افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
3

توصیه قابل توجه حسن روحانی در مورد انتخابات

  • کد خبر : 179835
توصیه قابل توجه حسن روحانی در مورد انتخابات

کد خبر: 14970 ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ ۰۵:۳۰:۵۰ حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم صبح امروز در نشست با هیات اجرایی خانه کارگر گفت: مشارکت بدون رقابت امکان پذیر نیست. منظور از رقابت حذف یکی و اعلام پیروزی دیگری نیست. مشکلی که در سال های 1377 و 1400 با آن مواجه بودیم به […]



کد خبر: 14970

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ ۰۵:۳۰:۵۰






حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم صبح امروز در نشست با هیات اجرایی خانه کارگر گفت: مشارکت بدون رقابت امکان پذیر نیست. منظور از رقابت حذف یکی و اعلام پیروزی دیگری نیست. مشکلی که در سال های 1377 و 1400 با آن مواجه بودیم به موضوع آزادی در انتخابات و حضور نامزدهای شایسته با تفکرات مختلف و آزادی احزاب و گروه ها و رقابت سالم در جامعه برمی گردد.

گفتن فردا | حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم صبح امروز در نشست با هیات اجرایی خانه کارگر گفت: مشارکت بدون رقابت امکان پذیر نیست. منظور از رقابت حذف یکی و اعلام پیروزی دیگری نیست. مشکلی که در سال های 1377 و 1400 با آن مواجه بودیم به موضوع آزادی در انتخابات و حضور نامزدهای شایسته با تفکرات مختلف و آزادی احزاب و گروه ها و رقابت سالم در جامعه برمی گردد. اگر جناحی نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، مردم باید بتوانند پس از 4 سال به رقبای خود رای دهند. اما اگر گروهی بداند 4 سال دیگر انتخاب می شود، برای جلب نظر مردم نیازی به انجام کاری ندارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم صبح امروز در دیدار با کمیته اجرایی خانه کارگر، سردی فضای انتخاباتی را معضل بزرگی خواند و گفت: جبران این سردی کار آسانی نیست. از محیط انتخاباتی این وضعیت دلایلی دارد که از سال 2018 شروع شد، مردم باید انتظار داشته باشند که با حضور در انتخابات، تغییراتی رخ دهد. اگر در حوزه های پارلمانی رقابت وجود داشته باشد و لیست های رقابتی وجود داشته باشد، می توان مردم را تشویق کرد تا به صحنه بروند و از عواقب شرکت یا عدم شرکت در انتخابات قانع شوند.

روحانی با تاکید بر اینکه عدم شرکت در انتخابات مشکلی را حل نمی کند، گفت: عده ای می گویند اگر در انتخابات شرکت نکنیم و تعداد شرکت کنندگان کم شود، مسئولین در انتخابات بعدی متوجه، تذکر و جبران خواهند شد. در سال 1998، 42 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، اما مسئولان اطلاعی ندادند و در 1400 انتخابات با مشارکت 48 درصدی برگزار شد. بنابراین کاهش مشارکت تاثیری نداشت. با مشارکت 30 درصدی مجلس تشکیل می شود و قانونی را تصویب می کند که الزامی است. مهم این است که کدام مجموعه با چه ترکیبی تشکیل می شود. مجلس دهم با تصویب برجام باعث رشد اقتصادی و رفاه مردم شد و مجلس یازدهم با تصویب آن در آذر 99 راه برجام را مسدود کرد. در غیر این صورت، برجام تا مارس 2019 اجرایی و عملیاتی می شد. این تفاوت بین دو مجلس است. یکی از برجام حمایت می کند و دیگری مانع اجرای آن می شود.

وی با بیان اینکه این تفاوت بین دولت ها دیده می شود، افزود: دولت یازدهم در دو سال تورم را تک رقمی کرد و دو سال و نیم آن را تک رقمی نگه داشت. هیچ دولتی بعد از دو سال از تورم 40 درصدی بیرون نیامده است. بنابراین انتخاب مجلس و دولت برای جان مردم و منافع ملی مؤثر است.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: مشارکت بدون رقابت امکان پذیر نیست. منظور از رقابت حذف یکی و اعلام پیروزی دیگری نیست. مشکلی که در سال های 1377 و 1400 با آن مواجه بودیم به موضوع آزادی در انتخابات و حضور نامزدهای شایسته با تفکرات مختلف و آزادی احزاب و گروه ها و رقابت سالم در جامعه برمی گردد. اگر جناحی نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، مردم باید بتوانند پس از 4 سال به رقبای خود رای دهند. اما اگر گروهی بداند 4 سال دیگر انتخاب می شود، برای جلب نظر مردم نیازی به انجام کاری ندارد.

