افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
6

اقداماتی که قبل از پرواز و در فرودگاه باید انجام داد

  • کد خبر : 176127
اقداماتی که قبل از پرواز و در فرودگاه باید انجام داد
افرادی که برای اولین بار قصد دارند با هواپیما به سمت مقصد خود سفر کنند، باید قبل از پرواز، اطلاعات لازم را به‌دست بیاورند. برای آشنایی بیشتر باید اقدامات قبل از پرواز، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشیم؟

به همه مسافران توصیه می‌شود که برای پروازهای خارجی، سه ساعت و برای پروازهای داخلی، دو ساعت قبل از پرواز هواپیما در فرودگاه حضورداشته باشند. در این صورت، مراحل و اقدامات قبل از پرواز در کمال آرامش و بدون استرس سپری خواهد شد. سوارشدن به هواپیما دارای چند مرحله است؛ این مراحل عبارت‌اند از: حضور در فرودگاه، عبور از گیت بازرسی، مراجعه به پیش‌خوان شرکت‌های هواپیمایی، دریافت کارت پرواز، تحویل بار، بازرسی نهایی، چک پاسپورت در پروازهای خارجی، ورود به سالن انتظار، عبور از گیت پرواز و سوارشدن به هواپیما. چند مورد از سوالاتی که ذهن اکثر مسافران هواپیما را مشغول می‌کند، این است که چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟ اصلاً چرا باید زودتر از ساعت پرواز، خود را به فرودگاه برسانیم؟ یا برای پروازهای داخلی و خارجی چه مدارکی موردنیاز است؟

طی کردن این مراحل به زمان قابل‌توجهی نیاز دارد؛ بنابراین، عاقلانه‌ترین کار این است که ساعاتی قبل از پرواز، در فرودگاه حاضر شوید. علاوه بر این موضوع، گاهی اوقات برنامه برخی از پروازها به دلایل امنیتی یا به دلیل نامساعد بودن شرایط آب‌وهوایی دچار تأخیر شده یا تغییر می‌کند‌. برای اطلاع از این تغییرات، باید زودتر از ساعت پرواز به فرودگاه مراجعه کنید. در پروازهای داخلی، گیشه دریافت کارت پرواز را معمولاً 30 الی 40 دقیقه و در پروازهای خارجی، 40 الی 45 دقیقه قبل از پرواز می‌بندند. به همین دلیل، برای دریافت کارت پرواز باید خود را قبل از بسته شدن گیشه، به فرودگاه برسانید.

صف دریافت کارت پرواز، همیشه در دقایق پایانی در شلوغ‌ترین حالت خود قرار دارد. اگر علاقه‌ای به صف‌های طولانی و آزاردهنده ندارید، بهتر است زودتر برای دریافت کارت پرواز اقدام کنید. در این صورت، اگر در اطلاعات کارت پرواز ایرادی وجود داشت، فرصت کافی برای مراجعه به بخش پشتیبانی مسافران فرودگاه و رفع ایراد کارت پرواز خواهید داشت. برای صرفه‌جویی در وقت، کارت شناسایی معتبر خود را در دست نگه‌دارید تا هنگام دریافت کارت پرواز، زمان خود را برای ارائه کارت شناسایی هدر ندهید.

اقدامات قبل از پرواز مسافران در فرودگاه، شامل چه مواردی است؟‌

مسافران پس از حضور در فرودگاه و به‌منظور آماده‌سازی شرایط برای سفر هوایی، باید اقدامات خاصی را انجام دهند تا مجوز سوارشدن به هواپیما را دریافت کنند. در این بخش به اقداماتی که قبل از سوارشدن به هواپیما باید انجام داد، می‌پردازیم.

مرحله عبور مسافران از گیت بازرسی

مسافران بعد از ورود به فرودگاه، در مرحله اول باید با همراهان و چمدان‌های خود، مقابل یکی از ورودی‌های موجود در سالن منتظر بمانند تا نوبتشان برسد. بعد از فرارسیدن نوبت، باید از گیت بازرسی انتظامی عبور کنند و چمدان‌های خود را به‌منظور انجام بررسی‌های لازم، روی تسمه‌نقاله قرار دهند. در گیت ورودی خانم‌ها، یک خانم و در گیت ورودی آقایان، یک آقا موظف به بازرسی بدنی مسافران است. پس از عبور از گیت بازرسی و دریافت چمدان‌ها در آن سمت تسمه‌نقاله، مسافران باید به سراغ مرحله بعدی، یعنی دریافت کارت پرواز بروند.

