افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
1

رونق اشتغال در ایلام مستلزم توسعه حرفه آموزی مراکز فنی حرفه ای توسعه یافت

  • کد خبر : 178483
رونق اشتغال در ایلام مستلزم توسعه حرفه آموزی مراکز فنی حرفه ای توسعه یافت

بازار؛ گروه استان ها: از گذشته تاکنون در جامعه ما یکی از معیارهای موفقیت و ورود به بازار کار، تحصیل و اخذ مدارک دانشگاهی بوده است که باعث شده اکثریت جوانان بر درس خواندن، شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه متمرکز شوند. . از طرفی چون دولت امکان اشتغال میلیون ها دانش آموز را […]

بازار؛ گروه استان ها: از گذشته تاکنون در جامعه ما یکی از معیارهای موفقیت و ورود به بازار کار، تحصیل و اخذ مدارک دانشگاهی بوده است که باعث شده اکثریت جوانان بر درس خواندن، شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه متمرکز شوند. .

از طرفی چون دولت امکان اشتغال میلیون ها دانش آموز را ندارد، متاسفانه فقط شاهد افزایش بیکاری در جام و پیامدهای منفی آن از جمله افسردگی، خودکشی، جرم و جنایت، اعتیاد بوده ایم. ، و غیره.

بنابراین یکی از اقداماتی که مورد توجه دولت‌ها در اقصی نقاط جهان بوده است، آموزش تجارت آزاد و جذب افراد به سمت حرفه‌های فنی است، زیرا آموزش فنی و حرفه‌ای برگرفته از ویژگی‌های بازار کار است. وضعیت مناسب به دلیل انعطاف پذیری آن، زیرا نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کند و برای آموزش و ایجاد مهارت های لازم در افراد برای یافتن شغل.

از سوی دیگر، این آموزش ها هم مهارت های خاص مورد نیاز صنعت و مهارت های عمومی بازار کار را ارائه می دهد و هم فرصت به روز رسانی و تکمیل مهارت های کارکنانی را که به دلیل تغییرات فناوری دچار کاهش کارایی می شوند، فراهم می کند. نوع آموزش به عنوان ابزاری برای رسیدگی به بیکاری، به ویژه بیکاری ساختاری ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی تلقی می شود.

استان ایلام نیز یکی از استان هایی است که از نظر نرخ بیکاری تحصیلکردگان رتبه بالایی در بین استان ها دارد.، از آنجایی که سال هاست بیکاری به معضل بزرگی در این استان تبدیل شده است، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای یکی از الزاماتی است که در این استان چندان به آن توجه نشده است چرا که استان ایلام یکی از استان های کشور است. که همواره نماینده 11 درصد صنایع نفت و گاز کشور بوده اند، اما با وجود این، به دلیل کمبود نیروهای متخصص و آموزش دیده، اکثریت نیروهای غیر بومی در پتروشیمی، پالایشگاه و … مشغول به کار هستند.

ضرورت توسعه آموزش فنی در استان

حمید احمدی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در شرایط کنونی برای اقتصاد، فرهنگ استان، اشتغال زایی و همچنین تسریع در روند تولید امری حیاتی است، اظهار کرد: زیرا این آموزش ها به کسب مهارت های منطبق با فناوری و علوم مرتبط با کار و در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک می کند.

کارشناس اقتصادی: همچنین مدیریت فنی و حرفه ای در اقصی نقاط استان باید کلاس های زیادی را در رشته های مختلف برای جذب علاقه مندان به رشته های فنی و جذب آنها به بازار کار فراهم کند.

وی افزود: ایلام نیز از جمله استان هایی است که آموزش های فنی و حرفه ای پیشرفته می تواند فرصتی برای ورود جوانان علاقه مند و جویای کار به چرخه اشتغال ایجاد کند که با این کار مشکل بیکاری در استان ایلام حل خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه متأسفانه در استان ایلام رشته های مرتبط با رشته های فنی و حرفه ای چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، گفت: محدودیت هایی که باعث عدم توسعه دانشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای می شود باید برداشته شود تا رشته تحصیلی به آن توجه شود. در اقصی نقاط استان در اختیار متقاضیان و علاقمندان به این رشته قرار گیرد.

این کارشناس ادامه داد: همچنین ادارات فنی و حرفه ای در اقصی نقاط استان برای جذب علاقه مندان به رشته های فنی و جذب آنان به بازار کار کلاس های زیادی در رشته های مختلف تشکیل دهند.

گسترش حرفه آموزی در ایلام

مجید ولی زاده مدیرکل امور فنی و حرفه ای استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار داشت: امروزه با توجه به گسترش فوق العاده صنعت و فناوری، وجود نیروی انسانی متخصص نیاز اساسی در مراکز تولیدی است. صنعتی و خدماتی محسوب می شود و آموزش فنی و حرفه ای عامل مهمی در شکل گیری این نیروها تلقی شده است.

وی افزود: آموزش فنی و حرفه ای تمام تلاش خود را برای آموزش افراد آشنا به فناوری های روز و گنجاندن آنها در چرخه ساخت و ساز کشور به کار می گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام: در سال جاری بیش از 4 میلیون نفر ساعت کارآموزی به ثبت رسیده است و پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال به 5 میلیون نفر ساعت برسد که تاکنون جذب نیرو داشته ایم. 500 نفر از این استخر آموزشی ثبت نام کرده اند.

ولی زاده ادامه داد: 14 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و بیش از 300 آموزشگاه خصوصی با 148 کارگاه در استان ایلام وجود دارد.

رونق اشتغال در ایلام مستلزم توسعه حرفه آموزی مراکز فنی حرفه ای توسعه یافت

وی تصریح کرد: سال گذشته 4 میلیون و 600 هزار ساعت در مراکز آموزش فنی و حرفه ای ثبت شد که از این تعداد 370 نفر وارد بازار کار شدند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام با بیان اینکه از ابتدای امسال بیش از 4 میلیون نفر ساعت کارآموزی ثبت شده است، اظهار داشت: پیش بینی می شود این میزان در پایان به 5 میلیون نفر ساعت آموزش برسد. سالی که تاکنون ثبت شده است، 500 نفر جذب کرده ایم.

مهارت آموزی از جمله زیرساخت ها در اشتغال و درآمدزایی به حل بسیاری از مشکلات و معضلات استان محروم ایلام کمک می کند، علاوه بر آن قرار گرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار همواره یکی از بزرگترین آرمان های جوامع بشری بوده است. یکی از عواملی است که در مسیر دستیابی به آن مؤثر است، توجه به آموزش های فنی و حرفه ای حائز اهمیت است.

به همین دلیل توجه به آموزش های فنی و حرفه ای یکی از خواسته هایی است که دستگاه های اجرایی باید به آن توجه کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=178483

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.