افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

آیین نامه واردات خودروهای جدید ابلاغ شد

  • کد خبر : 178450
آیین نامه واردات خودروهای جدید ابلاغ شد

به گزارش بازار، تصویب نامه مصوب 10/10/1402 هیأت وزیران در خصوص «آیین نامه واردات خودروهای نو» طی نامه شماره 193378 مورخ 23/10/1402 توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. در این بخشنامه آمده است: هیأت وزیران در جلسه 10/10/1402 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی […]

به گزارش بازار، تصویب نامه مصوب 10/10/1402 هیأت وزیران در خصوص «آیین نامه واردات خودروهای نو» طی نامه شماره 193378 مورخ 23/10/1402 توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: هیأت وزیران در جلسه 10/10/1402 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل (4) ق. قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات آن آیین نامه واردات خودروهای جدید به شرح زیر تصویب شد:

ماده 2- تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید در کارگروهی مرکب از وزرای صنعت، معدن و تجارت، رئیس کارگروه امور اقتصادی و دارایی و روسای بانک مرکزی و برنامه ریزی کشور. و سازمان بودجه حسب ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودرو کشور، سالانه حداکثر سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می کند. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن تایید بانک مرکزی است با تایید وزرای عضو آن طبق ماده (19) آیین نامه داخلی هیات عامل انجام می شود. تبصره سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزاد تجاری- صنعتی اختصاص می یابد.

ماده 3- منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه طبق مقررات صرافی بانک مرکزی از مبدأ ارز حاصل از صادرات اعم از کالاها و خدمات سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی تأمین خواهد شد. با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود.

ماده 4- ورود و اعزام خودروهای موضوع این آیین‌نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع است، ثبت سفارشی که پس از ورود خودرو به کشور صادر می‌شود، برای خودرو معتبر نیست. ارسال. گمرک.

تبصره- برای صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آیین نامه اعم از واردات انجام شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، تایید تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر استانداردهای فنی مرتبط توسط وزارت الزامی است. و رعایت ماده (10) اصلاح قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 1401 می باشد.

ماده 5- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر است:

1- خودرویی با کارکرد کمتر از (99) کیلومتر بر اساس برند و نوع (مدل) با تیپ (سال مدل خودرو کمتر از یک سال بر اساس مشخصات کاراکتر) مربوط به شماره شناسایی خودرو (V) EN در زمان ورود به کشور تعیین شده

2- اخذ تاییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر:

الف- مشخصات خودرو در لیست خودروهای دارای تاییدیه تیپ می باشد.

ب- خودرو دارای تاییدیه نوع خودرو عمومی WVTA درج شده در پلاک می باشد. این خودرو دارای گواهی سازنده است که تأیید می کند خودرو با علامت E (خط مشی) اروپایی مطابقت دارد.

ت- خودرو باید دارای گواهی انطباق عمومی (GCC) از موسسه استاندارد کشورهای خلیج فارس (JS(A) باشد.

د- خودرو باید دارای تاییدیه چین (CCC) باشد.

ج- خودرو باید دارای تاییدیه اوراسیا (AEC) باشد.

ج- سایر استانداردهای کشور مبدا با تایید سازمان ملی استاندارد ایران تبصره: موارد فوق از استانداردهای کشور مبدا و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه با بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل های مربوطه سازمان ملی استاندارد ایران جایگزین استانداردهای مرتبط می شود

3- رعایت استانداردهای آلودگی تعیین شده در جدول ماده (4) آیین نامه فنی کنترل و کاهش آلودگی (موضوع ماده (2) قانون هوای پاک).

4- واردات خودرو منوط به انعقاد قرارداد با شرکت اصلی خارجی با واسطه با نامه نمایندگی شرکت اصلی ممهور به مهر اتاق بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران است. در آن کشور که به تایید سازمان توسعه تجارت ایران رسیده است و با رعایت مقررات اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره 7415 ت 51681 ه مورخ 28 دی ماه 1395 در مورد قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو می باشد. تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تایید وزارت رسیده باشد.

5- مرجع تأیید انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارتخانه است.

تبصره- سرمایه گذاری در هر یک از موارد زیر می تواند از مصادیق انتقال فناوری تلقی شود، میزان سرمایه گذاری باید معادل سی درصد (30) سود باشد و مدارک مثبته آن به تایید معاونت علمی ریاست جمهوری برسد. رئیس جمهور فناوری و اقتصاد دانش بنیان. به همین ترتیب، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با برقی‌سازی اتصال وسایل نقلیه خودران و حمل‌ونقل مشترک در اولویت خواهد بود.

آیین نامه واردات خودروهای جدید ابلاغ شد

6- صلاحیت های فنی و حرفه ای واردکنندگان بر اساس سیستم یکپارچه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتبار موضوع ماده (4) آیین نامه اجرایی مواد (5) و (6) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب. نامه شماره 46443 مورخ 51559 ح 23/04/1395 و اصلاحات بعدی آن انجام خواهد شد.

7- سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بیشتر از (2500 سی سی) ممنوع است.

ماده 6- ارزش خودروهای وارداتی به شرح زیر است:
1- واردات خودروهای سواری با قیمت کمتر از بیست هزار (20000) یورو (FOB) مجاز است. اولویت واردات با خودروهای اقتصادی کمتر از ده هزار (10000) یورو می باشد.

2- واردات خودروهای سواری برقی به مبلغ کمتر از چهل هزار (40000) یورو مجاز است.

3- واردات خودروهای سواری به مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشروط به واردات خودروهای هیبریدی و برقی تا سقف چهل هزار (40000) یورو در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آیین نامه مجاز است.

تبصره- در ازای اخذ پلاک ملی و واردات خودروی فرسوده در مناطق مذکور، به ازای هر خودرویی که در چارچوب بند ج تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه کشور وارد قلمرو قاره می شود. 1402، واردات خودروی احتراق به منطقه تجارت و صنعت آزاد در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و مواد مرتبط در این آیین نامه مجاز است.

ماده 7- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس تبصره (6) اصلاحیه ماده واحده قانون نحوه محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو. و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساختمان داخلی و قطعات آن موضوع ماده (12) قانون الحاقی. در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1402 موادی وجود دارد.

ماده 8- سود بازرگانی واردات خودرو با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور به نحوی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد که ضمن تسهیل در واردات کالاهای اقتصادی. خودرو و کمتر از بیست هزار (20000) یورو، سود بازرگانی خودروهای با بازه قیمتی بیشتر از بیست هزار (20000) یورو باید بالاتر از تعرفه تعیین شده در کتاب مقررات صادرات و واردات در نظر گرفته شود و همچنین مانع از شکل گیری هر گونه امتیاز اقتصادی ویژه برای واردکنندگان.

ماده 9- به شکایات مربوط به نحوه عرضه و قیمت خودرو طبق قوانین و مقررات مربوط رسیدگی خواهد شد.

ماده 10- به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ملی و حقوق سرمایه‌گذاران ملی طرف قرارداد با شرکای خارجی برای واردات محصولات شرکت‌هایی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بازار را رها کرده و به شرکت‌ها زیان وارد کرده‌اند. . و ایجاد تعهد از سوی مصرف کنندگان و یا موارد دیگر، در کشور ممنوع است. تبصره- تعیین شرکتهای مذکور به عهده وزارتخانه با همکاری وزارت امور خارجه خواهد بود.

ماده 11 تصویب نامه شماره 95240 ت 59860 ح مورخ 06/03/1401 و اصلاحات بعدی آن و سایر مصوبات مغایر با مقررات لغو می گردد. . و موارد استثنایی دیگر برای قوی نگه داشتن آن.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=178450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.