افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

کنایه شدید همتی به دولت رئیس جمهور بر پایه پولی

  • کد خبر : 177174
کنایه شدید همتی به دولت رئیس جمهور بر پایه پولی

آفتاب نیوز: عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در صفحه کانال ایکس خود نوشت: کنترل رشد پایه #پولی (پول قدرتمند) قطعا امری پسندیده است. اما وقتی با افتخار اعلام می کند: رشد پایه پولی را از 45 درصد در ابتدای سال 1402 به 33.5 درصد در پایان دی ماه رساندیم! وی افزود: فراموش نکنید که […]

آفتاب نیوز:

عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در صفحه کانال ایکس خود نوشت: کنترل رشد پایه #پولی (پول قدرتمند) قطعا امری پسندیده است. اما وقتی با افتخار اعلام می کند: رشد پایه پولی را از 45 درصد در ابتدای سال 1402 به 33.5 درصد در پایان دی ماه رساندیم!

وی افزود: فراموش نکنید که ابتدا با حجم بیشتر گردش پول، رشد پایه پولی را به 45 درصد رساندند و سپس با فروش بخشی از ذخایر ارزی آن را به 33.5 درصد رساندند. حالا چرا آن را یک دستاورد برای خود می دانید؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد پایه پولی در آخرین ماه پاییز 1402 به 33.5 درصد رسید و کاهش یافت.

پایه پولی به مجموعه ای از دارایی های بانک مرکزی اطلاق می شود که از طریق آن پول مستقیماً به جامعه تزریق شده است.

به گزارش اکو ایران، نقدینگی با دو عنصر تعیین می شود. اولین عنصری که نقدینگی را تعیین می کند، پایه پولی یا دارایی های بانک مرکزی است و عنصر دوم توانایی ایجاد پول کاذب (سپرده های غیر دیداری) است که با ضریب افزایشی اندازه گیری می شود.

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که رشد پایه پولی در آخرین ماه پاییز 1402 به 33.5 درصد رسیده است. مقایسه این آمار با ماه های گذشته حاکی از کاهش چشمگیر سرعت افزایش حجم پایه پولی است. بررسی ها نشان می دهد در ماه های پایانی سال 1401 و ابتدای سال 1402 پایه پولی به شدت رشد کرد اما در نهایت از ابتدای پاییز امسال روند نزولی را آغاز کرد.

بر اساس این گزارش؛ با این حال، رشد پایه پولی قابل توجه است و بسیار بیشتر از رشد نقدینگی است و نگرانی ها هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

حجم پایه پولی در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته 33.5 درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه در آبان ماه 1401 رشد ماهانه پایه پولی بسیار بالا بوده (حدود 5.3 درصد)، با فرا رسیدن آذر و خروج آبان ماه سال گذشته از آمار، رشد نقطه به نقطه پایه پولی افزایش یافته است. . به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

کنایه شدید همتی به دولت رئیس جمهور بر پایه پولی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=177174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.