افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
4

آیا صنعت گیمینگ دروازه ورود به متاورس است؟

  • کد خبر : 16949
آیا صنعت گیمینگ دروازه ورود به متاورس است؟

متاورس (متاورس) یا «فراجهان» یک دنیای مجازی شبیه به دنیای واقعی کاربران با محیط و محیط اطراف را فراهم کرده است. برخی معتقدند متاورس آینده اینترنت است و احتمالا در افق زمانی کوتاهی بر بسیاری از جوانب زندگی انسانها سایه می‌اندازد. به نظر می‌رسد در حال حاضر، زیرساخت‌های لازم برای ورود به متورس و پذیرش […]

متاورس (متاورس) یا «فراجهان» یک دنیای مجازی شبیه به دنیای واقعی کاربران با محیط و محیط اطراف را فراهم کرده است. برخی معتقدند متاورس آینده اینترنت است و احتمالا در افق زمانی کوتاهی بر بسیاری از جوانب زندگی انسانها سایه می‌اندازد. به نظر می‌رسد در حال حاضر، زیرساخت‌های لازم برای ورود به متورس و پذیرش آن وجود ندارد. اما ظاهرا صنعت گیمینگ قدم اول را برداشته است. آمارها نشان می‌دهد نه تنها سرمایه‌گذاران می‌دهند، بلکه بخش عمده‌ای از بازی‌های طرفدار بازی‌های بلوک‌چنینی و متورسی هستند. در این مطلب از میهن بلوکچین به این موضوع می‌پردازیم که چرا گیمرها وارد متاورس می‌شوند و نقش آن‌ها در تحقق و پذیرش متاورس چیست؟

گسترش فناوری بلوکچین، متاورس و گیمینگ

هرچه فناوری بلوکچین تبدیل‌تر می‌شود، بخش‌های مختلفی از جمله‌های گیمینگ، واقعیت مجازی (VR)، متاورس و توکن‌های بی‌همتا (NFT) بیشتر با ترکیب آمیخته می‌شوند. گزارشهای اخیر موسسه حسابداری EY حاکی از آن است که بیش از 49 درصد از شرکت‌های گیمینگ، سرمایه‌گذاری در حوزه مجازی مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) یا ترکیبی از هر دو را می‌دهند. طبق این آمار گیمرها طلایه‌دار تبدیل متاورس به واقعیت هستند.

گیمینگ مهم‌ترین منبع سرگرمی نسل جوان است و نسبت به شبکه‌های اجتماعی، موسیقی، تلویزیون و سایر منابع چندرسانه‌ای در رتبه بالاتری قرار دارد. در حال حاضر پذیرنده‌های مختلف کریپتویی و شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ مانند متا (متا) در حال حاضر روی متاورس هستند. احتمالا پذیرش متاورس در آینده فراتر از تصور ما خواهد بود و در حد یک رویا نمی‌ماند.

دنیای متاورس و گیمینگ

نقش گیمینگ در پذیرش متاورس
منبع: Solulab.com

برخی معتقدند متاورس آینده اینترنت است؛ فضایی برای دیگران با دیگران به صورت آنلاین از طریق آواتارهای مجازی و هدست‌های VR. در این فضای مجازی کاربران به جای نوشتن توییت، از طریق آواتارهای دیجیتال به صورت حضوری و رودررو ایده‌ها و نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند. چنین فضایی فقط با محافل مدرن امروزی قابل‌قیاس است!

به هر حال در حال حاضر متفاوت هنوز تا پیوستن جامعه به این تخت و پذیرش متاورس به صورت ویژه فاصله زیادی وجود دارد. با توجه به پیشتازی صنعت گیمینگ در حوزه متاورس، قبل از شکل‌گیری توییتر، اینستاگرام یا فیسبوک در متاورس، در وهله اول این بازی‌ها هستند که فراجهان را تجربه می‌کنند.

