افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

خون این مرد سیستان و بلوچستانی طلاست!

  • کد خبر : 176009
خون این مرد سیستان و بلوچستانی طلاست!

به گزارش رکنا به نقل از فارس، امروز 30 دی ماه روز ملی است خون نادر است. گروه خونی فردی که بین 5 تا 10 هزار نفر در جمعیت مشاهده نشده باشد، گروه خونی نادر نامیده می شود، همه ما شایع ترین گروه های خونی را می شناسیم که گروه خونی A، B، AB و […]

به گزارش رکنا به نقل از فارس، امروز 30 دی ماه روز ملی است خون نادر است. گروه خونی فردی که بین 5 تا 10 هزار نفر در جمعیت مشاهده نشده باشد، گروه خونی نادر نامیده می شود، همه ما شایع ترین گروه های خونی را می شناسیم که گروه خونی A، B، AB و O هستند که بیش از 2 هستند. سالانه میلیون ها خون در کشور برداشت می شود و در اختیار نیازمندان و بیمارستان ها قرار می گیرد.

اما 360 نوع گروه خونی غیر از گروه های ذکر شده شناسایی شده است و ممکن است فرد در هنگام تصادف یا جراحت متوجه شود که خونش نادر است یا زنانی که سقط های مکرر داشته اند متوجه شوند که خون کمیاب دارند.

گروه های خونی نادر کدامند؟

افراد دارای گروه های خونی نادر فقط می توانند خون خود را به فرد مشابه اهدا کنند و نمی توانند خون خود را به گروه های خونی شناخته شده اهدا کنند. اگرچه تعداد افراد دارای گروه های خونی نادر در ایران بسیار اندک است، اما باید بدانند که در صورت نیاز به خون تنها می توانند از خون خود استفاده کنند. گروه های خونی نادر در ایران عبارتند از:

1. گروه خونی بمبئی

Hh یا Oh که به عنوان گروه خونی بمبئی (مومبای) نیز شناخته می شود، یک گروه خونی نادر است. این فنوتیپ خون اولین بار در شهر بمبئی (مومبئی) توسط دکتر YM بهنده کشف شد و در سال 1952 کشف شد. در تعریف گروه خونی بمبئی، افرادی که دارای این گروه خونی نادر هستند، آنتی بادی H (ماده H) در بدن شما وجود ندارد. سرم

ماده H در سرم گروه خونی (o) وجود دارد، بنابراین قادر به تولید آنتی بادی های A و B (ماده A، ماده B) در سطح گلبول های قرمز خون خود نیستند، افراد این گروه نمی توانند از هیچ یک از آنها باشند. گروه های خونی شامل (O) خون منفی و فقط گروه خون بمبئی پذیرفته می شود. تا سال 1995، 42 نفر در ایران با گروه خونی بمبئی شناسایی شده اند، یعنی از هر 2 میلیون ایرانی یک نفر دارای این گروه خونی است.

2. گروه خون چلانو

چلانو نام یکی دیگر از گروه های خونی غیرعادی است که تا چندی پیش در کشور ما حدود هشت نفر با این گروه خونی شناسایی می شدند.

3. گروه خونی تهی

گروه خونی RH NULL را نیز باید به عنوان یکی دیگر از گروه های خونی نادر در نظر گرفت، زیرا به جز برادر در کشور ما، هیچ کس دیگری این گروه خونی را ندارد. 22 نفر در جهان دارای گروه خونی RHNOL هستند و دو نفر از آنها در ایران زندگی می کنند.

4. گروه خونی لوتری B منفی

علاوه بر این، گروه خونی دیگری به نام لوتری B منفی نیز در کشور شناسایی شده است.

5. گروه خونی KPB منفی

گروه خونی KPB منفی را باید نادرترین گروه خونی کشورمان دانست.