مرحله دریافت کارت پرواز

در این مرحله، مسافران وارد یک سالن بزرگ با چندین گیت مختلف می‌شوند‌. هر یک از گیت‌ها، پیشخوان یکی از شرکت‌های هواپیمایی است. برای پیدا کردن پیشخوان شرکت هواپیمایی که بلیط خود را از آن خریداری کرده‌اید، به تابلوی اعلانات توجه کنید. بعد از پیدا کردن پیشخوان موردنظر، با ارائه کارت شناسایی معتبر، مانند کارت ملی یا شناسنامه، کارت پرواز داخلی و با ارائه پاسپورت معتبر، کارت پرواز خارجی خود را از مامور پیشخوان دریافت کنید.

مرحله تحویل بار

بعد از دریافت کارت پرواز، باید مرحله سوم اقدامات قبل از پرواز، یعنی تحویل بار صورت بگیرد. بعد از تحویل بار یا همان چمدان‌ها، به‌منظور جلوگیری از خطا و جابه‌جایی اشتباه چمدان‌ها، روی آن‌ها اتیکت می‌زنند. مأمور بخش تحویل بار، از مسافران درخواست می‌کند که برای وزن‌کشی چمدان‌ها و انتقالشان به قسمت بار، آن‌ها را روی تسمه قرار دهند. اگر وزن بار مسافران از مقدار مجاز بیشتر باشد، از آن‌ها هزینه اضافه‌بار دریافت می‌شود و یا درخواست می‌شود که وزن بار خود را کم کنند و سپس بار خود را دوباره به مأموران این بخش تحویل دهند.

مرحله پرداخت عوارض خروج از کشور

مسافرانی که پرواز خارجی دارند، باید برای پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنند. امکان پرداخت عوارض خروج از کشور، از طریق ‌وب‌سایت اختصاصی وجود دارد؛ اما تعدادی از مسافران، برای پرداخت عوارض خروج از کشور به کیوسک‌های تعبیه‌شده در فرودگاه مراجعه می‌کنند‌. توجه داشته باشید که برای پروازهای داخلی، نیازی به پرداخت عوارض نیست.

مرحله چک پاسپورت

این مرحله نیز مختص پروازهای خارجی است. مأموران گیت، بعدازاینکه فیش پرداخت عوارض خروج از کشور را از مسافران دریافت می‌کنند، به بررسی پاسپورت و تاریخ انقضای آن می‌پردازند؛ علاوه بر‌این، اطلاعات موجود در پاسپورت و مطابقت عکس آن با چهره فرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در صورت عدم وجود محدودیت و ممنوع‌الخروج نبودن مسافران، در پاسپورت آن‌ها، مهر خروج درج می‌شود. به این نکته مهم توجه داشته باشید که قبل از قرار گرفتن در صف چک پاسپورت، به نوع گیت دقت کنید؛ تعدادی از گیت‌ها برای شهروندان ایرانی و برخی از آن‌ها برای اتباع خارجی در نظر گرفته‌شده است.

ورود به سالن انتظار و بازرسی پایانی

در سفرهای داخلی، مسافران بلافاصله بعد از دریافت کارت پرواز وارد مرحله بازرسی نهایی می‌شوند؛ اما در سفرهای خارجی، بعد از چک پاسپورت باید وارد سالن انتظار شوند و منتظر باشند تا ساعت حرکت هواپیما فرابرسد‌. در آخرین مرحله اقدامات قبل از پرواز، بازرسی‌ پایانی انجام می‌شود و مسافران برای ورود به هواپیما آماده می‌شوند.

با توجه به همه مواردی که در بالا ذکر شد، در جواب این سوال که چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟ باید گفت که بهتر است 2 الی 3 ساعت زودتر از موعد پرواز خود در فرودگاه حاضر شوید تا در انجام اقدامات قبل از پرواز و طی کردن مراحل لازم، با مشکل خاصی مواجه نشوید.

خرید آنلاین بلیط ارزان هواپیما از سایت معتبر فلای تودی

در این مطلب، در مورد اقدامات قبل از پرواز در فرودگاه صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا باید چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشیم. اگر نکات ذکرشده در این مطلب را رعایت کنید و زودتر از ساعت پرواز در فرودگاه حاضر باشید، یک سفر بی‌دغدغه و بدون استرس را تجربه خواهید کرد.

برای خرید آنلاین بلیط هواپیمای داخلی و خارجی نیز می‌توانید به معتبرترین مرجع آنلاین خدمات گردشگری ایران یعنی وب‌سایت ” فلای تودی” مراجعه کنید. در این وب‌سایت، امکان خرید ارزان ‌ترین بلیط قطار و بلیط‌های هواپیما برای کاربران فراهم‌شده است‌. تیم پشتیبانی فلای تودی نیز در تمام ساعات شبانه‌روز، آماده پاسخگویی به سوالات کاربران هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=176127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.