افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
4

بریکس می تواند صدای قوی برای جنوب جهانی باشد

  • کد خبر : 180733
بریکس می تواند صدای قوی برای جنوب جهانی باشد

تهران (بازار) – پروفسور جفری کارلینر، استاد دانشگاه بوستون می‌گوید: در برخی مسائل، مانند کسب آرای بیشتر برای کشورهای در حال توسعه در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و ایجاد نهادهای جایگزین مانند بانک توسعه جدید بریکس، بریکس می‌تواند صدایی قوی برای جنوب جهانی . متن کامل مصاحبه بازار با پروفسور جفری کارلینر را […]

تهران (بازار) – پروفسور جفری کارلینر، استاد دانشگاه بوستون می‌گوید: در برخی مسائل، مانند کسب آرای بیشتر برای کشورهای در حال توسعه در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و ایجاد نهادهای جایگزین مانند بانک توسعه جدید بریکس، بریکس می‌تواند صدایی قوی برای جنوب جهانی .

متن کامل مصاحبه بازار با پروفسور جفری کارلینر را در زیر می بینید:

سوال: ایران از اول ژانویه به عضویت دائمی گروه بریکس درآمده است. اهمیت این عضویت برای گروه بریکس چیست؟ اهمیت آن برای ایران چیست؟

به: اعضای جدید بریکس، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، همراه با روسیه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده نفت و گاز هستند. اگرچه برجام توسعه یافته جایگزین اوپک در تصمیم گیری در مورد تولید و قیمت نفت نخواهد شد، اما این سه عضو جدید تا حدودی اهمیت برجام را در اقتصاد جهانی افزایش خواهند داد.

عضویت در بریکس می تواند روابط ایران با چین و روسیه را تقویت کند، اگرچه این اتحادها در حال حاضر قوی هستند. احتمالاً پذیرفته شدن در بریکس بیشتر نتیجه این روابط قوی است تا دلیل تقویت بیشتر.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که حمایت چین از عضویت ایران و عربستان سعودی در برجام کلید پذیرش آنها بوده است. چین به نقش خود در مذاکره بر سر توافق میان ایران و عربستان سعودی برای باز کردن روابط دیپلماتیک افتخار می کند و امیدوار است که پذیرش این دو در برجام آنها را تشویق به ادامه بهبود روابط کند.

پرسش: بریکس و شانگهای از جمله سازمان هایی هستند که برخی کارشناسان معتقدند «جنوب جهانی» را مدیریت خواهند کرد. ارزیابی شما چیست؟

به: کشورهای در حال توسعه در سرتاسر جهان در برخی از منافع مشترک هستند، اما آنها همچنین دارای بسیاری از منافع رقیب دیگر هستند. در بسیاری از این مسائل، مدیریت جنوب جهانی ممکن نخواهد بود. اما در برخی مسائل، مانند کسب آرای بیشتر برای کشورهای در حال توسعه در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و ایجاد نهادهای جایگزین مانند بانک توسعه جدید بریکس، بریکس می تواند صدای قوی برای جنوب جهانی باشد. همانطور که چین، هند و سایر کشورهای در حال توسعه از نظر اقتصادی و سیاسی قدرتمندتر می شوند، موسساتی مانند بانک توسعه جدید اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

س: با توجه به برنامه هایی مانند دلارزدایی در بریکس و شانگهای، آیا فکر می کنید این سازمان ها بتوانند نظم غرب را در نظام بین الملل به چالش بکشند؟

به: کاهش نقش بین المللی دلار برای ایران، روسیه، چین و سایر کشورهایی که نگران تحریم های آمریکا هستند، آسان نخواهد بود. بازار مالی ایالات متحده بسیار بزرگتر از هر کشور دیگری است و بنابراین ذخایر ارزی به دلار نقدشوندگی بیشتری نسبت به ذخایر ارزهای دیگر دارد. این باعث می شود دلار در زمان بحران های مالی جذاب تر از ارزهای سایر کشورها باشد. به جز تحریم های سیاسی، بازارهای ارز آمریکا محدودیتی ندارند. این امر دلار را به عنوان ارز خودرو جذاب می کند. تسلط دلار ممکن است در طول زمان کاهش یابد، شاید اگر کشورهای بیشتری از تحریم‌های سیاسی احتمالی ایالات متحده در خطر باشند، با سرعت بیشتری کاهش یابد. اما ارز مصنوعی ایجاد شده توسط بریکس بعید است که جایگزین دلار شود. رنمینبی نیز جایگزین جذابی نیست.

س: هند سیاست متعادلی را در قبال شرق و غرب دنبال می کند و عضویت در بریکس و شانگهای نشان می دهد که دهلی همه منافع خود را در قالب مشارکت با غرب دنبال نمی کند. به نظر شما آیا این موضوع در آینده چالشی برای این کشورها نخواهد بود و امکان پیروی از «استراتژی پوشش ریسک» برای آنها وجود خواهد داشت؟

به: از زمان استقلال خود در سال 1947، هند سیاست خارجی غیر متعهد را دنبال کرده است. در طول جنگ سرد، بی طرفی خود را حفظ کرد و به متحد ایالات متحده یا اتحاد جماهیر شوروی تبدیل نشد. از پایان جنگ سرد این سیاست را ادامه داده است. هند در مورد چین عصبی است، زیرا چندین درگیری مرزی با چین داشته است، آخرین بار در سال 2020 و بار دیگر در سال 2022. این کشور در چهارچوب، یک اتحاد سست با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا است که قصد دارد خیزش چین را خنثی کند. قدرت دریایی و ادعاهای آن در دریای چین شرقی و جنوبی با این حال، Quad بسیار انعطاف پذیرتر از معاهدات امنیتی است که ژاپن و استرالیا با ایالات متحده دارند. و هند در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین از ایالات متحده پیروی نکرده است. در آینده، هند گاهی با همکاری آمریکا و غرب و گاهی نه، به دفاع از منافع خود ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=180733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.