طبق گزارشهای اخیر موسسه EY گیمر ۱۳ تا ۱۷ سال از بازیکنان بزرگ‌تر از خود طرفدار متورس هستند. نیمی از گیمرها به جای تنها بودن در بازی، می‌دهند با دوستان خود همراه باشند. همچنین اکثر بازیکنان به بازی‌های متاورس با محوریت معاشرت جذب می‌شوند.

در صنعت متاورس افکار مشابه هم میان مدیران رواج دارد. ۴۸ درصد از مدیران اجرایی بازی‌ها، متورس‌های فرصت‌هایی را برای مدل‌های جدید کسب‌وکار ایجاد می‌کند. نیمی از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در تجارب برای تحقق واقعیت، واقعیت افزوده و ترکیب هر دو اقدام کرده‌اند.

استقبال گیمرها از بازی‌هایی مانند سکند لایف (زندگی دوم) وی آر چت (VRChat)، ماینکرفت (ماینکرفت)، فورتنایت (Fortnite) و رابلاکس (Roblox) نشان می‌دهد که گیمرها به معاشرت از طریق بازی بسیاری از افراد دارند. اوقات فراغت آن‌ها در دنیایی بازی می‌کنند که اقلام و آیتم‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند و محیطی را می‌سازند که آواتارها را در آنجا قرار دهد.

ممکن است داستان متاورس برای برخی شبیه به یک آینده دیستوپیایی و پادآرمانشهری به نظر برسد. اما اکنون بیش از همیشه واضح است که گذر از این مرحله یک بخش طبیعی و منطقی در فناوری فناوری و جامعه است. به هر حال برای پذیرش متورس، این سوال مطرح است که آیا همه افراد، هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز به ارتباط می‌شوند؟ پاسخهای منفی است، اما نسلهای جدیدتر نسبت به همتایان قبلی خود به مراتب بیشتر فعالیتهای دیجیتال خواهند داشت.

ایجاد انگیزه برای پذیرش متاورس با استفاده از NFTها

افزایش پذیرش متاورس با استفاده از NFTها
منبع: Binance.com

توکن‌های بی‌همتا (NFT) نقش مهمی در جذب گیمرها به دنیای متاورس دارند. بازیکنان با استفاده از NFTها می‌توانند دارایی‌های درون بازی را بخرند و در عین حال از حق فروش مجدد یا انتقال آن‌ها به اکانت‌های دیگر استفاده کنند. این توکن‌ها به‌صورت ابزارهای پوشیدنی دیجیتال، پوشش اسلحه یا حتی زمین‌های مجازی در بازی استفاده می‌شوند.

نکته مهم در NFTها این است که گیمرها می‌توانند مالکیت کامل دارایی‌های دیجیتال را حفظ کنند یا حتی آن‌ها را با پول واقعی کنند. همچنین سازندگان توکن‌های بی‌همتا می‌توانند به‌طور فعالانه در مجازی‌سازی مشارکت داشته باشند و از طریق دنیای ایجاد آیتم‌های درون بازی یا حتی خود بازی درآمد کسب کنند.

هنوز باید منتظر ماند و دید که صنعت گیمینگ چگونه فناوری بلوکچین را با متاورس ادغام می‌کند. شرکت‌های گیمینگ از راه‌حل‌های بلوک‌چین موجود و شبکه‌های غیرمتمرکز مانند اتریوم (Ethereum) استفاده می‌کنند یا راه‌حل‌های اختصاصی و دارای مجوز (مجاز شده) خود را ایجاد کنند؟ احتمالاً شرکت‌ها به دلیل کارمزد بالا و سرعت پایین تراکنش‌ها در بلوک‌چین‌های موجود، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند.

معرفی فناوری بلوکچین به گیمرها از طریق پیاده سازی متورس باعث افزایش و بهبود سرعت پذیرش تکنولوژی بلوکچین می شود. مطمئنا نمی‌توان گیمرها را از طریق مطالعه در مورد قراردادهای هوشمند و بلاکچین‌ها با این فناوری آشنا کرد؛ اما درگیر کردن آن‌ها از طریق رابطه با NFTها روش بهتری است.