علت گروه خونی نادر چیست؟

تغییرات ژنتیکی ناشی از ازدواج های خانوادگی یا تغییرات محیطی ناشی از شرایط خاص جغرافیایی می تواند باعث افزایش گروه خونی نادر در یک خانواده و در یک نژاد شود. سازمان انتقال خون بانک ملی خون نادر را برای رفع مشکلات احتمالی افراد دارای گروه های خونی نادر ایجاد کرده است. در کشور ما بیش از 700 نفر به این بانک پیوسته اند.

اطلاعات این افراد در این سامانه ثبت می شود و شماره تلفن مشخصی به آنها اختصاص داده می شود تا در صورت نیاز به صورت شبانه روزی از خدمات سازمان انتقال خون استفاده کنند. سازمان انتقال خون برای افراد دارای گروه های خونی کمیاب پلاکی تهیه کرده است که همیشه در کنار این افراد است تا در صورت بروز حادثه، خون مناسب برای آنها به موقع تهیه شود.

در حین انتقال خون، خون تزریق شده باید با بدن گیرنده سازگار باشد، در غیر این صورت بدن واکنش نشان می دهد و عوارض خطرناکی مانند نارسایی کلیه ایجاد می کند، سیستم ایمنی بدن دچار شوک می شود و حتی ممکن است فرد دچار شوک شود. . .

در برخی موارد حتی با تزریق 10 سی سی خون، فرد دریافت کننده خون جان خود را از دست می دهد، اما برخی از پزشکان با وجود واکنش منفی بدن بیمار، به دلیل ناآگاهی از این موضوع، مجدداً به او خون می دهند و او را در شرایط مرگبار قرار می دهند. وضعیت. وضعیت مثلا در گروه خونی RHNOL اگر برای این 22 نفر در دنیا حادثه ای اتفاق بیفتد و نیاز به خون داشته باشند با خطرات جدی مواجه خواهند شد و مطمئنا خون رسانی به این افراد خاص بدون در نظر گرفتن تمهیدات خاص مشکل خواهد بود.

سه روز پیش ابوالحسن صفدری مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهار داشت: گروه خونی کمیاب شناسایی شده توسط سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان O Rh Null است.

وی گفت: شناسایی اولیه این گروه خونی در پایگاه اهدای خون زاهدان از طریق دستگاه اتوماسیون گروه خون و فنوتیپ و نتیجه تایید نیز در بخش ایمونوهماتولوژی اداره کل انتقال خون سیستان انجام شد. و بلوچستان

صفدری گفت: این گروه خونی متعلق به اهداکننده جوانی است که برای اولین بار به جمع اهداکنندگان خون پیوست و فراوانی این گروه خونی یک در 6 میلیون نفر است.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: این کیسه خون برای انجماد به گروه خون نادر سازمان انتقال خون ایران ارسال شد.

Rh-null نادرترین گروه خونی است و برخی آن را “خون طلایی” می دانند. خون تهی Rh با عدم وجود کامل آنتی ژن در سیستم Rh، که بزرگترین سیستم گروه خونی است، طبقه بندی می شود. بر اساس برخی یافته ها، تنها 43 نفر در جهان دارای این گروه خونی هستند و تنها 9 اهداکننده فعال وجود دارد.

عبادالله سالک مقدم معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون به مناسبت 30 دی ماه روز ملی خون کمیاب خاطرنشان کرد: در حال حاضر 354 واحد خون کمیاب به صورت منجمد در دمای 80- درجه سانتیگراد وجود دارد. تزریق در مواقع ضروری به بیماران محفوظ است که بنا به نیاز و فراخوان بیمارستان ها در شرایط بسیار ویژه در اختیار بیماران دارای این گروه های خونی قرار می گیرد.

وی افزود: تاکنون 45 سیستم گروه خونی و بیش از 360 آنتی ژن نادر مرتبط با گروه خونی کشف شده و هر ساله تعداد بیشتری شناسایی می شود.

