افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
6

هر چه باید درباره سیزده بدر و فلسفه آن بداند!

  • کد خبر : 17220
هر چه باید درباره سیزده بدر و فلسفه آن بداند!

همه ما، با شنیدن نام سیزده بدر، جمع‌های خانوادگی، بازی‌های جمعی، سبزه‌گردن و رفتن به دامان طبیعت می‌افتیم. از بین آیین‌هایی که با آمدن و نوشدن در کشور ما برگزار می‌شود، سیزده بدر یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین آن‌ها است. روز ۱۳ که در تقویم شمسی روز طبیعت و به نامیده شده، آخرین روز نوروزی […]

همه ما، با شنیدن نام سیزده بدر، جمع‌های خانوادگی، بازی‌های جمعی، سبزه‌گردن و رفتن به دامان طبیعت می‌افتیم. از بین آیین‌هایی که با آمدن و نوشدن در کشور ما برگزار می‌شود، سیزده بدر یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین آن‌ها است. روز ۱۳ که در تقویم شمسی روز طبیعت و به نامیده شده، آخرین روز نوروزی است و بعد از این روز در دامان طبیعت، سال را برای شروع جدید آماده می کند. در این مطلب از مجله گردشگری اسمارتک نیوز قرار است درباره سیزده به در صحبت کنیم و بگویم که چرا ایران این روز را در جوار طبیعت جشن میگیرند. با ما همراه باشید.

تاریخچه سیزده بدر

شاید شما مثل خیلی‌های دیگر فکر کنید که تاریخچه سیزده بدر به همین چند دهه اخیر است. به طور کلی، سیزده بدر به شیوه فعلی به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. مردم آن جشن ۱۳ فروردین را بسیار باشکوه برگزار می کنند و برای جشن و به باغ و میرفتند. اما روایاتی هم وجود دارد که نشان می‌دهد این سنت ایرانی را به هزار سام باب، قزال می‌دهد.

به‌عنوان مثال، می‌شود که جمشید جمشید یکی از پادشاهان ایرانی در شاهنامه هم نام او شده است)، چند سال متوالی روز سیزده نوروز را در طبیعت طبیعت خیمه می‌زند و بار بار عام عام عام عام عام عام عام از مردم عادی دیدار می‌کنند. میکند)؛ بعد از آن، چنین مراسمی به یک سنت و آیین در بین مردم سراسر ایران زمین تبدیل شد.

علاوه بر این، بررسی کتابهای سومری و بابلی نشان می دهد که مردم این دوره آیینی را برای بزرگداشت سیزدهمین روز نوروز داشته اند. در آیین‌های نو که در بابل تحت عنوان آکیتو در با نام برگزار می‌شود، ۱۲ روز طول می‌کشد که در روز مردم جشنی در طبیعت طبیعت برگزار می‌شود.

سیزده بدر نماد چیست؟

خیلی‌ها به تصور می‌کنند که ۱۳ عدد نحسی است که از بیرون رفتن در ۱۳، به نحسی این روز است. در فرهنگ ایرانی‌ها هیچ عددی نحس تلقی نمی‌شود همه خرافات در مورد سیزده بدر را باید دور کرد. سیزده بدر تقویم شمسی روز طبیعت نامگذاری شده است بیش از هر چیزی که نمادی از احترام به طبیعت. این روز از هر چیزی بهانه‌ای برای آشتی با و جشن گرفتن بهار در جوار آن تلقی. حتی برخی از افراد برای پاسداشت این روز گل و درخت هم می‌کارند.

آداب و رسوم سیزده بدر

شیوه های مراسم سیزده بدر در کنار شباهت های بسیار متفاوت جزئی در نقاط مختلف ایران. به‌عنوان مثال مردم از شهرها سبزه‌هایی را که سفره هفت سین سبز کرده‌اند، می‌اندازند و می‌توانند چنین کاری را بدیمن می‌دانند. در ادامه با مرسوم‌ترین سنت‌های مردم برای سیزده بدر آشنا می‌شوند.

تمپلیت عکس بلاگ تکی ۲۶ ۱

پیک نیک در طبیعت | اصلی ترین سنت سیزده به در

اصلی‌ترین سنت روز سیزده بدر، رفتن به باغ‌ها و مناطق سرسبز است. در این، اکثر خانواده‌های ایرانی وسایل پیک نیک جمع می‌کنند و همراه دوستان یا اعضای خانواده به سرسبزترین منطقه نزدیکی محل زندگی‌شان می‌روند و به جشن و بازی بازی می‌پردازند.

پختن آش | از غذاهای محبوب سیزده بدر

از دیگر رسوم بسیار پرطرفدار برای سیزده بدر، پختن آش‌های خوشمزه‌ای مثل آش درش و. جالب است که در گذشته این آش‌ها با استفاده از و سبزیجاتی که در طبیعت رشد می‌کردند، پخته می‌شد خیلی‌ها هم به نیت دور ماندن از حوادث این روز، یک شب مانده به فروردین آش می‌پختند و آن را بین همسایه‌هایشان می‌کردند.

