افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

کاهش کسری بودجه باعث کاهش عدم تعادل شبکه بانکی می شود

  • کد خبر : 181044
کاهش کسری بودجه باعث کاهش عدم تعادل شبکه بانکی می شود

به گزارش بازار، جعفر مهدی زاده; مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در جلسه بررسی آثار پولی لایحه بودجه 1403 که در پژوهشکده تحقیقات پولی و بانکی برگزار شد، اظهار داشت: کسری بودجه یکی از اصلی ترین عدم تعادل های اقتصاد است که وجود داشته است. در طول سال ها، و حل آن مستلزم اصلاحات اقتصادی است. […]

به گزارش بازار، جعفر مهدی زاده; مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در جلسه بررسی آثار پولی لایحه بودجه 1403 که در پژوهشکده تحقیقات پولی و بانکی برگزار شد، اظهار داشت: کسری بودجه یکی از اصلی ترین عدم تعادل های اقتصاد است که وجود داشته است. در طول سال ها، و حل آن مستلزم اصلاحات اقتصادی است.

و افزود: شفافیت در بودجه یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. لایحه بودجه را باید از منظر بودجه و منابع دولت بررسی کرد زیرا یکی از منابع اصلی کسری در این حوزه است. در دوره های اخیر برآورد منابع بودجه دولت دقیق نبوده و منجر به کسری شده است که به بخش پولی و بانکی منتقل شده و در آن تجلی یافته است.

مهدی زاده با بیان اینکه افزایش نسبت مالیات و افزایش درآمد نفتی دولت از نقاط قوت بودجه سال آینده است، گفت: اولین موضوع مربوط به بودجه برآورد دقیق منابع دولت است. هزینه ها نیز باید برآورد و بررسی شوند. نکته بعدی تامین کالاهای اساسی است. از سال گذشته نرخ عرضه کالاهای اساسی 28 هزار و 500 تومان تعیین شد و به نظر می رسد در بودجه سال آینده نیز همین نرخ در نظر گرفته شود. و همچنین پوشش درآمدهای ارزی که ممکن است با اثرات پولی در جهت تامین کالاهای اساسی همراه باشد.

وی افزود: نکته دیگر خط اعتباری است که دولت به شبکه بانکی اختصاص می دهد، هر چه خط اعتباری بیشتر باشد مشکل اختلاف بین بانک ها ادامه پیدا می کند و باید بر اساس منابع خط اعتباری مشخص شود. و هزینه های بانک ها. توری.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: افزایش قیمت ها به دلیل مالیات بر ارزش افزوده و نحوه پوشش کسری بودجه دولت در سال جاری نیز بسیار مهم است و می تواند در شرایط اقتصادی سال آینده موثر باشد. در سال آینده

وی در خصوص توانایی فروش اوراق نیز گفت: اینکه چقدر بتوانیم برای تامین کسری بودجه اوراق بفروشیم بستگی به ذخایر بانکی دارد، نرخ ها در بازار سرمایه در حال افزایش است و کنترل ترازنامه بانک ها هزینه تاسیس را افزایش داده است. بانک ها و از این حوزه، فروش اوراق با محدودیت هایی همراه است.

مهدی زاده تصریح کرد: در سال جاری بانک مرکزی تقریباً 145 بار اقدام به رپو کرده است و به نظر می رسد دیگر ظرفیت رپو در بانک ها وجود نداشته باشد و در حال حاضر ظرفیت رپو پایین است. وضعیت ذخایر بانک ها برای خرید اوراق خیلی خوب نیست و سایر بخش ها به ذخایر بانکی باز می گردند تا بتوانند اوراق بخرند. بنابراین فروش اوراق با محدودیت هایی همراه است.

وی افزود: کسری بودجه دولت رقم کمی نیست و زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده و نحوه تامین این کسری بر بودجه سال آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده قیمت نفت تا حدودی بیش از حد برآورد شده و از طرفی وصول نفت 100 درصد در نظر گرفته شده است در حالی که وصول درآمد نفتی 100 درصد نیست و قابل تامل است. با احتیاط بیشتر، در بحث درآمدهای گمرکی، به نظر می رسد کمی خودمان را دست بالا گرفته ایم. بنابراین باید در مورد منابع بودجه تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا با کسری بودجه و آثار پولی ناشی از آن مواجه نشویم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=181044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.