افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
3

یک عکس منحصر به فرد از یک پلنگ ایرانی

  • کد خبر : 173085
یک عکس منحصر به فرد از یک پلنگ ایرانی

به گزارش رکنا، شکوه پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی مازندران و کوه البرز در جهان کم نظیر است. پلنگ ایرانی (نام علمی: Panthera pardus tulliana)[۳] (به انگلیسی: Persian Leopard) بزرگترین زیرگونه پلنگ از نظر اندازه است. که بومی آسیای غربی است و در فهرست حیوانات “در خطر انقراض” IUCN قرار دارد. بر اساس برآورد […]

به گزارش رکنا، شکوه پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی مازندران و کوه البرز در جهان کم نظیر است.

پلنگ ایرانی (نام علمی: Panthera pardus tulliana)[۳] (به انگلیسی: Persian Leopard) بزرگترین زیرگونه پلنگ از نظر اندازه است. که بومی آسیای غربی است و در فهرست حیوانات “در خطر انقراض” IUCN قرار دارد. بر اساس برآورد سال 2005، کمتر از 1300 پلنگ در منطقه ای که شامل ایران، قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان و افغانستان است، زندگی می کنند. حداقل 60 تا 70 درصد این جمعیت در داخل مرزهای ایران زندگی می کنند.

بنابراین ایران مهمترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می رود.

جمعیت پلنگ ایرانی در دهه های اخیر دامنه تاریخی آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، به طوری که این زیرگونه از پلنگ آسیایی در برخی مناطق ناپدید شده است.

ایران که دارای مناطق وسیعی از زیستگاه های مطلوب پلنگ است، به عنوان آخرین پایگاه پلنگ ایرانی در منطقه شناخته می شود.[۶] بنابراین امید کشورهای همسایه نیز در ایران برای حفاظت از پلنگ ایرانی است.

پلنگ ایرانی نیز مانند شیر و ببر در هنر، تاریخ و ادبیات ایران اهمیت منحصر به فردی دارد. نمادسازی این گونه ها در طول قرن ها برای تاکید بر قدرت، هوش و دلاوری پادشاهان و قهرمانان ملی نشان دهنده اهمیت گربه های بزرگ از جمله پلنگ برای جامعه ایرانی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=173085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.