افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
6

جذاب ترین فیلم های “سعید روستایی” که هرگز فراموش نمی شوند

  • کد خبر : 17353
جذاب ترین فیلم های “سعید روستایی” که هرگز فراموش نمی شوند

به بهانه انتشار فیلم برادران لیلا، مروری داریم برترین شخصیت‌های خلق شده توسط سعید روستایی در «ابدویک‌روز»، «متری شیش‌ونیم» و «برادران لیلا». به گزارش اسمارتک نیوز به نقل از فیلم‌نیوز؛ سعید روستایی تا به‌حال سه فیلم ساخته شده و یکی از مهمترین ویژگی‌های هر سه فیلم او، شخصیت‌های درخشانی است که ماجراها به واسطه حضور […]

به بهانه انتشار فیلم برادران لیلا، مروری داریم برترین شخصیت‌های خلق شده توسط سعید روستایی در «ابدویک‌روز»، «متری شیش‌ونیم» و «برادران لیلا».

به گزارش اسمارتک نیوز به نقل از فیلم‌نیوز؛ سعید روستایی تا به‌حال سه فیلم ساخته شده و یکی از مهمترین ویژگی‌های هر سه فیلم او، شخصیت‌های درخشانی است که ماجراها به واسطه حضور آنها پیش می‌روند.

شخصیت‌هایی که سعید روستایی در هر سه فیلمش خلق کرده همگی ضعیف بفرد هستند. شخصیت‌هایی که حتی اگر به عنوان قاچاقچی، معتاد و … هم معرفی می‌شوند، مطلقا سیاه یا سفید سفید و ویژگی‌هایی هستند که به دل می‌نشینند و به ذهنشان می‌آیند.

روستایی در «برادران لیلا» هم چند شخصیت درخشان خلق کرده که با بازی بازیگران موفق در دل‌ها نشسته‌اند. انتخاب این‌ها به این معناست که سایر شخصیت‌های این سه فیلم، موفق نبوده‌اند.

طبیعی است که هم در «ابدویک‌روز» و هم «برادران لیلا» می‌توانم به تمام شخصیت‌ها اشاره کنیم اما سعی کنیم دست روی مهم‌ترین‌ها بگذاریم.

سمیه | پریناز ایزدیار | ابدویک‌روز

مجموعه اصلی فیلم «ابدویک‌روز» که ماجراها به نحوی به او ربط پیدا می‌کنند، است؛ دختری ساده و مهربان در خانواده‌ای که هر آن نزدیک از فروبپاشد. او مراقب تک‌تک اعضای خانواده است و اگر معلوم نیست چه کسی قرار است برایشان غذا بپزد، خانه را مرتب کند، به درس‌های پسرکوچک خانواده برسد و بقایای برادر معتاد را پاک کند.

به این جهت است که ازدواج او برای همه به نحوی حکم تیر خلاص را دارد. سمیه با این که به خاطر این خانواده از عشقش دست کشیده و دنبال استعدادهایش نرفته، رفتارش با خانواده تغییری نکرده و باز هم می‌تواند به جای کندن از آنها کنارشان باشد.

پریناز ایزدیار در نقش سمیه فرو رفت که کاملاً این شخصیت را با همه ویژگی‌هایش می‌پذیرم. ایزدیار برای این نقش سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره سی‌وچهارم فجر گرفت.

محسن| نوید محمدزاده | ابدویک‌روز

محسن فیلم «ابدویک‌روز» یک معتاد دوستداشتنی است؛ وضعیتی دوگانه که معدود بازیگرانی مثل محمدزاده می‌تواند آن را به‌درستی از آب دربیاورند. او در «ابدویک‌روز» نقش مکمل بازی می‌کرد ولی همه نگاه‌ها به سمت شخصیت اوست.

محمدزاده از یک معتاد از ریخت و قیافه افتاده، وجهی تازه به نمایش گذاشت. معتدی احساساتی و مهربان که برای دفاع از خانواده‌اش هرکاری می‌کند. دیالوگ «نرو سمیه» از زبان محسن با آن لحن خسته و پر از بغض آنقدر مورد توجه قرار می‌گیرد که در موقعیت‌های مختلف مثل یک موتیف مدام تکرار می‌شود.

