افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

بررسی سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار تورم/تورم در ماه‌های آینده، کاهشی است یا افزایشی؟

  • کد خبر : 172250
بررسی سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار تورم/تورم در ماه‌های آینده، کاهشی است یا افزایشی؟

ثبات نرخ دلار در بازار، کاهش قیمت مسکن همزمان با نرخ مثبت رشد اقتصادی و رشد ارزش افزوده در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و خدمات حکایت از تغییر جهت تورم و … روند نزولی این شاخص ضمن حمایت از بخش‌های تولیدی اقتصاد. همچنین بر اساس پیش بینی ها، ادامه روند نزولی نرخ رشد نقدینگی و […]

ثبات نرخ دلار در بازار، کاهش قیمت مسکن همزمان با نرخ مثبت رشد اقتصادی و رشد ارزش افزوده در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و خدمات حکایت از تغییر جهت تورم و … روند نزولی این شاخص ضمن حمایت از بخش‌های تولیدی اقتصاد. همچنین بر اساس پیش بینی ها، ادامه روند نزولی نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی حاکی از تداوم روند نزولی نرخ تورم در ماه های آینده است.

اگرچه تورم در پایان دولت دوازدهم، اما ثبت رقم 59.3 بر اساس محاسبات بانک مرکزی از شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری، نگرانی هایی را در بین آحاد جامعه و بخش های اقتصادی ایجاد کرده بود. فعالان آینده فعالیت های اقتصادی با اجرای برنامه های تثبیت اقتصادی، کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی تورم روند نزولی به خود گرفته اند و پیش بینی ها نشان می دهد که با توجه به کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی، تورم در ماه های آینده کاهش خواهد یافت.

در سال‌های اخیر، بخش قابل‌توجهی از تورم به تکانه‌های عرضه و فشارهای هزینه‌ای در اقتصاد اختصاص یافته است که نقش انتظارات تورمی در این میان عموماً قابل توجه است. اما در خصوص سیر تحول تورم در سال جاری، بر اساس محاسبات بانک مرکزی بر شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری، نرخ تورم (دوازده ماهه) در ابتدای دولت سیزدهم به 59.3 درصد رسیده بود. در شهریور 1400 و پس از سلسله اقدامات دولت سیزدهم و بانک مرکزی روند کاهشی را در پیش گرفته است و این روند مثبت را می توان در کاهش 16.3 واحد درصدی تورم از فروردین تا آبان ماه سال جاری مشاهده کرد. معاون اقتصادی بانک مرکزی

معاون اقتصادی بانک مرکزی در تحلیل روند مجموع های پولی می گوید: در ابتدای دولت یعنی در مهر ماه سال 1400 رشد نقدینگی 42.8 درصد بود که به 2 درصد رسید و کاهش یافت. 16.6 واحد درصد که رکورد خوبی در حوزه کنترل نقدینگی است و تاکنون اثر تورمی آن را شاهد بوده ایم و قطعا از این پس آثار موثرتر و مثبت تری خواهد داشت. شیرجیان افزود: این را می توان از کاهش تورم 16.3 درصدی امسال از فروردین تا آبان ماه مشاهده کرد. از سوی دیگر نکته مثبت دیگر کاهش رشد پایه پولی بود که در ابتدای سال جاری 45 درصد بود و اکنون این رقم به 38.5 درصد رسیده است. بر این اساس همانطور که بارها اشاره کرده ایم رشد پایه پولی و نقدینگی در میان مدت به همبستگی خواهد رسید و انتظار داریم در پایان سال همگرایی این دو متغیر بهبود یابد و پیش بینی ها حاکی از آن است. روند کاهشی این دو متغیر در آذر و دی ماه سال جاری بوده است.

البته لازم به ذکر است که در ابتدای سال 1401 با توجه به الزام اجرای طرح همگانی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها و همچنین افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی، افزایش قابل توجه و مورد انتظاری در شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی عمدتاً ناشی از رشد بالای شاخص گروه مواد غذایی و آشامیدنی است. به عنوان یک قاعده کلی، چنین نوساناتی را نمی توان به عنوان عوامل ساختاری تورم طبقه بندی کرد یا از این منظر تحلیل کرد.

کاهش 16.6 درصدی رشد نقدینگی به عنوان محرک اصلی تورم.

یکی از محورهای اصلی سیاست تثبیت اقتصادی بانک مرکزی، موضوع کنترل و مدیریت نقدینگی به‌عنوان متغیر میان‌مدت و بلندمدت تأثیرگذار بر تورم است و طبیعتاً این اثر تورمی می‌تواند منجر به تغییر سایر متغیرهای کلان اقتصادی شود.

در حالی که میزان نقدینگی در مرداد 1392 همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم معادل 640 میلیارد تومب بود، در پایان شهریور 1400 (پایان دولت دوازدهم) این رقم به 4 هزار و 68 میلیارد رسید. گرفتن حجم پایه پولی نیز از 96.3 میلیارد تومان در مرداد 1392 به 519 میلیارد تومان در پایان شهریور 1400 رسید که اثرات قابل توجهی بر افزایش تورم در سال های اخیر داشته است.

شاخص نرخ رشد نقدینگی که در مهر 1400 حدود 42.8 درصد بود، در آبان ماه امسال به 26.2 درصد کاهش یافت. این روند مثبت را می توان در کاهش 16.3 واحد درصدی تورم از فروردین تا آبان ماه سال جاری مشاهده کرد و تورم در آبان به 46.1 درصد رسید.

