افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

تردد نفتکش های غیر آمریکایی و اسرائیلی در دریای سرخ ثابت است

  • کد خبر : 175354
تردد نفتکش های غیر آمریکایی و اسرائیلی در دریای سرخ ثابت است

به گزارش بازار، تحلیل رویترز از داده های ردیابی کشتی ها نشان می دهد که حرکت کشتی های نفتی و سوختی در دریای سرخ در ماه دسامبر ثابت مانده است، اگرچه بسیاری از کشتی های کانتینری به دلیل حملات یمنی مسیر خود را تغییر داده اند. به گزارش رویترز، این حملات باعث افزایش شدید هزینه […]

به گزارش بازار، تحلیل رویترز از داده های ردیابی کشتی ها نشان می دهد که حرکت کشتی های نفتی و سوختی در دریای سرخ در ماه دسامبر ثابت مانده است، اگرچه بسیاری از کشتی های کانتینری به دلیل حملات یمنی مسیر خود را تغییر داده اند.

به گزارش رویترز، این حملات باعث افزایش شدید هزینه های حمل و نقل و حق بیمه شده است، اما تاثیر آن بر ترانزیت نفت کمتر از حد انتظار بوده و شرکت های کشتیرانی همچنان از کریدور اصلی شرق به غرب (تنگه باب المندب) استفاده می کنند. از آنجایی که یمنی‌ها می‌گویند به کشتی‌هایی که عازم اسرائیل بودند حمله کردند، عمدتاً به محموله‌های محصولات غیرنفتی حمله کردند.

اولین حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی های متعلق به رژیم صهیونیستی در بحبوحه تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی به غزه در 19 نوامبر بود که به یک کشتی حمل و نقل ویژه موسوم به Galaxy Leader حمله کردند. پس از آن نیروهای مسلح یمن به چند کشتی دیگر که عازم سرزمین های اشغالی بودند هشدار داده یا به آنها حمله کردند. صنعا تاکید کرد که این حملات تا زمانی که اسرائیل تجاوزات خود به غزه را متوقف نکند ادامه خواهد داشت.

استفاده از دریای سرخ حتی ارزان تر است
رویترز گزارش داد که علیرغم تحمیل هزینه های اضافی بر اکثر شرکت های کشتیرانی، آنها همچنان استفاده از دریای سرخ را ارزان تر از ترانزیت کالا از طریق آفریقای جنوبی می دانند. با این حال، شرکت های نفتی مانند BP و Equinor ترجیح دادند محموله های خود را از طریق مسیر طولانی تر در جنوب آفریقا حمل کنند.

میشل وایس-بوکمن، تحلیلگر کشتیرانی در Lloyds List گفت: «ما واقعاً اختلالی در ترافیک نفتکش ها که همه پیش بینی کرده بودند، ندیده ایم.

بر اساس داده های سرویس ردیابی کشتی مری تریس، در ماه دسامبر، به طور متوسط ​​76 تانکر بارگیری شده با نفت و سوخت از جنوب دریای سرخ و خلیج عدن، منطقه ای نزدیک به یمن و صحنه حملات یمنی، حرکت کردند. و این تعداد فقط دو کشتی است، کمتر از میانگین نوامبر و فقط سه کشتی کمتر از میانگین 11 ماهه اول سال 2023.

نرخ را دو برابر کنید
موسسه نظارت بر نفتکش کپلر همچنین اعلام کرد که روزانه به طور متوسط ​​236 کشتی در سراسر دریای سرخ و منطقه خلیج عدن تردد می کنند که کمی بیشتر از میانگین روزانه 230 کشتی در ماه نوامبر است.

وس بوکمن، تحلیلگر کشتیرانی در Lloyds List، گزارش داد که هزینه اضافی حمل و نقل از دماغه راس الراجا در جنوب آفریقا به جای عبور از دریای سرخ باعث می شود ترانزیت نفت سود کمتری داشته باشد. سپس با همان فرمان سعی می کند به جلو حرکت کند.

طبق داده های Marhelm، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده قایق، نرخ اجاره قایق از ابتدای دسامبر تقریباً دو برابر شده است.

هزینه حمل و نقل نفت با نفتکش های سوئزمکس تقریباً 85000 دلار در روز است. این تانکرها می توانند تا یک میلیون بشکه نفت را حمل کنند. هزینه حمل نفت در کشتی های افرامکس که می توانند 750 هزار بشکه نفت را حمل کنند روزانه 75 هزار دلار است.

به گفته سرویس ردیابی کشتی مری تریس، با افزایش حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها، ترافیک نفت‌کش‌ها در جنوب دریای سرخ برای مدت کوتاهی بین 18 تا 22 دسامبر به طور متوسط ​​به 66 نفتکش کاهش یافت، اما پس از آن ترافیک عادی از سر گرفته شد.

به گفته مری تریس، تردد کشتی های کانتینری در دریای سرخ در ماه دسامبر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و در مقایسه با نوامبر 28 درصد کاهش یافته است و در نیمه دوم دسامبر به دلیل تشدید حملات یمنی ها کاهش بیشتری را نشان می دهد.

نفتکش های وابسته به آمریکا و اسرائیل می ترسند
تجزیه و تحلیل داده ها توسط گروه بورس لندن همچنین نشان داد که بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی، پالایشگاه ها و شرکت های خدمات حمل و نقل همچنان از مسیر دریای سرخ استفاده می کنند.

کالوین فرودیگ، بنیانگذار شرکت تجزیه و تحلیل داده کشتی Marhelm می گوید: شرکت های کشتیرانی و مشتریان آنها واقعاً می خواهند از اختلال در برنامه تعادل نفت جلوگیری کنند. بنابراین آنها همچنان ریسک را می پذیرند.

وی تاکید کرد که بسیاری از نفتکش‌ها که از دریای سرخ عبور می‌کنند، نفت خام روسیه را به هند منتقل می‌کنند، کشوری که یمنی‌ها قصد حمله به آن را ندارند.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی از گروه بورس لندن، کشتی دلتا پوزیدون که توسط شورون اداره می‌شود، در اواخر دسامبر در مسیر خود به سنگاپور از کانال سوئز و دریای سرخ عبور کرد.

داده ها نشان می دهد که کشتی Sanmar Sarod که توسط پالایشگاه هندی Reliance اداره می شود نیز در اواخر دسامبر از دریای سرخ عبور کرد تا محصولات بنزینی را به ایالات متحده تحویل دهد.

داده های شرکت ردیابی کشتی فورتسکا نشان می دهد که از نیمه دوم دسامبر، حداقل 32 نفتکش از مسیر دماغه امید خوب به جای کانال سوئز استفاده کرده اند.

با این حال، داده های Kpler نشان می دهد که اختلالات در ترانزیت شرق به غرب از طریق دریای سرخ عمدتا بر واردات دیزل و سوخت جت اروپایی تأثیر گذاشته است. در عین حال، ترانزیت از غرب به شرق بر برخی محموله های نفت کوره و بنزین اروپایی به خاورمیانه، آسیا-اقیانوسیه و شرق آفریقا نیز تأثیر گذاشته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=175354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.