نوید محمدزاده در نقش محسن، به‌خوبی حس ترحم و نفرت را در بازی‌ها به نمایش می‌گذارد که مخاطب را هم از دستش حرص می‌خورد و هم برایش دل می‌سوزند.

مرتضی | پیمان معادی | ابدویک‌روز

پیمان معادی در «ابد و یک روز» نقش مرتضی، برادر بزرگ خانواده را بازی می‌کند. او در ظاهر مدافع خانواده و حافظ کیان خواهروبرادرهاست اما در حقیقت حاضر می‌شود خواهرش را به خانواده‌ای افغان بفروشد تا در ازایش برای خودش اغذیه‌فروشی بازی کند.

این مرز باریکی در بازی پیمان معادی است و بدون اینکه اغراق شود، به باور مخاطب می‌نشیند. به‌طوری که تا پایان فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎

مرتضی جزوه کاراکترهای موفق کارنامه معادی است. برای آن نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی‌وچهارم فجر شد و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشن خانه سینما و انجمن محافظان گرفت.

ناصر خاکزاد | نوید محمدزاده | متری شیش و نیم

ناصر خاکزاد، سردسته مافیای تولید و توزیع شیشه است که قبلاً با اسمی محکوم اعدام شده و به نحوی فرار کرده است. نکته قابل توجه درباره شخصیت ناصر، علاقه شدیدش به خانواده است.

او در خانواده‌های بسیار فقیر رشد و با خرده فروشی مواد شروع کرده و نهایتاً به یک کارتل مواد غذایی تبدیل شده است.

تا اواسط سریال، مخاطب را درگیر نمی‌کند اما از یک جایی به وقتی متوجه می‌شویم تمام مشکلات ناصر به عقده‌های دوران کودکی‌اش می‌رسد و تمام مدت تلاش برای زندگی خانواده‌اش را سروسامان می‌دهد از جایگاه یک سقفچی برایمان خارج می‌شود.

کتاب او روی کودکان و تلاشش برای کتابهای روزنامه فروش از زندان، ویژگی مهم دیگری را در شخصیتش می‌سازد. نوید محمدزاده تعداد زیادی را در این فیلم زد و در سی ووهفتمین جشنواره فجر نامزد سیمرغ شد.

صمد| پیمان معادی| متری شیشونیم

پیمان معادی در دومین همکاری‌اش با سعید روستایی، در فیلم «متری شیش‌ونیم» نقشی کاملا متفاوت با «ابدویک‌روز‌» را بازی کرد.

صمد پلیسی متفاوت بین شخصیت‌های پلیس سینمای ایران است. پلیسی جدی، پایبند به اصول، تندمزاج و نگاه‌ناپذیر است که در عین‌حال رفتاری شیرین دارد و ساعاتی را با مخاطب را به خنده می‌اندازد.

استایل معادی، راه رفتن، نگاه کردن و میمیک چهره‌اش باعث می‌شود خیلی زود بتوانیم این شخصیت را باور کنیم. صمد با وجود تمام سخت‌گیری‌ها و پایبندی‌ها به قوانینی که در شخصیت‌های بروز پیدا می‌کند، بسیار دل‌رحم است و خانواده و کودکان برایش خیلی زیاد هستند.

این موضوع را هم در قبال پسربچه‌ی زندانی می‌بینیم و هم رفتاری که با ناصر خاکزاد می‌کند. معادی نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره سی‌وهفتم فجر شد و جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم استکهلم را از آن خود کرد.

لیلا | ترانه علیدوستی | برادران لیلا

داستان داستان روی شخصیت علیرضاست اما داستانی که از نام فیلم برمی‌آید، قصد دارد برادران لیلا را نسبت به عصیانگرانه و سازنده خواهرشان نشان دهد.

لیلا دختری بیمار است که تمام عمر از رفتارهای پدر آسیب دیده و حتی عشقش را به خاطر او از دست داده است. حالا اما به واسطه حضور علیرضا، در نقطه‌ای ایستاده که می‌خواهد در مقابل پدر بایستد و دست به اصلاحات اساسی بزند.

