افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
2

فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید

  • کد خبر : 168932
فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید

فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید در طول 220 سال حکومت بر ایران شامل 13 مورد است که کوروش کبیر بنیانگذار این سلسله شاهنشاهی است. همچنین داریوش سوم آخرین فرد در فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید است. حکومت شاهنشاهی در زمان داریوش کبیر به بالاترین حد خود رسید. آن دوره سلطنت به […]

فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید در طول 220 سال حکومت بر ایران شامل 13 مورد است که کوروش کبیر بنیانگذار این سلسله شاهنشاهی است.

همچنین داریوش سوم آخرین فرد در فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید است. حکومت شاهنشاهی در زمان داریوش کبیر به بالاترین حد خود رسید. آن دوره سلطنت به عنوان بزرگترین سلطنت تاریخ معرفی شده است.

این حکومت توسط کوروش کبیر افتتاح شد و سرانجام با وجود مقاومت ها و تلاش های فراوان داریوش سوم پس از 220 سال توسط شخصی به نام اسکندر مقدونی به این امپراتوری پایان داد. ناگفته نماند که داریوش سوم توسط اردشیر پنجم ترور شد و بدین ترتیب امپراتوری از دست رفت.

1- کوروش دوم یا کوروش کبیر اولین پادشاه هخامنشی

کوروش بنیانگذار سلسله هخامنشیان بود و توانست 30 سال بر نواحی وسیعی از آسیا حکومت کند. کوروش کبیر فردی سخاوتمند و بخشنده بود. او بنیانگذار اولین امپراتوری بزرگ جهان بود و تعداد زیادی از بردگان را آزاد کرد.

کوروش کبیر با احترام به تمامی ادیان گام های مهمی در جهت افزایش تمدن برداشته است. این شخصیت برجسته پس از فتح مناطقی مانند هگمتانه، بابل و سارد، سلسله هخامنشیان را پایه گذاری کرد.

او پس از 29 سال حکومت درگذشت. هرودوت در مورد مرگ کوروش گفت که او در جنگ با ماساگت ها کشته شد. البته مورخان امروزی این داستان را تایید نمی کنند و به نظر آنها این داستان ذهن خالق هرودوت است.

فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید

2- کامبوجیه دوم، دومین پادشاه هخامنشی

کامبوجی دوم، پسر ارشد کوروش، به عنوان دومین پادشاه دوره هخامنشی بر تخت نشست. فتح مصر در زمان این پادشاه اتفاق افتاد و یکی از مهم ترین وقایع دوران حکومت کامبوج دوم به شمار می رود. با تلاش فراوان لشکر کشی به مصر را آغاز کرد و پس از درگیری با سپاه مصر توانست لشکر سوم پاسمتیخ را محاصره کند.

در ژوئن 525 ق.م. C.، تمام مصر توسط کامبوجا دوم فتح شد. پس از موفقیت در فتح مصر، تصمیم گرفت لیبی و کارتاژ را نیز فتح کند. به این ترتیب کامبوجی دوم 50000 نفر را برای تصرف آمون به آمون فرستاد، اما نیروهایش در صحرای واحه گم شدند.

فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید

3- گومات مغ، سومین پادشاه هخامنشی

گیوماتا یا ژئومات با معرفی خود به عنوان پسر دیگر کوروش، بردیا، توانست تاج و تخت را به دست آورد. می گویند پس از کامبوجا دوم، گومت مغ به دروغ خود را بردیا معرفی کرد و با این نقشه بر تخت سلطنت نشست. داریوش بزرگ با کمک برخی از نزدیکان کوروش کبیر گومات را کشت و خود پادشاه شد.

4- داریوش بزرگ، چهارمین پادشاه هخامنشی

داریوش کبیر در سال 522 قبل از میلاد بر تخت نشست و با تقویت سلسله شاهنشاهی، شورش های داخلی را متوقف کرد.