وی ادامه داد: اگر در بین هر 1000 تا 5000 نفر یک گروه خونی مشابه در فردی وجود داشته باشد، گروه خونی آن فرد نادر است و اگر گروه خونی مشابهی در جمعیت 5000 نفر یا بیشتر وجود نداشته باشد، گروه خونی نادر محسوب می شود. خون مشابه گروه خونی بسیار نادر …

معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون با اشاره به سابقه شناسایی خون های کمیاب در جهان و ایران گفت: در سال 1343 هجری شمسی کارگروهی بین المللی در این زمینه تشکیل شد و هدف این بود که برای بیماری با گروه خونی بسیار نادر در هر کشور، در صورت عدم یافتن اهداکننده با گروه خونی مشابه بیمار، امکان یافتن خون سازگار در بین اهداکنندگان سایر کشورهای جهان فراهم می‌شود.

وی افزود: تا امروز تنها 27 کشور فناوری و دانش جداسازی گروه های خونی کمیاب را دارند و توانسته اند به این کارگروه بپیوندند و ایران شانزدهمین کشور عضو این کارگروه است.

سالک مقدم درباره روز ملی خون نادر اظهار داشت: 30 آذرماه به مناسبت شناسایی و خون رسانی به کودک دارای گروه خونی بمبئی و عمل این پسر 18 ماهه به عنوان روز ملی خون نادر نامگذاری شد. تامین خون کمیاب و ارسال آن به شهر تبریز در سال 1390 با موفقیت به پایان رسید.

وی درباره خطر انتقال خون ناسازگار به افراد دارای خون نادر گفت: خون سازگار باید به فرد تزریق شود. زیرا در صورت انتقال خون ناسازگار، بدن گیرنده آنتی ژن هایی را علیه آنتی ژن های فاقد آن تولید می کند و گیرنده ممکن است دچار عوارض شود و جان خود را به خطر بیندازد.

وی افزود: در سطح گلبول های قرمز مواد و ترکیباتی پروتئینی به نام آنتی ژن وجود دارد که ژن های تولید کننده آنها از والدین به فرزندان به ارث می رسد و وجود برخی از آنها می تواند تعیین کننده گروه خونی ما باشد. گروه خونی A است، آنتی ژن A در سطح گلبول های قرمز وجود دارد.

سالک مقدم افزود: در واقع سیستم گروه خونی ABO که اکثر افراد با آن آشنایی دارند، سیستم اصلی گروه خونی است و سیستم های دیگری مانند کل، دافی و کید جزء گروه های خونی دیگر و به اصطلاح زیرگروه های خونی هستند. . گروههای خون.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان در خصوص روند تامین و نگهداری خون کمیاب گفت: پس از شناسایی افراد دارای خون کمیاب، خون اهدایی با روش های خاصی تهیه و پس از افزودن مواد محافظ، تا دمای 80- درجه سانتی گراد می رسد. . درجه سانتیگراد گراد ذخیره می شود تا در زمان نیاز بیماران در کمترین زمان ممکن در اختیار بیماران قرار گیرد و تاکنون 100 واحد خون بسیار کمیاب در بانک خون کمیاب سازمان ذخیره شده و 170 اهداکننده از این گروه شناسایی شده اند.

وی افزود: تاکنون با غربالگری و آزمایش حدود 40 هزار اهداکننده خون در سراسر کشور در سازمان انتقال خون، 1200 نفر به عنوان اهداکنندگان نادر در بانک اطلاعاتی قرار گرفتند که از این تعداد 95 درصد اهداکنندگان مرد و 5 درصد اهداکنندگان زن هستند.

سالک مقدم خاطرنشان کرد: طی سال های 1394 تا 1402 بیش از 280 واحد خون کمیاب برای مصرف بیماران نیازمند به مراکز درمانی ارسال شد که از این تعداد 14 واحد خون در سال جاری ارسال شد.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران: تاکنون 1200 اهداکننده نادر خون در کشور شناسایی شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=176009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.