افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

دستگیری 6 مرد در قدمی گنجینه تاریخی / در حال کندن زمین بودند

  • کد خبر : 170174
دستگیری 6 مرد در قدمی گنجینه تاریخی / در حال کندن زمین بودند

به گزارش رکنا، رضا ایاز یایس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه روز پنجشنبه اظهار کرد: روز گذشته در پی اعلام گزارش مردمی در یکی از روستاهای سیل زده قرق آباد، فعالیت ها انجام شد. بیل مکانیکی غیر مجاز عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان به محل مورد نظر اعزام شدند. وی افزود: […]

به گزارش رکنا، رضا ایاز یایس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه روز پنجشنبه اظهار کرد: روز گذشته در پی اعلام گزارش مردمی در یکی از روستاهای سیل زده قرق آباد، فعالیت ها انجام شد. بیل مکانیکی غیر مجاز عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی افزود: با هماهنگی مقام قضایی و همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان، در این عملیات 6 دستگاه بیل مکانیکی غیرمجاز در حین حفاری در محل کشف شد. دستگیر شد تبدیل شود

ایاز گفت: تمامی تجهیزات حفاری از جمله دستگاه برش، چکش برقی و سایر ادوات از این بیل مکانیکی کشف و ضبط شد و افراد دستگیر شده هم اکنون برای سیر مراحل قضایی تحویل مقامات قضایی شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه یادآور شد: سه دستگاه از این حفاری ها ایرانی و سه نفر از آنها اتباع خارجی هستند و به لایه های تاریخی محوطه کاوش نیز آسیب وارد کرده اند.

وی با بیان اینکه این چهارمین عملیات دستگیری حفاران غیرمجاز در سال جاری در این شهرستان است، افزود: تیرماه امسال یکی از حفاران غیرمجاز هنگام حفاری در یکی از روستاهای نوبران در زیر خاک مدفون شد و جان باخت.

بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و اکتشاف به قصد تحصیل اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع است و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهند شد و اشیاء مکشوفه نیز به حبس تعزیری محکوم خواهند شد. سود. میراث فرهنگی کشور و ادوات و تجهیزات حفاری که به نفع دولت محکوم است.

چنانچه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور درج شده و یا در اماکن متبرکه و اماکن مذهبی انجام شود، علاوه بر ضبط اشیاء و ادوات حفاری مکشوفه، مرتکب به حداکثر مجازات محکوم می شود. .

شهرستان ساوه دارای 430 اثر تاریخی شناسایی شده است که 130 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=170174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.