گرچه بخش مهمی از مخاطبان به دلیل غلبه احساسات نسبت به خانواده، می تواند به طور کامل با این شخصیت ها و اعمال همذات پنداری ها و در قسمت هایی از فیلم، پشت علیرضا می پذیرد.

اما به نظر می‌رسد هم قصد کارگردان و هم ترانه علیدوستی قهرمان‌سازی نبوده و اتفاقا فقط در پی این بوده است که زن قدرتمند فیلم یک‌بار برای همیشه مقابل بی‌خردی بزرگ خانواده بایستد، حتی اگر به جایی نرسد.

اسماعیل | سعید پورصمیمی | برادران لیلا

یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های پدری است که در فیلم‌ها دیده می‌شود. بخشی از جذابیت آن به شخصیت‌پردازی سعید روستایی برمی‌گرداند و بخشی دیگر به بازی درخشان سعید پورصمیمی.

اسماعیل به عنوان پدری که تمام عمر آرزوی نشستن روی صندلی بزرگ فامیل را دارد، به عنوان بزرگ خانواده خودش حاضر نیست قدمی بردارد. او به خاطر اشتباهاتش مدام خانواده را به نابودی کشانده و حالا که می‌بیند فرزندانش به پول‌هایش نیاز دارند دست از علایق خودشان به نفع آنها برنمی‌دارد.

خود پورصمیمی در نشست خبری فیلم از اسماعیل به عنوان « پدری عقب افتاده که چسبیده به سنت‌های قدیم. سنت‌هایی که دیگر هیچ کاربردی ندارد.» صحبت به میان آورده است. با وجود رذایل اخلاقی بسیاری که در این شخصیت وجود دارد اما پورصمیمی به قدری آن را شیرین بازی کرده که خیلی از جاها به جای لیلا با او همراه می‌شویم.

علیرضا | نوید محمدزاده | برادران لیلا

نوید محمدزاده دو فیلم دیگر سعید روستایی، اینبار با علیرضا در قالب پسری آرام، عاقل، مهربان و سازگار با شرایط معرفی می‌شود که شخصیت اصلی داستان است و از ابتدا تا انتها با همراهی می‌شویم.

علیرضا اخراج شده و حالا به دنبال بیمه بیکاری است. سخت می‌پذیرد با لیلا و در جلسه‌ای که برادرانش برای خرید و فروش ماشین غیرقانونی برگزار می‌کند، تنها کسی است که مخالفت می‌کند.

در مقابل تصمیمات لیلا می‌شود و نمی‌تواند به پدرشان رودست بزند. وقتی پدر را سرخورده در سالن عروسی می‌بیند، متاثر می‌شود و بعد از برادران را قانع می‌کند تا مراعات حال پدر را بکنند.

در بخش مهمی از فیلم علیرضا و لیلا در نقطه مقابل هم می‌آیند و مخاطبان در عین اینکه به هردو حق می‌دهند نمی‌توانند به طور کامل، دیدگاه دیگری را بیان کنند.

منوچهر | پیمان معادی | برادران لیلا

پیمان معادی یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایش را در «برادران لیلا» ایفا کرده است. هم به نظر ظاهری (آرایش مو و لباس) با سایر آثارش متفاوت است و هم شیوه حرف زدن و رفتارهایش.

پسری بلندپرواز است که همسرش او را ترک کرده و حالا برای اینکه بالاشهرنشین به نظر برسد دست به هرکاری بزند. تصمیم می‌گیره و به راحتی می‌دهد سرش کلاه بگذار.

بسیار ساده است و حتی می‌شود گفت خصلت‌هایی کودکانه دارد. به سرعت خوشحال می‌شود و با کوچکترین مشکلی بهم می‌ریزد. حوصله کار کردن ندارد و می‌خواهد هرطور شده سریع به خواسته‌هایش برسد.

منوچهر یکی از شیرینی‌های فیلم است و از جدیت همیشگی پیمان معادی در این نقش خبری نیست.

نوشته جذاب ترین شخصیت های فیلم “سعید روستایی” که هرگز فراموش نمی شود اولین بار در اسمارتک نیوز. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=17353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.