افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
4

3000 نفر از کسانی که رد صلاحیت شدند شکایت کردند

  • کد خبر : 173174
3000 نفر از کسانی که رد صلاحیت شدند شکایت کردند

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از مهر؛ سیامک رهپیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: پس از تصویب اصلاحات قانون انتخابات، فرآیندهایی به برگزاری انتخابات و مقدمات برگزاری انتخابات اضافه شد و برخی از فرآیندها از نظر زمانی و مدت با تغییراتی باقی ماند. . . طبق قانون جدید، مقدمات انتخابات آغاز و […]

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از مهر؛ سیامک رهپیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: پس از تصویب اصلاحات قانون انتخابات، فرآیندهایی به برگزاری انتخابات و مقدمات برگزاری انتخابات اضافه شد و برخی از فرآیندها از نظر زمانی و مدت با تغییراتی باقی ماند. . . طبق قانون جدید، مقدمات انتخابات آغاز و پیش ثبت نام انجام شد. پس از مرحله پیش ثبت نام، عده ای به مرحله بعدی رفتند و ثبت نام کردند.

وی افزود: پس از ثبت نام، طبق قانون کمیته های اجرایی احراز صلاحیت ها را انجام دادند و در واقع سازماندهی و نگهداری این بند بر عهده دستگاه اجرایی کشور بود. برخی از افرادی که داوطلب بودند در این مرحله تصویب نشده و طبق قانون حق اعتراض به هیئت های نظارتی استانی را داشتند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان افزود: البته هیأت های نظارت پس از ورود به این مرحله پس از کسب نظر از هیأت مرکزی نظارت و با نظارت آن یعنی پس از کسر صلاحیت همه داوطلبان، احراز صلاحیت می شوند. که مخالفت نکردند و عقب نشینی نکردند. پرونده افراد باقی مانده پس از اخذ نظر هیات نظارت مرکزی در هیات های نظارت استان مطرح شد.

رهپیک تصریح کرد: یکی از اصلاحات انجام شده در قانون انتخابات این بند این بود که مهلت هیأت های استانی و هیئت مرکزی حدود 50 روز تعیین شد و در این مرحله پرونده حدود 21 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت و نتایج به دست آمد. اعلام شد در آخرین ساعات روز 23 آذر ماه استان ها اعلام شد و طبق قانون هیئت های نظارت باید به استانداری ها اعلام و به مردم نیز اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: همزمان با اعلام اسامی به وزارت کشور و پس از 23 دی ماه مهلت دو روزه برای انعکاس نظرات کاندیداها و کسانی که شرایط را نداشتند و تایید نشدند، وجود داشت. وی گفت: امروز اولین روز از این مهلت سه روزه برای اعتراض مردم بود و طبق آخرین آماری که در اختیار وی قرار گرفته است حدود 3000 نفر اعتراض خود را در سامانه ثبت کرده اند. . هنوز زمان برای ثبت اعتراض باقی مانده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: تا این مرحله که یک مرحله میانی است یعنی بعد از جلسه اجرایی و قبل از شورای نگهبان این اقدامات انجام شده است و دوستان ما رای هایی را که برای شورای نگهبان داده شده نیز به ما اطلاع دادند. موارد، میزان تاییدیه و میزان عدم تایید وجود داشته است.

رهپیک همچنین تصریح کرد: طبیعی است که در این مرحله اعتراضاتی صورت گیرد و افرادی که به نظر داده شده اعتراض دارند، پس از گذشت این سه روز حدود یک ماه طول می کشد تا شورای نگهبان به این ایرادات رسیدگی کند و پس از یک جلسه نظر نهایی را بدهد. ماه برای اعلام

وی در ادامه با بیان اینکه عدم احراز صلاحیت در کنار تایید و عدم تایید صلاحیت قرار دارد، این موضوع در قانون فعلی به عنوان عدم تایید و عدم تایید ذکر شده است، تاکید کرد: اما در عمل به خصوص در این دوره بسیار ساخته شد. تلاش برای حذف موارد طبقه بندی نشده به عنوان تایید نشده، با توجه به جمعیت بیش از 21000 نفر، رقمی تقریبا بی سابقه در صورتی که در دوره قبل 16000 داوطلب داشتیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: در دوره های قبل مشکلی به نام پیش ثبت نام نداشتیم، به هر حال مقایسه اعداد بین دو دوره باید با دقت بیشتری انجام شود. مرحله پیش ثبت نام یک مرحله ورود بسیار ابتدایی و آسان بوده است، به خصوص اینکه برخلاف سایر دوره ها ثبت نام الکترونیکی داشتیم که به این معنی بود که افراد می توانند مراحل ثبت نام را به راحتی انجام دهند.

رهپیک افزود: این مزیت محسوب می شد که افرادی که می خواستند در این امر مشارکت کنند دیگر مجبور نبودند به استانداری ها یا وزارت کشور مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که پس از پیش ثبت نام مصمم به حضور در انتخابات بودند، چرا که در مرحله ثبت نام اطلاعات کامل مردم به دست می آمد و مردم باید اطلاعات کامل خود را ذکر می کردند که به شدت انگیزه آنها را برای حضور در انتخابات نشان می داد. بنابراین انتخابات دیدید که بدون انجام ممیزی بین پیش ثبت نام و ثبت نام، تعداد ثبت نام ها نسبت به تعداد پیش ثبت نام ها تقریباً نصف شد. در این مدت جمعیت ثبت شده بیش از 21 هزار نفر بوده است.

معاون شورای نگهبان با اشاره به اصلاح قانون انتخابات در مجلس گفت: در این قانون تلاش شد فقدان صلاحیت در سبد رد صلاحیت ها لحاظ نشود. مدت کوتاه بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس. یکی از اصلاحات در قانون انتخابات این بود که هم در کمیته استانی و مرکزی و هم در مرحله شورای نگهبان مهلت افزایش یافت که خوب و کاملاً قابل استفاده است. البته این سوال برای کمک به مشکلی که وجود داشت مطرح شد.

رهپیک افزود: اما در خود قانون و در اصلاحیه آن چندین بار سه مقوله مطرح شده است که به مواردی برخورد می کنیم که در تحقیقات قابل احراز نیست.

نایب دبیر شورای نگهبان ادامه داد: مدارک جدیدی که از داوطلبان اخذ می شود ممکن است وضعیت آنها را تغییر دهد. یعنی اگر در گذشته تایید می شد رد می شود یا برعکس می شود.

رهپیک تصریح کرد: رد شدن به این معنا نیست که داوطلب تمام شرایط را نداشته باشد، خود رد صلاحیت در بررسی صلاحیت ها مورد توجه شورای نگهبان قرار نمی گیرد. بیش از 250 کارشناس در فرآیند بررسی رتبه به ما کمک می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=173174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.