وی با تکرار پیشنهاد خود مبنی بر حمایت از کاندیداهای معترض به وضعیت کنونی، گفت: اگر در مجلس شورای اسلامی 30 یا 40 نماینده داشته باشیم که به نمایندگی از مردم صحبت کنند، بهتر از نبودن است. در مورد کارشناسان، اگر 10 نفر داشته باشیم که به جای مردم صحبت کنند، بهتر از این است که هیچکس نداشته باشیم. اگرچه عملکرد مجلس خبرگان برای مردم چندان ملموس نیست، زیرا جلسات آن غیرعلنی و اسناد آن محرمانه و سخنرانی ها، مطالب و کمیسیون های آن محرمانه است. در حالی که اگر سیستم انتخاباتی وجود دارد که مردم به یک نهاد رای دهند، باید به نحوی از کارهای آن نهاد آگاه باشند و بتوانند عملکرد نمایندگانی را که رای داده اند نقد و ارزیابی کنند.

روحانی دو مشکل اصلی بعد از انقلاب را جنگ تحمیلی و پرونده هسته ای دانست و گفت: مردم در 8 سال جنگ تحمیلی به سختی زندگی کردند و با گذشت 43 سال از شروع جنگ همچنان با آثار آن مواجه هستیم. . . . موضوع هسته ای در سال 1380 در عرصه سیاسی مطرح شد و در سال 1381 در شورای حکام آژانس مطرح شد و در سال 82 نظر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور این بود که من مسئول پرونده هسته ای باشم. دلیلش هم این بود که در سال 1361 به مرز ارسال پرونده ایران به شورای جنگ و امنیت رسیدیم. بازرسی های اولیه آژانس سطوح غیرقابل قبولی از آلودگی غنی سازی هسته ای از سانتریفیوژهای استفاده شده آلوده خریداری شده از توزیع کنندگان را نشان داد.

روحانی افزود: حدود 21 سال است که با موضوع هسته ای سروکار داریم. البته تا رفع تحریم های هسته ای تلاش زیادی برای برجام انجام شد اما بعد از دو سال دیوانه ای مثل ترامپ به آمریکا آمد و به تحریک اسرائیل و عربستان از برجام خارج شد. من بار را شخصا بر عهده گرفتم و به جای اینکه بگوییم از برجام خارج شدیم، چند هفته مهلت دادیم و اجازه ندادیم قطعنامه های شورای امنیت برگردانده شود. این برجام نیمه کاره دو چیز مهم را انجام داد: در سال 2020 تحریم تسلیحاتی برداشته شد و امسال تحریم موشکی برداشته شد.

رئیس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در این دیدار گفت: خانه کارگر در سال های ابتدایی انقلاب با شهید بهشتی که تواناترین و قوی ترین مدیر ما بودند در ارتباط بود. بزرگانی بودند که از دست دادیم و متأسفانه نتوانستیم افرادی را برای جایگزینی آنها تربیت کنیم. هیچکس نمی تواند جای آقایان بهشتی، مطهری و هاشمی را بگیرد. این یکی از کمبودهای ماست.

روحانی با ابراز تأسف از اظهارات اعضای خانه کارگر مبنی بر عدم صدور مجوز راهپیمایی، تصریح کرد: مجوز راهپیمایی پیش بینی شده در قانون به گونه ای است که وزارت کشور اجازه برگزاری دو راهپیمایی همزمان را نمی دهد. و در همان مکان و در مورد شعارها و بنرهای آنها اظهار نظر کنند و امنیت معترضان را تضمین کنند. تضمینی نیست، اما راهپیمایی حق طبیعی گروه ها و افراد است. سلب حق بیان، اعتراض و راهپیمایی به صورت قانونی بر خلاف قانون اساسی و نظام جمهوری است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=179835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.