افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

52 درصد واجدین شرایط تایید شدند / 3 روز اعتراض – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 170770
52 درصد واجدین شرایط تایید شدند / 3 روز اعتراض – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش هادی خبرنگار مهر طحان تمیز سخنگوی شورای نگهبان در برنامه خط مقدم گفت: مهلت 50 روزه بررسی هیأت های نظارت استان ها و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات امروز به پایان رسید و نتایج به وزارت کشور ارسال شد. وی ادامه داد: سه روز برای اعتراض مهلت دارد که افراد فاقد صلاحیت می […]

به گزارش هادی خبرنگار مهر طحان تمیز سخنگوی شورای نگهبان در برنامه خط مقدم گفت: مهلت 50 روزه بررسی هیأت های نظارت استان ها و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات امروز به پایان رسید و نتایج به وزارت کشور ارسال شد.

وی ادامه داد: سه روز برای اعتراض مهلت دارد که افراد فاقد صلاحیت می توانند اعتراض خود را ثبت کنند. پس از آن شورای نگهبان 30 روز فرصت دارد تا این روند را تکمیل کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در این مرحله یک هزار و 750 مدرک را بررسی کردیم و بیش از 21 هزار نفر واجد شرایط ثبت نام شدند که صلاحیت آنها بررسی شد و حدود 11 هزار نفر که صلاحیتشان تایید شد، یعنی دو برابر. تصویب عناوین در دوره قبلی مجلس به این معناست که میزان تایید عناوین بالای 52 درصد نسبت به دوره قبل دو برابر بوده و برای هر کرسی 38 نفر با هم رقابت می کنند.

برای هر صندلی 38 نفر با هم رقابت خواهند کرد

طحان تمیز وی با اشاره به موضوع احراز صلاحیت گفت: ما کشوری هستیم که تعداد نامزدهای شرکت کننده در انتخابات مجلس زیاد است و همانطور که گفتم برای هر کرسی 38 نفر با هم رقابت می کنند. ما تابع قانون هستیم و این حساسیت در گذشته هم وجود داشته است، اما قانون جدید با کمک شورای نگهبان و هیئت های نظارت به وجود آمد، البته به نفع داوطلبان هم هست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: صلاحیت های این دوره توسط اقشار مختلف با تخصص های مختلف تایید می شود. در میان تاییدیه ها، بیش از 800 استاد دانشگاه، بیش از 150 پزشک و پرسنل بهداشتی، ۱۳۰۰ فرهنگیان، 200 وکیل و قاضی حضور دارند. بیش از 400 نفر از دهه هفتاد و ۳۷۰۰ آنها بیش از شصت سال سن دارند. بیش از سه برابر تعداد کرسی های مجلس توسط زنان تایید شد آنها می توانند مجمع جوانان تشکیل دهید.

52 درصد از واجدین شرایط تایید شدند.

هیأت های نظارت بیش از 21000 پرونده از کاندیداهای واجد شرایط را بررسی کردند و بیش از 52 درصد از داوطلبان واجد شرایط تأیید شدند.

طحان تمیز وی گفت: زمان دقیق اعتراض داوطلبان به عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت از 26 تا 29 دی ماه است که داوطلبان فرصت دارند شکایات خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: بیش از 4000 داوطلب به تهران و هیأت‌های نظارت استان‌ها دعوت شدند تا شبهات و پیشنهادات آنها شنیده شود.

26 نماینده فعلی تایید نشدند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۲۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از بین ۲۷۵ نماینده که برای شرکت در انتخابات پیش رو ثبت نام کرده‌اند در این مرحله نسبت به دوره قبل که ۹۰ نفر بود تایید صلاحیت نشده‌اند. شورای نگهبان این تعداد به 73 نفر کاهش یافت که این تعداد در این مدت کاهش چشمگیری داشته است. البته این افراد فرصت اعتراض هم دارند که قابل تایید شورای نگهبان است.

طحان تمیز وی در بخشی دیگر از سخنان خود به سازوکارهای در نظر گرفته شده برای داوطلبان تبلیغات اشاره کرد و گفت: مهم این است که مردم فرصت های برابر برای ارائه برنامه های خود داشته باشند که مشابه برنامه های پیش بینی شده است و قرار است صفحاتی از صداوسیما وجود داشته باشد. و تلویزیون برای این موضوع مهم.

وی تبلیغات را فرصتی برای آشنایی مردم با داوطلبان دانست و بیان کرد: تخلفات در این حوزه نیز توسط دستگاه های متولی بررسی می شود. ما شبکه ای متشکل از 300 هزار ناظر داریم که این وظیفه مهم را از اقشار مختلف جامعه انجام می دهند، اما سیستمی نیز وجود دارد که عموم مردم از تخلفات احتمالی به ما اطلاع دهند.

طحان تمیز وی با اشاره به اصلاحات اعمال شده در قانون انتخابات مجلس از جمله اجرای شفافیت مالی برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها، گفت: در قانون بر شفافیت مالی نامزدها تاکید شده است که از چه کسانی می توانند کمک مالی دریافت کنند و چه کسانی نمی توانند کمک دریافت کنند. به عنوان مثال، داوطلبان نمی توانند از محکومان و اشخاص حقوقی مانند صاحبان هلدینگ های اقتصادی و شرکت ها و مؤسسات انجام کار اقتصادی و همچنین از خارجی ها کمک مالی دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به ضمانت های اجرایی برای شفافیت مالی نامزدها خاطرنشان کرد: قانون ضمانت حسن انجام کار را نیز پیش بینی کرده است و علاوه بر مجازات نامزدها در صورت تخلف، ضمانت های اجرایی از جمله ممنوعیت در نظر گرفته شده است. تعلیق کاندیداتوری تا دو دوره در صورت اثبات تخلف. همچنین در بحث شفافیت مالی نیز محدودیت هایی برای حامیان مالی نامزدها در نظر گرفته شده است و هیچ فرد یا حزب سیاسی نمی تواند بیش از 20 درصد از مجموع هزینه های تبلیغاتی یک نامزد را متحمل شود.

داوطلبان باید هزینه تبلیغات را در سامانه وزارت کشور ثبت کنند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه بر اساس قانون، نامزدها باید هزینه‌هایی را که برای تبلیغات انتخاباتی انجام می‌دهند، در سامانه‌ای که قبلاً از سوی وزارت کشور اعلام شده است، ثبت کنند تا این اطلاعات با تراکنش‌های ثبت‌شده در حساب‌های بانکی انتخاباتی‌شان مقایسه شود. البته از این نظر به گفته وزارت کشور یک فرآیند که در قانون ذکر شده، بر اساس سه معیار منطقه جغرافیایی، جمعیت و تعداد کرسی‌های هر حوزه انتخابیه، سقف هزینه‌های داوطلبان را تعیین می‌کند، البته این سقف نیز باید به تصویب هیئت نظارت مرکزی انتخابات برسد. ، که به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

طحان تمیز وی گفت: افرادی که از نتایج این مرحله شکایت دارند باید از روز یکشنبه با مراجعه به سامانه داوطلبان شکایت خود را ثبت کنند.

وی درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: زمان اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تا 4 بهمن ماه است. ، پس از آن فرصتی برای ثبت شکایت وجود دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=170770

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.