی افزود: دولت برای حمایت از کشاورز و توسعه کشت گندم خرید تضمینی دارد، اما این نوع تصمیم گیری نه تنها حمایت نکردن از کشاورز است، بلکه به جای یارانه دادن به کشاورز، نوعی دولت نیز دریافت می کند. یارانه مزرعه دار.”

دولت برای حمایت از کشاورز و توسعه کشت گندم خرید تضمینی دارد، اما این نوع تصمیم گیری ها نه تنها حمایتی از کشاورز نمی کند، بلکه به جای یارانه دادن به کشاورز، نوعی یارانه از کشاورز نیز دریافت می کند.

میقانی گفت: در سال گذشته بسیاری از کشاورزان به دلیل هزینه ها از خرید گندم ناراضی بودند و پیش بینی می شد با توجه به تورم، قیمت گندم تا 20 هزار تومان باشد، آیا کشاورز می تواند با خرید گندم گیلوی 17 هزار و 500 سود کند. ؟!!

آنچه مسلم است اگر بخواهیم در تولید گندم به خودکفایی برسیم، دولت باید قیمت تضمینی این محصول را با دقت بالایی تعیین کند تا کشاورزان تمایل بیشتری به کشت محصول و تحویل آن به مراکز تجاری دولتی داشته باشند.

پس از تصویب شورای قیمت گندم تصمیمات چالش برانگیز برای آینده کالاهای استراتژیک

وعده دولت برای تعیین جایزه تحویل قبل از اسفند

مدیرکل بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم در گفت و گو با خبرنگار بازار درباره قیمت اعلامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته قیمت پایه گندم 11500 تومان و قرار بود 1500 تومان باشد. برای کود یارانه و 2000 تومان. حق بیمه تحویل گندم به دولت و خرید قیمت گندم کلیوی از کشاورز 13 هزار تومان در نظر گرفته شود.

علی قلی ایمانی ادامه داد: با اعتراض به افزایش هزینه کاشت، سرانجام از این تصمیم دولت سوء استفاده شد و گندم با نرخ هر کیلو 15 هزار تومان خریداری شد.

و افزود: با توجه به اینکه قیمت پایه سال گذشته 11 هزار و 500 تومان بود، امسال حدود 6 هزار تومان به این مبلغ اضافه می شود و 17 هزار و 500 تومان گندم از کشاورزان خریداری می شود.

ایمانی یادآور شد: علاوه بر این دو هزار تومب، پاداش تحویل گندم به مراکز دولتی در نظر گرفته می شود که دولت باید مانند سال های گذشته آن را اعلام کند، بنابراین دولت و جهاد کشاورزی قول پاداش دادند. تا پایان ماه مارس، به فکر تحویل گندم به کشاورزان باشید.

تأخیر دولت در پرداخت مطالبات، اعلام نکردن به موقع خرید تضمینی و نبود قیمت عادلانه گندم باعث شد کشاورزان تمایلی به کشت این محصول نداشته باشند.

ایمانی بیان کرد: دولت بر اساس منابع اعتباری و تورم قیمت نهایی گندم را تعیین کرده است و با قیمت 17 هزار و 500 تومبا هم مخالفیم اما اگر تحویل وعده داده شده توسط دولت محقق شود به قیمت مطلوب خواهد بود. از طریق گندم خواهیم رسید

وی ادامه داد: آنچه مسلم است دولت با تاخیر در پرداخت مطالبات، اعلام نکردن خرید تضمینی به موقع و همچنین عدم تثبیت قیمت عادلانه گندم کشاورزان را نسبت به کشت این محصول بی میل کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران امیدوار است با تثبیت حق بیمه تحویل گندم به دولت، قیمت نهایی گندم به کیلویی 19 هزار و 500 تومان برسد، اما آیا واقعاً می توان انتظار تحقق وعده های دولت را داشت؟

قیمت گندم باید کیلویی 19500 تومان باشد.

قیمت اعلام شده گندم به قدری تکان دهنده بود که نه تنها کشاورزان بلکه نمایندگان مجلس را نیز متعجب کرد. این در حالی است که نایب رئیس کمیسیون کشاورزی جهاد کشاورزی شورای اسلامی در خصوص قیمت اعلامی گندم به خبرنگار بازار گفت: ما با قیمت اعلام شده از سوی دولت مخالفیم و این موضوع را در شورای کشاورزی پیگیری خواهیم کرد. کمیسیون.

رحمت الله نورزی تصریح کرد: قیمت مصوب شورای قیمت باید اعلام شود و امیدواریم دولت قیمت گندم را مطابق با نظر مقام معظم رهبری در مورد خودکفایی و امنیت غذایی تعیین کند.

وی افزود: با توجه به هزینه های کاشت و برداشت، دولت در قیمت اعلام شده تجدید نظر کند و قیمت نهایی همان کیلو بر اساس 19 هزار و 500 تومان باشد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید قیمت خرید محصول راهبردی مانند گندم را تعیین کند تا کشاورزان متحمل ضرر نشوند و ما با قیمت اعلام شده از سوی دولت مخالفیم.

آنچه مسلم است تصمیمات دولت در خصوص گرانی گندم و عمل نکردن به وعده ها باعث بی اعتمادی کشاورزان به دولت می شود و این بی اعتمادی آینده محصول راهبردی مانند گندم را با چالش مواجه می کند، بنابراین دولت باید همه جوانب قانون را در نظر بگیرد. تصمیم گیری و شرایط کشاورزان را داشته باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=181585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.