افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

پیش بینی ضرر 200 همت خودروسازان در پایان سال فروش 120 هزار دستگاه خودرو 4 برآورد را به همت ارائه می کند.

  • کد خبر : 175219
پیش بینی ضرر 200 همت خودروسازان در پایان سال فروش 120 هزار دستگاه خودرو 4 برآورد را به همت ارائه می کند.

امید محمدی; بازار: فروش 120 هزار دستگاه خودرو با قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار، جنجال هایی را در فضای خودرو ایجاد کرده است. اما وضعیت نقدینگی خودروسازان نشان می دهد که اگر این تعداد خودرو به بازار نیاید باید منتظر کاهش تیراژ تولید و توقف قطعات یدکی و خطوط خودروسازی باشیم. طی پنج […]

امید محمدی; بازار: فروش 120 هزار دستگاه خودرو با قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار، جنجال هایی را در فضای خودرو ایجاد کرده است. اما وضعیت نقدینگی خودروسازان نشان می دهد که اگر این تعداد خودرو به بازار نیاید باید منتظر کاهش تیراژ تولید و توقف قطعات یدکی و خطوط خودروسازی باشیم. طی پنج سال گذشته، سیاست‌های نادرست صنعتی و اقتصادی وضعیت مالی صنعت خودرو را به چالش کشیده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، نباید انتظار رشد کیفی، اشتغال زایی و افزایش تیراژ را داشته باشیم. برای بررسی وضعیت عرضه 120 هزار خودرو به بازار و تاثیر آن بر نقدینگی خودروسازان، با محمدرضا نجفی منش، مدیرعامل انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو جمهوری چک به گفت وگو نشستیم. کشور:

زیان خودروسازان ناشی از قیمت گذاری دستوری 160 میلیارد تومان زیان وارد کرده است. انتظار می رود این ضرر تا پایان سال جاری به 200 تریلیون توکن برسد.

* عرضه 120 هزار خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار در ماه های پایانی سال چه تاثیری بر نقدینگی زنجیره تامین می تواند داشته باشد؟

همانطور که اشاره کردید به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، زیان خودروسازان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، 160 میلیارد تومان ضرر داشته است. پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این زیان به 200 میلیارد تومان برسد و شرکت های خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان نقدینگی نداشته باشند. از این رو طی جلسه ای بین خودروسازان و وزارت حراست، تصمیم به فروش نقدی 120 هزار خودرو برای تامین مالی زنجیره تامین گرفته شد.

در خوش بینانه ترین حالت، فروش 120 هزار خودرو، 4 هزار میلیارد تومان پول نقد در اختیار خودروسازان قرار می دهد تا به قطعه سازان پرداخت کنند.

* فروش 120 هزار دستگاه خودرو تا چه حد می تواند پاسخگوی خواسته قطعه سازان برای ادامه فعالیت باشد؟

نقدینگی حاصل از فروش 120 هزار خودرو نمی تواند تمامی مطالبات قطعه سازان را پوشش دهد، در حال حاضر زنجیره تامین خودروسازان بالغ بر 85 میلیارد تومان است. بنابراین در خوش بینانه ترین حالت، فروش 120 هزار دستگاه خودرو، 4 میلیارد تومان پول نقد در اختیار خودروسازان قرار می دهد تا به قطعه سازان پرداخت کنند. قطعه سازان برای اجرای سریع این طرح کمک می خواهند تا بتوانند تیراژ تولید خود را در ماه های پایانی سال تامین کنند.

* برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند اگر 120 هزار خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار فروخته شود، قیمت خودرو در بازار گران می شود. نظر شما در این باره چیست؟

معتقدم اگر خودروها با این قیمت در بازار فروخته می شد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار از بین می رفت و مصرف کننده نهایی خودرو را با قیمتی کمتر از شرایط فعلی بازار خریداری می کرد. لازم به ذکر است در سال گذشته 7 میلیون معامله خودرو در بازار انجام شد که از این تعداد تنها 1 میلیون معامله متعلق به خودروسازان بود. تمام توجه و نظارت روی فروش این میلیون خودرو بود.

* اخیرا شورای رقابت به دنبال انتقال قیمت ها به وزارت حریم خصوصی بوده است. در صورت نهایی شدن این موضوع ضرر خودروسازان کاهش می یابد؟

با توجه به اینکه وزارت امنیت متولی و متولی خودروسازان است و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به این وزارتخانه گزارش می‌دهد، احتمالاً قیمت‌گذاری خودرو با اعمال سیاست کاهش ضرر همراه است. در صورت بروز رسانی قیمت های فعلی خودروها، علاوه بر کاهش قیمت محصولات در بازار، تیراژ تولید نیز افزایش می یابد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=175219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.