علاوه بر این، قلمرو را به چند قسمت تقسیم کرد، مانند شهربانی، گارد جاویدان، جاده سلطنتی، مقررات مالی، اتصال دریای سرخ و مدیترانه، یکسان سازی واحد اندازه گیری و ارز و … تدوین قوانین مصر او پس از ابتلا به بیماری در سال 486 قبل از میلاد درگذشت.

فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید

5- خشایارشا یکم پنجمین پادشاه هخامنشی

او پسر آتوسا دختر کوروش و داریوش بزرگ بود و به عنوان پنجمین فرمانروای پس از داریوش بزرگ بین سالهای 465 تا 485 پیش از میلاد معرفی شد.

6- اردشیر اول، ششمین پادشاه هخامنشی

او به آرتاخسترا معروف بود و بین سالهای 424 تا 465 قبل از میلاد تاج و تخت را بر عهده داشت اردشیر اول سومین پسر خشایارشا و ملکه آمستریس بود. او پس از کشته شدن برادر و پدرش بر تخت سلطنت نشست.

اردوان فرمانده گارد در حاکم شدن اردشیر اول نقش داشت و هدف از این اقدام حذف وی در جریان اجرای یک توطئه طراحی شده بود اما اردشیر پیشقدم شد و اردوان و گروهش را به جبهه آورد. . .

اردشیر پس از 41 سال سلطنت درگذشت. مرگ اردشیر و همسرش در دسامبر 424 و فوریه 423 قبل از میلاد ثبت شده است

7- خشایارشا دوم، هفتمین پادشاه هخامنشی

او فرزند اردشیر اول بود و به مدت 45 روز جانشین پدر شد. دلیل کوتاهی سلطنت خشایارشا دوم این است که او توسط برادر ناتنی اش سغدیانوس ترور شد.

8- سغدی، هشتمین پادشاه هخامنشی

وی پس از کشتن خشایارشا در بین سالهای 424 تا 423 قبل از میلاد بر تخت سلطنت سلطنت کرد و سلطنت کوتاهی نیز داشت که اطلاعات کاملی از آن در دست نیست. می گویند داریوش دوم دستور داد آنها را در خاکستر خفه کنند تا سغدیان را بکشند.

9- داریوش دوم، نهمین پادشاه هخامنشی

اخس یا ووهوکه سومین پسر اردشیر اول بود و به عنوان نهمین فرمانروای سلسله هخامنشی معرفی شد. پس از شورش علیه سغدیانوس، برادرش، بر تخت نشست و خود را داریوش نامید. داریوش دوم با انجام اقدامات لازم توانست 19 سال در دوره هخامنشیان حکومت کند.

فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید

10- اردشیر دوم دهمین پادشاه هخامنشی

او فرزند ارشد داریوش دوم و دهمین پادشاه سلسله هخامنشی است.

11- اردشیر سوم، یازدهمین پادشاه هخامنشی

او فرزند استاتیرا و اردشیر دوم، یازدهمین فرمانروای هخامنشی است.

فهرست شاهان هخامنشی از باستان تا جدید

12- اردشیر چهارم، دوازدهمین پادشاه هخامنشی

نام دیگرش ارشک بود. اردشیر چهارم، پسر اردشیر سوم، از سال 338 تا 336 قبل از میلاد بر امپراتوری هخامنشیان حکومت کرد. سی و سرانجام باگ او را کشت. اردشیر چهارم چند پسر داشت که همه با هم کشته شدند.

او در تلاش برای جلوگیری از نفوذ باگواس، اقدام به مسموم کردن خواجه کرد، اما نقشه او به نتیجه نرسید و باگواس تمام اعضای خانواده ارشک را با زهر کشت.

13- داریوش سوم، سیزدهمین پادشاه هخامنشی

نام دیگرش دارا بود. داریوش سوم در واقع نوه داریوش دوم و آخرین پادشاه دوره هخامنشی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=168932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.