شاید بپرسید چرا گیمرها برای NFT پول خرج می‌کنند؟ مطمئن این است که بازیکنان بازی‌های ویدیویی مبالغ هنگفتی را بابت آیتم‌های دورن بازی خرج می‌کنند. بازیکنان بازی فورتنایت برای به دست آوردن پوست‌های (Skin) مختلف برای آواتار مجازی خود پول واقعی خرج می‌کنند. آن‌ها یک اعتبار مجازی به نام “Vbuck” می‌خرند و بین ۵ تا ۲۰ دلار برای خرید پوست هزینه می‌کنند.

بازی متاورسی فورتنایت
منبع: Academy.shrimpy.io
برگزاری کنسرت‌های مجازی در فضای فورتنایت بسیاری از هنرمندان موسیقی از جمله تراویس اسکات (Travis Scott). چنین رویدادهایی از افزایش مستمر نمونه مجازی مجازی و کلید استفاده از پتانسیل متاورس است.

گزارشی از فایننس آنلاین (FinancesOnline) نشان می دهد که ۷۷ درصد از بازیکنان بازی فورتنایت، بازی های با حدود ۲۵ میلیون کاربر فعال روزانه، خریدهای درونبازی انجام شده است. بله، گیمرها برای پوست‌هایی از پول خرج می‌شوند که به زیبایی بصری هیچ تأثیری روی بازی ندارد. اگر این پوست‌ها، NFTهایی با قابلیت فروش مجدد، چه استقبالی از آن‌ها می‌شد، بسازید.

آینده گیمینگ در متاورس

حقیقت این است که هنوز آنچنان نگرفته است، اما تمام مولفه‌های لازم برای ساخت آن وجود دارد. فناوری مجازی واقعیت (VR) و واقعیت افزوده (AR) دائما در حال پیشرفت هستند. محبوبیت NFTها در چند سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است و مهم‌تر از همه فناوری‌های پذیرش بلوک‌چین و پذیرش متاورس‌ها از تصور خواهد بود.

گام منطقی بعدی این است که یک شرکت گیمینگ جهانی، بازی ویدیویی آنلاین را با ترکیبی از فناوری بلوکچین، قراردادهای هوشمند و NFTها بسازد. تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان کریپتویی بازی‌های متاورسی مانند سندباکس (Sandbox) و دیسنترالند (Decentraland) را ایجاد کرده‌اند، اما هنوز موفق به جذب گیمرهای سنتی غیرکریپتویی نشده‌اند.

سخن پایانی

با توسعه فناوری بلوکچین بخش‌های مختلف فناوری بیشتر به پیوند می‌خورند و زنجیره‌وار روی پذیرش پیوند اثر می‌گذارند. متاورسمجازی، واقعیت افزوده، قراردادهای هوشمند، گیمینگ، توکن‌های بی‌همتا هر حلقه‌هایی از این حلقه‌ها هستند. آماده فعلا زیرساخت‌های لازم برای پذیرش متاورس مهیا نیست، اما همه مولفه‌های لازم وجود دارد. صنعت گیمینگ در این حوزه پیشرو است و از این جهت پیش‌درآمدی برای آشنایی کاربران با دنیای متورس می‌شود. با دعوت شرکت‌های بزرگ مانند مایکافت و متا از استعدادها برای اجرای برنامه‌های خود، به آرامی شاهد ظهور متورس بود. در واقع ما در حال تماشای اولین مراحل توسعه «فرجهان» هستیم. نظر شما در مورد استقبال از متاورس در آینده چیست؟ آیا پذیرش دنیای مجازی در حد یک رویا باقی می‌ماند یا به واقعیت تبدیل می‌شود؟

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-03-20 19:31:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=16949

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.