افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

روند کاهش صادرات به عراق آغاز شد/ تجار ایرانی 18 درصد از سایر تجار عقب هستند

  • کد خبر : 170854
روند کاهش صادرات به عراق آغاز شد/ تجار ایرانی 18 درصد از سایر تجار عقب هستند

به گزارش رکنا: از ابتدای سال 2024 هرگونه معامله با دلار در عراق ممنوع است و فروش دلار خارج از سامانه رهگیری بانک مرکزی عراق تخلف است. پس از سقوط صدام و حضور آمریکایی ها در این کشور، دینار واحد پول رسمی عراق بود، اما در عمل معاملات با دلار انجام می شد. با روی […]

به گزارش رکنا: از ابتدای سال 2024 هرگونه معامله با دلار در عراق ممنوع است و فروش دلار خارج از سامانه رهگیری بانک مرکزی عراق تخلف است. پس از سقوط صدام و حضور آمریکایی ها در این کشور، دینار واحد پول رسمی عراق بود، اما در عمل معاملات با دلار انجام می شد. با روی کار آمدن دولت و بازسازی زیرساخت ها، دینار به بازار تجاری بازگشت، اما برخی معاملات مهم مانند خرید و فروش خودرو یا خانه های مجلل همچنان به دلار انجام می شد. تاب خوردن قیمت دلار در سال 2023 در عراق باعث شد تا دولت این کشور هرگونه معامله با دلار را به دلایل انضباط مالی ممنوع کند. قیمت هر 100 دلار در بانک عراق 132000 دینار و در بازار آزاد 155000 دینار است. یعنی تفاوت بازار آزاد و بازار بانکی تقریباً 18 درصد است. این اختلاف در بازار عراق که همیشه رقابت شدیدی بین ایران، ترکیه و چین وجود دارد، باعث حذف کامل یکی از طرفین می شود.

علی شریعتی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: از چند ماه پیش که وزارت خزانه داری آمریکا هرگونه معامله دلاری با ایران از عراق را ممنوع کرد و عملاً دیگر هیچ بانک عراقی با ایرانی ها کار نمی کند. صادرات ما تحت تأثیر قرار گرفت و به تدریج میزان آن کاهش یافت، البته این مشکل فقط در عراق نیست، به طور کلی بانک های دنیا با ایران و سه کشور دیگر که در لیست سیاه FATF هستند، کار نمی کنند. اگر معامله انجام شود ، از طریق سیستم مبادله یا به اصطلاح چمدان انجام می شود.

وی ادامه داد: پس از این تصمیم، تجار عراقی که قصد خرید محصولات ایرانی را داشتند، باید دلارهای مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کردند، یعنی همانطور که در استانبول سبزه میدان یا چهارراه داریم، در عراق نیز این مراکز وجود دارد.

وی افزود: با در نظر گرفتن این موضوع، اگر تاجر ایرانی بخواهد با تاجر ترکیه ای یا هر کشور دیگری رقابت کند، باید قیمت خود را 18 درصد کاهش دهد، در حالی که سود طبیعی کالاهای صادراتی 15 تا 20 درصد است. از طرف دیگر صادرکننده ایرانی مجبور است دلار خود را در اتاق دوم عرضه کند و نیمی از این موارد باعث شد تا صادرات محصولات ایرانی به ویژه محصولات مشابه ترکیه با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره به قانون جدید بانک مرکزی عراق بیان کرد: این تصمیم، دریافت دلار در بازار آزاد را دشوارتر می کند و صادرکنندگان ایرانی مجبور به تجارت با دینار می شوند که این امر باعث کاهش سود مالی آنها می شود. اما تأثیرات آن پس از پایان تعطیلات سال نو مشخص خواهد شد.

وی در خصوص اتخاذ راه حل مناسب برای این امر گفت: بعید است دولت بتواند با عراق قرارداد مالی امضا کند زیرا قطعا آمریکا جلوی آن را خواهد گرفت، بنابراین دولت می تواند از چند جهت به صادرکنندگان کمک کند، یکی از این موارد. اشکال معافیت است: 15 درصد بازگشت ارز به کشور معادل تخفیفی است که صادرکننده باید بدهد یا صادرکنندگان عراقی از عرضه ارز صادراتی خود به تالار نیما دوم معاف هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=170854

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.