احتمال دستیابی به هدف رشد نقدینگی 25 درصدی از یک سو و همچنین کاهش رشد پایه پولی که در ابتدای سال جاری معادل 45 درصد بوده است، زیاد است و این رقم باعث شده است. در نوامبر به 38.5 درصد رسید. رشد پایه پولی و نقدینگی در میان مدت به همبستگی خواهد رسید و با همگرایی این دو متغیر، روند نزولی تورم تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

ضمن حمایت از تولید به کنترل نقدینگی و پایه پولی توجه کنید

در شرایط تغییر مجموع های پولی و بهبود فعالیت های اقتصادی، بانک مرکزی با کاهش تدریجی رشد مجموع پولی و اعمال سیاست هایی برای هدایت اعتبارات به سمت فعالیت های مولد اقتصادی، به دنبال بسترسازی برای افزایش تولید و اشتغال پایدار بوده است.

رشد خطوط اعتباری در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته 24.2 درصد افزایش داشته و معادل سه هزار و 334 همات ردیف اعتبار بانکی به بخش‌های مختلف اعطا شده است. در حوزه شرکت های دانش بنیان تقریباً ۷۲ درصد افزایش نصب داشته است.

به همین ترتیب بانک مرکزی بر تامین مالی زنجیره ای و موضوعاتی که تامین سرمایه در گردش شرکت ها را در نظر می گیرد، رصد می کند، یعنی بحث کنترل و استفاده بهینه از نقدینگی در کنار هم دیده شده است.

کنترل موفقیت آمیز بازار ارز بدون دستکاری پولی نشان دهنده اثربخشی سیاست تثبیت اقتصادی است.

در چارچوب سیاست‌های تثبیت اقتصاد کلان، دولت و بانک مرکزی به موضوع تثبیت بازار ارز برای یک دوره مشخص و کوتاه‌مدت با تمرکز بر بازار حواله به‌عنوان منبع اصلی ارز وارداتی توجه کرده‌اند. از کشور .

در چارچوب رویکرد جدید مقرر شد در بازار حواله نرخی متناسب با واقعیت های اقتصادی کشور تعیین شود و برای یک بازه زمانی مشخص (یک ساله) نیازهای واقعی اقتصاد در حوزه تولید تعیین شود. . و سرمایه گذاری شرکت های ملی و نیز کالاهای مصرفی و ضروری مورد نیاز خانوارها با نرخ متوسط ​​تعیین می شود. واکنش باید به گونه ای باشد که فعالیت های تولیدی و معیشت خانوار از تکانه های روانی و عاطفی خانوار مصون بماند. نرخ ارز در بازار غیررسمی

پیش بینی می شود سیاست تثبیت روند قیمت در بازار حواله به عنوان اصلی ترین منبع تامین ارز کالاهای وارداتی کشور به همراه اقدامات نظارتی در زنجیره توزیع، اثرات مثبتی در قالب تثبیت قیمت های هر دو گروه به همراه داشته باشد. کالاهای وارداتی و تولیدات داخلی تجلی یافته است که به بهبود پیش بینی پذیری اقتصاد برای فعالان اقتصادی، مدیریت انتظارات تورمی، کنترل نرخ تورم و همچنین بازگشت آرامش به بازار ارز منجر می شود.

تقویت عرضه ارز با اقداماتی از جمله نظارت بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، استفاده از توانمندی های کشورهای همسایه و شرکای تجاری و متنوع سازی روش های بازگشت اجرایی شده است.تجارت خارجی صرافی برای تثبیت بازار ارز .

همچنین در سمت تقاضا با هدف تامین نیازهای واقعی ارزی، تدوین برنامه هزینه سالانه ارزی، تامین ارز کالاهای اساسی در بستر درگاه ارزی، برقراری ارز ایرانی و مبادله طلا. مرکز، تغییر محور نظارت بر مصارف ارزی کشور و کنترل مصرف نیازهای ضروری برای حساب ارزی متقاضیان، نتایج رضایت بخشی را برای مدیریت بهینه بازار ارز کشور به دست آورده و بازار ارز کمترین میزان را به ثبت رسانده است. تاثیر و نوسانات در سال های اخیر علیرغم ظهور احساسات کاذبی مانند جنگ غزه و عملیات تروریستی گلزار شهدا در کرمان.

رشد منفی قیمت در بازار املاک تهران در آذرماه حکایت از مهار تورم دارد

قیمت معاملات ملکی در تهران در آذرماه امسال 2.2 درصد کاهش یافت. بر اساس آمار واحدهای مسکونی بازاریاب شده در سامانه ثبت معاملات املاک کشور، متوسط ​​قیمت یک مترمربع واحد مسکونی عرضه شده در تهران در 23 آذرماه به 740.9 میلیون ریال رسید که نسبت به ماه قبل 2.2 درصد کاهش داشته است. .

این رشد منفی در آذرماه ادامه روند نزولی این مولفه از تیرماه سال جاری است که حاکی از آرامش نسبی در بازار املاک تهران در پی تثبیت بازار ارز و سایر دارایی ها در ماه های اخیر و همچنین با توجه به برنامه های انجام شده است. توسط دولت مربوط به ساخت و تامین مسکن در کشور است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی مهم رئیس سابق بانک مرکزی از نرخ تورم/جهت تورم در سال آینده را ببینید.

۲۱۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=172250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.