سبزه گره زدن | نمادی از بخت گشایی!

این سنت را در گذشته بیشتر جوانان مجرد انجام دادند. خیلی‌ها عقیده دارند که سبزه‌ها می‌توانند باعث بخت‌گشایی شوند، بسیاری از افراد این کار را به آرزوها می‌رسانند و از مشکلات خود باز می‌کنند.

آداب و رسوم سیزده بدر

انجام بازی های گروهی | بازگشت به دوران کودکی

اصلی‌ترین بازی‌هایی که آن‌ها در روز سیزده فرودین حسابی دارند، بازی‌های گروهی مثل وسطی، ولیبال، فوتبال، طناب کشی است. آببازی نیز رسمی باستانی به‌حساب می‌آید، از دیگر بازی‌های روز فروردین است.

جمع آوری گیاهان صحرایی

بسیاری از آن‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در روستا زندگی می‌کنند، در روز سیزدهم به جمع‌آوری می‌پردازند تا از آن‌ها در طول سال استفاده کنند. خیلی‌ها هم با همان سبزی‌ها آش می‌پزند.

در روز سیزده بدر چه خوراکی هایی رایج است؟

هر چند این روزها جوجه کباب به یکی از غذاهای سیزده تبدیل می شود اما همچنان یک سری غذاهای سنتی هستند که مردم به مناسبت روز سیزده فروردین آن ها آن ها را درست می کنند. به‌عنوان مثال مردم استان خراسان عقیده دارند که غذای سیزده حتما باید با گیاهان صحرایی درست شود و ساکنین شمالی انواع حلوا را در سفره سیزده بدر قرار دهند.

آش رشته و آش دوغ غذاهای دیگری هستند که. همچنین، روز ۱۳ فروردین به شهرهای استان آذربایجان، ممکن است در این از شما با کوفته تبریزی پذیرایی شود. هر چند از کردها هم دلمه برگ مو را برای این روز آماده می‌کنند. از دیگر غذاهای سنتی در سیزده بدر که طرفداران زیادی هم دارند، ترکیب کاهو و سکغینج.

غذاهای سنتی سیزده بدر

معرفی بهترین مناطق و شهرها برای سیزده بدر

همیشه پیش از شروع سال نو به این فکر می کنم که عید کجا برویم و تعطیلات خود را بگذرانیم. به پایان تعطیلات می‌رسیم مهمترین سوالی که ذهن خیلی ما را به خودزده می‌کند این سیزده بدر کجا بریم؟». هر شهری زیبا و خاص به‌فرد خاص خودش را دارد به این مکان‌ها سر بزنید و با طبیعت دفعات بازدید کنید. مثلاً اگر ساکن هستید، پارک کوه سنگی، وکیل آباد، چالیدره، طرقبه شاندیز و روستای زشک، از مکان‌ها مکان‌ها برای به‌درکردن سیزده فروردین هستند. شیرازی‌ها برای بدر به مکان‌هایی مثل پارک کوهپایه دروازه، دشت ارژن، آبشار کوهمره پارک بعثت و پارک آزادی و آبشار آبشار آب، دهکده زاینده‌رود زاینده‌رود، دشت لاله‌لاله واژگون، پاتوق اصفهانی‌ها اصفهانی‌ها برای طبیعتی بزرگ هستند.

سیزده بدر در تهران کجا بریم؟

در گوشه کنار تهران بزرگ، مانند طبیعت سرسبز و وجود دارد که هوش از سرتان دارد و هرگز نمی‌توان کرد که پایتخت را با شلوغی و بیرون از حدش، چنین طبیعت دنج و زیبایی زیبایی. اگر دوست امسال سیزده بدر به یادماندنی و متفاوت‌تری را تهران تجربه کنید، مواردی را در ادامه معرفی کنید و گزینه‌های بسیار مناسبی برایتان خواهند بود:

  • دشت هویج روستای افجه
  • روستای برگ جهان
  • روستای خور
  • تنگه واشی فیروزکوه
  • لواسان و فشم
  • پارک جنگلی خرگوش‌ دره
  • پارک جنگلی لتمال کن
  • روستای وردیج
  • خوب…

هر کس به تماشایی، رفتند به صحرایی!

سفرهای نوروزی با ۱۳ فروردین در تقویم روز طبیعت شده است و ما آن را به دل طبیعت جشن میگیریم. در این، با شما درباره روز سیزده بدر و آیین‌ها و سنت‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم. شما در شهرتان چه آداب و رسومی برای روز طبیعت دارید؟ خاطره‌ها و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته هر چه باید درباره سیزده بدر و فلسفه آن بداند! اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=17220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.